D
Djävulssnickarn: Har gjort en isolerad låda till den lilla, men den jag menar här är ett rejält monster på 11kw
17 svar · 3,0k läst
C
cpalm: [citat] Ett tips kan ju vara att skänka den till någon som har tiden och tålamodet. Så kanske det förhoppningsvis är någon som får glädje av den. Den ser ju i övrigt ut att vara i bra skick.
10 svar · 4,4k läst
·
S
Snickarkirre: Jaha vilket flyt! Blir den inte stulen så har du ju förmodligen en maskin för resten av livet ;)
3 svar · 3,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Elhyvel är bra på många områden, men kanske inte för finsnickeri. Jag riktade golvreglarna med elhyvel. Limmade på masonitremsor där det fattades (spikarna ska dras ur när limmet torkat) och hyvlade sedan tills långpasset inte vickade. Den tar ganska grovt och slår i värsta fall ur flisor, om det är sådant som ska synas så en bra putshyvel är också bra att ha. Apropå hyvlar så
3 svar · 1,6k läst
mattiasp
mattiasp: Innan jag startade min hyvel för första gången tog jag Silbergleit, ett sorts glidvax för träbearbetningsmaskiner, och lade på ordentligt med pensel i kutterns spånutrymmen. Det har gjort att kuttern är lätt att hålla ren. Det fungerar säkert lika bra med renässansvax eller sån skokräm som inte är miljövänlig också. Helst neutral i så fall ;)
2 svar · 1,5k läst
Poppe1992
Poppe1992: Som rubriken lyder så är jag på jakt efter en billigare bordssåg och är kluven på vilken jag ska välja. Har nån erfarenhet av b&d bordssåg? har läst lite på forumet om ryobin och det verkar som det är skaplig såg. Hade helst velat ha en skil 1340AA, men dem verkar inte komma in till bauhaus förens i början av sommaren. Tips mottages på vilken man bör välja, kommer att användas
0 svar · 1,6k läst
·
T
tobben87: Man brukar även behöva fylla på med olja i kompressorn för att den ska må bra. Då de brukar skickas utan olja.
5 svar · 2,0k läst
·
I
IronG: Jag giller deras koncept med parabelfjädring och stötdämpare, robust konstruktion och enkel renovera den dag det blir dags. Den jag specifikt funderar på är: https://brentex.se/produkt/bren-3215-2p-24/ Vad tror ni om den?
20 svar · 3,6k läst
M
-MH-: Tack, @GK100! :p
7 svar · 1,8k läst
·
M
7 svar · 1,8k läst
·
T
TriNitro: Kan ju komma med en uppdatering här om någon är intresserad :) Först o främst så skötte sig Proshop galant. Skapade reklamationsärende via hemsidan i fick fraktsedel på mailen automatiskt. Skrev att jag inte ville ha en ny såg utan pengarna tillbaka och det var inga problem alls. Skickade sågen på tisdagen, på fredagen kom den fram till Danmark och fakturan från Klarna blev
10 svar · 2,2k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Nej, vanlig ofärgad matt som jag hade en slatt kvar av i en burk. Men som @Ola C skriver ovan blir ytan lite glatt. En avvägning mot tåligare yta.
18 svar · 4,7k läst
·
R
Roinew: Jag har en Bosch GTS 10 XC som jag köpte för ganska precis 5 år sedan. Den har använts lite till och från med arbeten hemma. I höstas började klinghissen kärva för att till slut sitta helt fast. Jag öppnade upp och gjorde rent överallt där jag kom åt och fick den till slut att fungera bättre ett tag. Nu har samma sak hänt igen. Jag vände den upp och ner. Smorde gängskruven och
0 svar · 846 läst
N
Niklaspe: [citat] Jo men plåten skall skjutas fast underifrån. Är ingen skalle på dyckert.
8 svar · 1,1k läst
E
eddie78: [citat] Tack! Denna jag köpte är tunnare än sågbladet. Så det ska nog fungera. Du har inte kanske nån ring över? Ska senare till en verktygs butik o kanske hittar där!
