lerpoel
Får göra som de vise männen från forumet säger och transportera den ståendes! Ska iväg till byggmax och köpa några reglar både att ha till lastsäkring och underlag vid avlastning. Riktigt smart att regla upp till tröskelhöjd vid avlastning istället för att sänka ned till marknivå och sedan lyfta upp igen, det hade jag inte tänkt på.

Ska se om jag kan övertala en bilintresserad kollega att komma förbi med sin motorlyft, men börjar nog med att försöka med att tippa flaket och släppa efter med hjälp av rep.

Uppföljningsfråga då... hur är bord och hjul fastsatta?

I @vectrex renoveringstråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-ejca-bandsag.292720/) så verkar hjulen vara fastsatta med en central mutter och tre omkringliggande bult. De omkringliggande borde vara av storlek så att jag kan hantera det med någon av mina blocknycklar (8-19mm), men centrummuttern verkar gigantisk och svår att komma åt med en blocknyckel. Behöver alltså antagligen nån hylsa till den?

Bordet då? Är det några skruv av standardstorlek med sexkantshuvud helt enkelt?

lerpoel lerpoel skrev:
Får göra som de vise männen från forumet säger och transportera den ståendes! Ska iväg till byggmax och köpa några reglar både att ha till lastsäkring och underlag vid avlastning. Riktigt smart att regla upp till tröskelhöjd vid avlastning istället för att sänka ned till marknivå och sedan lyfta upp igen, det hade jag inte tänkt på.

Ska se om jag kan övertala en bilintresserad kollega att komma förbi med sin motorlyft, men börjar nog med att försöka med att tippa flaket och släppa efter med hjälp av rep.

Uppföljningsfråga då... hur är bord och hjul fastsatta?

I @vectrex renoveringstråd ([länk]) så verkar hjulen vara fastsatta med en central mutter och tre omkringliggande bult. De omkringliggande borde vara av storlek så att jag kan hantera det med någon av mina blocknycklar (8-19mm), men centrummuttern verkar gigantisk och svår att komma åt med en blocknyckel. Behöver alltså antagligen nån hylsa till den?

Bordet då? Är det några skruv av standardstorlek med sexkantshuvud helt enkelt?
På min äldre modell var det två fina skruvknoppar på undersidan. Samma man använder för att vinkla bordet, skruva ut helt och sen gick bordet att lyfta.

• Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel
Frustrator Frustrator skrev:
På min äldre modell var det två fina skruvknoppar på undersidan. Samma man använder för att vinkla bordet, skruva ut helt och sen gick bordet att lyfta.
Det låter ju föredömligt enkelt. Får hoppas de inte har krånglat till det mer än så senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.