Jag har ett system. I mitt huvud fungerar systemet jättebra, i praktiken ligger jag konstant efter då det tillkommer ”stuff” snabbare än jag hinner sortera.

Det är för mig en blandning av dedikerad verkstad och mobilt arbete på olika platser med hyfsat ambitiös ambition att kunna fixa det mesta. Det finns överlapp däremellan och mycket finns det därför flera uppsättningar av. Det som används i verkstad hänger framme i möjligaste mån, alt på hyllor/i lådor. Det som ska fungera mobilt förvaras i några tematiska verktygslådor (två allmänna, en el, en vvs osv.) och i systainrar (provat olika och föredrar Tanos senare). Måleri/tapetsering/plattsättning o.dyl. i större genomskinliga plastlådor m lock..

Några erfarenheter jag gjort är:
-Gamla arkivskåp i stål är överkomliga, praktiska, stabila och mycket trevligare än allt annat som går att få tag på för rimliga pengar.
-Racco handyboxar med insatslådor är riktigt bra, fungerar lika bra för verkstaden som mobilt. Flexibelt så det går enkelt att flytta insatslådor när behövs. Behöver dock märkas vid handtagen för att man ska få överblick.
-Systainers är väldigt bra (men inte för allt) och gör att du inte behöver leta efter saker som hör ihop och att det går snabbt att mobilisera en insats. Underlättar också starkt när det ska städas undan efteråt. Med originalinredning är de oftast inte ändamålsenliga (för mig iaf), men med lite pyssel/eftertanke kan ofta flera verktyg och tillbehör samsas om utrymmet vilket både blir effektivare och mer ekonomiskt (tex OF1010 och liten Bosch 12 V-fräs tillsammans med frässtål i en kombisystainer m utdragslåda i botten.)
-Jag behöver se saker direkt för att trivas, det ska vara kort väg från tanke till handling. Vid arbetsbänkarna i verkstaden gillar jag därför att ha verktyg hängande på väggen (föredrar verktygstavlor av plywood i exakt lagom storlek för ytan, hållare/hängare kan enkelt flyttas exakt dit man vill genom att lossa någon skruv).

Jag tror på att försöka planera för flexibilitet, det enda som är konstant är förändringarna. Det är en någorlunda fungerande process som är det viktiga, jag kommer ändå aldrig nå slutmålet :)

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar göra verktygstavlor av golvspånskiva eller vad jag nu råkar hitta för billiga ekller begagnade skivor. En gammal köksbänkskiva av spånskiva bland annat. En stor del av hängarna är vanliga tretumsspikar.
Man skall inte göra saker dyrare än de behöver vara.

Mindre skruvar har jag i Raaco lådsystem.
Större mängder och grövre bultar och muttrar har jag till stor del i olika slags plåtlådor som jag har hittat på skroten. Då de städar i industrin kastar de ofta bort lådor och allt. Jag har litet får få lådor så en del sorter än ännu i avskurna plastdunkar. Femlitersdunkar som det har varit motorsågsbensin i är bra att skära av till skruvlådor.

• Gilla
YWa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.