4 776 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Vinkelslip, vilka skivor
Jag har köpt en vinkelslip, har aldrig använt en förut så jag är alltså total novis på detta verktyg. Jag ska kapa några aluminiumprofiler 20x20x1,5 mm och lite väggtegel i betong 2-2,5 cm i tjocklek.
På kartongen står det håldiameter 22,2 mm och jag undrar om man kan använda skivor som är 22,23 mm, eller måste det vara 22,2 som jag förmodar är en aningen mindre hål.
Eftersom jag sannolikt inte kommer arbeta särskilt mycket med denna maskin köpte jag en riktigt billig variant, Pattfield PE-115WS på Hornbach. Det enda bruksanvisningen erbjuder i faktaväg om typ av skivor är att de måste vara 2-4 mm för kapning.
Jag har denna kapskiva som jag hade tänkt för betongen, men den är 22,23 som synes. Funkar det att använda den? Diamantkapskiva DRONCO Perfect S3 turbo Ø 115x22,23mm - köp på HORNBACH.se
Alla förslag på skivor, råd och invändingar är välkomna
På kartongen står det håldiameter 22,2 mm och jag undrar om man kan använda skivor som är 22,23 mm, eller måste det vara 22,2 som jag förmodar är en aningen mindre hål.
Eftersom jag sannolikt inte kommer arbeta särskilt mycket med denna maskin köpte jag en riktigt billig variant, Pattfield PE-115WS på Hornbach. Det enda bruksanvisningen erbjuder i faktaväg om typ av skivor är att de måste vara 2-4 mm för kapning.
Jag har denna kapskiva som jag hade tänkt för betongen, men den är 22,23 som synes. Funkar det att använda den? Diamantkapskiva DRONCO Perfect S3 turbo Ø 115x22,23mm - köp på HORNBACH.se
Alla förslag på skivor, råd och invändingar är välkomna
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
De flesta normala rondeller har 22mm spindel. Att måttet ang större är för att de inte ska sitta tajt. Sen nå hundradelar hit och dit spelar ingen roll. Rondeller från typ 115mm -230mm har alla 22mm spindel.
Produkter som diskuteras: "ögonskydd"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Måttet är egentligen 7/8", vilket är 22,225 mm. Spindeldiameter och håldiameter är avpassade så att det skall passa. 22,2 och 22,23 och 22 mm är samma sak i det här fallet. Allt är egentligen 7/8", bara olika avrundat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden