14 234 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Bråttom - Hur monteras elvinsch tillfälligt på dragkrok?
Har nyligen inköpt en elvinsch från biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Elektrisk-vinsch/Elvinsch-EWP3500-2000034192/), för att dra upp vår båtbrygga som är som en flytbrygga med staket. Efter att ha följt instruktionen för "tillfällig montering på dragkrok" ser det ut så här (se bild).
Jag tycker inte det är optimalt att den pekar ner mot marken och dessutom nöter vajern mot plasthöljet vilket inte kan vara meningen. Vad gör jag för fel?? Båten behöver komma upp imorgon söndag, senast.
Alla glada tillrop och förslag välkomnas! Hälsningar från en glad amatör.
Jag tycker inte det är optimalt att den pekar ner mot marken och dessutom nöter vajern mot plasthöljet vilket inte kan vara meningen. Vad gör jag för fel?? Båten behöver komma upp imorgon söndag, senast.
Alla glada tillrop och förslag välkomnas! Hälsningar från en glad amatör.
ur manual
"7.2 Temporär montering
1. Skruva fast de tre bultarna och brickorna
på dragkroksplattan och lås fast dem med
hjälp av muttrar. Drag åt ordentligt.
2. Placera dragkroksplattan så att dess tre
bulthuvuden hamnar i de tre nyckelhålsliknande
öppningarna på vinschens undersida.
3. Placera sedan vinschen så att dragkroksplattans
öppning hamnar över kulan på
dragkroken."
har du gjort så?
"7.2 Temporär montering
1. Skruva fast de tre bultarna och brickorna
på dragkroksplattan och lås fast dem med
hjälp av muttrar. Drag åt ordentligt.
2. Placera dragkroksplattan så att dess tre
bulthuvuden hamnar i de tre nyckelhålsliknande
öppningarna på vinschens undersida.
3. Placera sedan vinschen så att dragkroksplattans
öppning hamnar över kulan på
dragkroken."
har du gjort så?
Utan att veta någonting om produkten så känns det för mig som att vajern är upprullad åt fel håll så att säga. Går det att dra ut den max och sedan rulla upp den så att den fria änden hamnar på andra sidan rullen istället?
EDIT:
Vad händer som du vänder på hela maskineriet, så att klumpen hamnar mot marken? Då borde vajern inte skava mot höljet...
EDIT:
Vad händer som du vänder på hela maskineriet, så att klumpen hamnar mot marken? Då borde vajern inte skava mot höljet...
Redigerat:
Av att bara titta på bilderna så tycker jag att det känns som att vajern egentligen skulle vara upprullad åt andra hållet på rullen, så att en förlängd linje från vajern hamnar så nära infästningen som möjligt.
Edit: tvåa på den
Lite ot:
Jag gick in på hemsidan och kollade och reagerade på siffrorna;
Effekt: 700W
Överbelastningsskydd:20A
Skyddet slår alltså till vid 240W (12Vx20A), undrar vad man har för nytta av en motor på 700W då
Edit: tvåa på den
Lite ot:
Jag gick in på hemsidan och kollade och reagerade på siffrorna;
Effekt: 700W
Överbelastningsskydd:20A
Skyddet slår alltså till vid 240W (12Vx20A), undrar vad man har för nytta av en motor på 700W då
Redigerat:
När jag tittat lite mer på dina bilder så tror jag inte att kommer bli mycket bättre om du vänder på den, det kommer bli lika mycket sneddrag i alla fall så den kommer vrida sig på samma sätt. Om det går att rulla om vajern så blir draget mindre snett och den kommer vara rakare.
Hur stadigt är handtaget? Skulle det vara möjligt att fästa ett spännband i det och dra upp hela mojängen till bättre vinkel eller drar man sönder handtaget då?
Hur stadigt är handtaget? Skulle det vara möjligt att fästa ett spännband i det och dra upp hela mojängen till bättre vinkel eller drar man sönder handtaget då?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer