Skulle behöva vinscha lite saker men har inget riktigt bra o fästa vinschen i.

Om man skulle haka fast den i dragkroken.... finns det någon anledning att tro att något skulle gå sönder då?

btw... någon med bra tips på manuella vinschar? Så Biltema hade en på 1135kg för knappt 500kr.

H
Tror nog inte att den går isönder men den kommer att bli deformerad. Skulle tro att en normal dragkrok tåler c:a 200 kg vertikalt och kanske 5-800 horisontellt. Räknade på detta för några år sedan men har glömt bort exakta siffror.

Beror lite på vilken bil du har, men normalfallet är att de är klassade för minst 1500kg. Du kan lugnt vincha med en sån biltema vinsch, den kommer aldrig nå upp till vad din krok klarar.

Det är en integrerad krok till en E-klass kombi.

Men nog måste den klara mer än 800kg, den ska ju klara att bromsa 750kg obromsad släpvagn

H
Tänk dig nu för lite grann. Bara för att den tillåter en påhäng på 1500 kg så medför detta inte att den kan belastas med 1500 statiskt. Att dra en släpvagn eller en husvagn på 1500 kg belastar inte kroken med 1500 kg. Den belastning som du får på dragkroken är luftmotstånd sam kraften för att övervinna fritionen i däcken. Denna kraft ligger på c:a 50% av släpets total vikt. Även om dragkroken är stark nog så kan det finnas svagheter i monteringen. Volvo t.ex. har en förstärkningssats till vissa bilar.

Om igen, jag hade inte använt dragkroken.

Hmm.. är inte dragkrokarna specade för att klara bilens tjänstevikt?

H
Nimajneb skrev:
Det är en integrerad krok till en E-klass kombi.

Men nog måste den klara mer än 800kg, den ska ju klara att bromsa 750kg obromsad släpvagn
Räkna själv på det. f= m*a där m = massan, a = accelerationen eller retardationen. Säg att du acc. med 5m/s2 vilket är mycket så får du en belastning på c:a 400 kg.

om den bromsar 100-0 på 50m (blir ju längre antagligen med full last) så blir retardationen ?? har ingen formelsamling i närheten o orkar inte tänka.

Vad är det du ska vinscha? Har man lite vett i skallen är det inga problem alls att använda dragkroken. Man märker när det är för stor belastning, bland annat för att magkänslan säger att man inte vill gå nära vinsch och vajer. Står du parkerad på grus eller gräs kommer bilen antagligen glida innan kroken deformeras.

Hokanp: Statiskt vertikallast på 200kg måste vara en tiopotens fel. Flera bilitillverkare föreslår dragbalk/krok som lyftpunkt för garagedomkraft och i detta måste finnas en säkerhetsfaktor mot deformation på 3-6 gånger? I och med att den momentana lasten på kroken i horisontalled kan vara oerhört hög vid gupp och studs har jag lite svårt att acceptera dina siffror.

Redigerat:
H
Skillnaden mellan statisk och dynamisk last är runt 3. Man får ha 50 kilo på kroken och med dynamisk faktor 3 så blir det 150 kilo. säkerhetsfaktor i detta fallet ligger på 1,5 så 225 kilo... Skulle vilja se den bil som tåler en vertikal belastning på 2000 kilo.. på dragkroken.

håller med.
Du får ju trycka under kroken för att lyfta bilens bakände ja. intre trycka ned kroken med samma kraft.
Det blir ju en helt annan sak belastningsmässigt.

Sen bara för formens skull så får armens dragkrok 221 belastas med två ton verikalt men det är lite grövre don det

Om du skall dra nått så kommer kroken att hålla. Den begränsande faktorn är friktionen mellan mark och däck, och det behövs inte mycket för att dra en bil där handbromsen är åtdragen.

H
Många skriver att den håller. Lycka till, jag hade inte använt min dragkrok till detta.

Men hokanp, 50 kilo på kroken (ibland lite mer) är ju en siffra som är satt utifrån vad som är lämpligt sett till det kombinerade fordonets vägegenskaper. Det har ju inget att göra med vad fyra m10 bultar i förband hanterar. Tar du tre stadiga killar som får hoppa på en dragkrok så händer just ingenting. Jag tror inte heller att 2000kilo kulvikt ser så snyggt eller är lämpligt att testa, men jag är tämligen övertygad om att det är bilens fjädring som är problemet och inte kroken. Att en dragkrok skulle påverkas negativt av 150kg belastning momentant, det tror jag faktiskt inte på. Envisas du blir jag tvungen att ringa Monoflex och fråga.... :)

Beräkningarna du pratar om, handlar det om hållfasthetsberäkningar på någon dragbalk ink dess skruvförband eller har du resonerat utifrån en betraktelse av yttre krafter som ovan i denna tråd?

Mats_o: Så länge vi håller oss till att lyfta under dragbalken (ok, på kroken under dragbalken) så är det på många personbilar två skruvar som håller svanhalsen i drabalken och fyra skruvar som fäster dragbalken i karossen. Oavsett om vi lyfter eller trycker är det en skjuvande belastning som inte är riktningskänslig. Vill man trycka på draganordningen så är det ju svårt att göra det på annat ställe än på kroken, och då uppstår ett vridande moment vilket skapar en skillnad mellan lastfallen - men det är inte en jättestor skillnad.

H
Jag utförde beräkningar åt ett svensk företag på en av deras deras dragkrokar. Du får inte bara se till dragkroken utan även de infästningar som finns i bilen. Det finns några svagheter som begränsar belastningen på dragkroken. Volvo vet och har för vissa bilar en förstärkningssats. 1 m10 bult tåler c:a 3500 kilo i skjuvning och c:a 5000 i dragning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.