14 svar · 18,0k läst
·
nanowire
nanowire: Kan rapportera att Metabos nya lådor är ett steg bakåt, inte kompatibla fast det ser så ut. De går att knäppa fast ovanpå klassiska systainers men inte t-loc eller nyaste systainer3, och mest anmärkningsvärt, inte heller deras egna metaloc-lådor. Och inte under någon av dessa :( Är också lite besviken på systainer3, att de saknar etiketthållare på sidorna så som t-loc har
42 svar · 8,3k läst
·
P
pmd: [citat] Att behålla alla verktyg man (inte) använder är definitivt inte lönsamt. :D I mitt fall hade jag sparat lite pengar på att sälja borrhammaren efter den enda användningen. Även om förlusten hade varit större i procent än med en dyrare maskin så hade kanske inte förlusten blivit större i reda pengar. Jag behöll borrhammaren eftersom den var bättre än den gamla även som
195 svar · 82,0k läst
·
nanowire
nanowire: Det finns 25 gradersstål, jag har ett med kullager men det går ju att ta bort. Om du kombinerar ett sånt med en vanlig 16 mm notfräs och fräser i flera omgångar borde du vara hemma?
1 svar · 702 läst
T
Toye_: Men har du tur så hade dom rätt att det är lagren som behöver bytas. Kollade priserna när jag kom till jobbet. Rotorn kostar dryga 800 kr ex.moms. Det är Flex listpriser. Ska du byta lagren i växelhuset som sitter bakom det stora drevet så behöver du nog ha en hydraulpress och pressa ur axeln. Lagren på rotorn går enklare att få loss med en avdragare. [bild]
6 svar · 2,1k läst
·
C
corax: [citat]
4 svar · 3,2k läst
·
C
4 svar · 3,2k läst
·
M
Martlm: [citat] Okey, tack för tips, ja det är en 230V.
2 svar · 985 läst
A
Argastesnickaren: 3 m är inga problem [bild]
12 svar · 7,1k läst
·
J
johnjohnjohnjohn: Hej, Jag inleder med att be om ursäkt för sent svar. Jag har haft fullt upp och därför återkommit till frågan först nu. Tack alla som bidragit. Då satsar jag på den större modellen. Mvh John
5 svar · 2,9k läst
·
useless
useless: [citat] I princip vilken maskin som helst. Blir de varm så får du ta en paus.
17 svar · 4,0k läst
C
Chippe: @Dan_Johansson Ja, flatstiften sattes på batteriet, plus till plus och minus till minus. Flatstiften böjde jag lite för tajtare anslutning genom att hamra in en mejsel lite lätt mot en träbit. Batteriet balanseras inte under laddning på detta vis så en dålig cell kan bli överladdad tror jag. Vill man vara på den säkra sidan är det bäst att öppna upp batteriet och kollar att volten
30 svar · 5,2k läst
·
B
Big builder: Tack för svar, tänkte väl att det kanske frestade på axeln lite mycket. Men jag har några större fräs(tror det är 12mm) som jag tänkte att det hade varit kul att kunna använda. Har även några fräs från US marknaden som inte passar riktigt så jag tänkte att det kan vara bra med en sådan förlängare som använder "ER-systemet". Har en Biltema fräs i bordet så inte hela världen
15 svar · 4,0k läst
D
Djävulssnickarn: Jag har läst om den, tycker dock att den verkar klen med sin 1.5kw motor Kör själv med 4kw i kantputsen å den kan ibland få köra riktigt hårt. Bästa skulle jag säga är att bygga en egen kantputs
1 svar · 956 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] För normalt snickar och byggjobb nej, Ska du borra isborr, skruva limträ eller borra mycket med stora dosfräsar kanske. Jag tycker 484 är nog stor och klumpig som den är och skulle inte vilja ha en större bara för att klara vissa sällan moment bättre men det är bara min åsikt.
10 svar · 8,7k läst
L
Lovan83: [citat] Troligen så mäter den volymen under 10-15s och först då ser den att volymen är för hög. Annars hade den nog bara mätt på topparna och då hade klassisk okomprimerad musik varit väldigt tyst att lyssna på :cool:
11 svar · 11,5k läst
L
Lovan83: [citat] Jag var inte helt med på vad som menades med trubbig och spetsig men var det alltid åt samma håll som den visade fel, alltså alltid lite större än 90 grader? Gjorde du ett belastningstest också? Dvs om man lägger på lite tryck, hur mycket förändras det? Har du testat andra verktyg som speed square och dylikt? Oavsett tycker jag att det var kul test :cool:
7 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.