Hej,
Jag har en fråga om handöverfräs och fräsdjup. Har inte gjort något liknande och kanske är helt fel ute.
Jag har ärvt en handöverfräs Hitachi TR-8 av min far. I bruksanvisningen står det bl.a.
- spännhylsa: 8 mm och 6.35 mm
- verktygskroppens rörelse : 50 mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det möjligt att få tag på och använda ett frässtål som medger fräsning ner till 50 mm med denna? Jag tänkte jämna av en yta som avslutas mot en kant som är c:a 45 mm hög och på grund av fräsens utformning går det inte att använda den fullt ut eftersom jag inte kommer åt området närmast kanten med det frässtål som jag har tillgängligt. Det fattas c:a 25 mm från ändläget (vertikalt). Min tanke är att bygga en jigg så att fräsens platta kommer i nivå med kantens övre yta och att då ha ett frässtål som räcker ända ner till den undre ytan för delen närmast kanten.
De frässtål jag har är 45 mm total längd, varav 20 mm stoppas in i fräsen och dras fast. Återstår alltså 25 mm och då klarar jag mig teoretiskt med ett frässtål som är 70 mm långt
Går det att få tag på? Finns det ev. förlängare som fungerar? Vilken typ av frässtål är lämpligt att använda? Räcker den nuvarande fräsen till prestandamässigt?