1 831 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Göra splines
Har en vindrutetorkarmotor med splinesaxel som jag tänkte använda som motor till en maltkvarn.
Behöver sitta en axel mellan motor och bef axel. Den bef axeln är av vanligt stål och rund så där tänkte jag borra rakt genom och sätta i en liten skruv med mutter.
Har inte borrat i axeln från motorn men den är kanske rätt hård? Kan man borra ett hål i lämplig axel, hetta upp utav bara fn och sen knacka på den för att göra splines? Eller bör man hellre borra nån 10del mindre och värma så den krymper fast?
Behöver sitta en axel mellan motor och bef axel. Den bef axeln är av vanligt stål och rund så där tänkte jag borra rakt genom och sätta i en liten skruv med mutter.
Har inte borrat i axeln från motorn men den är kanske rätt hård? Kan man borra ett hål i lämplig axel, hetta upp utav bara fn och sen knacka på den för att göra splines? Eller bör man hellre borra nån 10del mindre och värma så den krymper fast?
Splines skall driftas eller kipphyvlas eller fräsas om det skall bli till någonting. Jag skulle ta en kraftig armerad gummislangstump och dra fast med slangklämma på axeln och så skulle jag dra fast andra ändan med slangklämma på den andra axeln.
Då får du en flexibel koppling som torde kunna överföra de små vridkrafterna som det handlar om utan att allt behöver vara exakt i linje. När två maskindelar sitter ihop med en stel axel måste alla lager vara exakt i linje och axeln måste vara exakt rak. Med tiondelsmillimeters noggrannhet. Annars havererar lagren.
Då får du en flexibel koppling som torde kunna överföra de små vridkrafterna som det handlar om utan att allt behöver vara exakt i linje. När två maskindelar sitter ihop med en stel axel måste alla lager vara exakt i linje och axeln måste vara exakt rak. Med tiondelsmillimeters noggrannhet. Annars havererar lagren.
Ja men så klart, så har vi ju på massor av ställen på jobbet, till pulsgivare.H heimlaga skrev:Splines skall driftas eller kipphyvlas eller fräsas om det skall bli till någonting. Jag skulle ta en kraftig armerad gummislangstump och dra fast med slangklämma på axeln och så skulle jag dra fast andra ändan med slangklämma på den andra axeln.
Nu är det nog ingen fara med lagren, går kanske 3min/månad max. Sen är det rollerblades lager för nästan inga pengar men ändå.
Tack, var tänkt att tagga dig för sig var säker på att du skulle ha en lösning
Klicka här för att svara