Har fått en vedkap. Testat att starta den och kapa en bit al och det funkade fint, så allt verkar vara okej så sett. Säkerheten är en annak fråga. Har aldrig använt denna typ av maskin förut. Är det vettigt att använda den? Borde den förbättras med typ skyddsplåtar eller något annat säkerhetsfrämjande innan? Vill ju gärna ha fingrar och sånt kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som min, fast jag har 700 klinga. Din ser ut att vara lite mindre?
Helt förbjuden att sälja i alla fall. Antar att det finns en viss anledning till det.
Står man på rätt ställe, och håller bort händer från klingan så är inte jag så nervös för att använda min. Men vi är aldrig 2, och jag plockar bort kapad ved innan det blir för mycket så man inte ramlar in i maskinen.
Helt förbjuden att sälja i alla fall. Antar att det finns en viss anledning till det.
Står man på rätt ställe, och håller bort händer från klingan så är inte jag så nervös för att använda min. Men vi är aldrig 2, och jag plockar bort kapad ved innan det blir för mycket så man inte ramlar in i maskinen.
Håll händerna på vänster sida plåten,låt veden falla ner så går det nog brahobbs skrev:
Har fått en vedkap. Testat att starta den och kapa en bit al och det funkade fint, så allt verkar vara okej så sett. Säkerheten är en annak fråga. Har aldrig använt denna typ av maskin förut. Är det vettigt att använda den? Borde den förbättras med typ skyddsplåtar eller något annat säkerhetsfrämjande innan? Vill ju gärna ha fingrar och sånt kvar.
[bild] [bild]
Jo,tänk på att de bitar som blir lite för långa...hobbs skrev:
Låt de hellre brinna av i pannan, bättre än att riskera fingrar
Typ en sådan som min farfar sågade av sina fingrar i, han blev av med alla på ena handen halvvägs.
En sådan blev även en avlägsen bekant av med handen. De lyckades på nått jädrans vis sy fast den igen
Men han är inte frisk sen 20 år tillbaka.
Var försiktig.
En sådan blev även en avlägsen bekant av med handen. De lyckades på nått jädrans vis sy fast den igen
Var försiktig.
Trådstartarens kap får naturligtvis säljas i befintligt skick och användas av ägaren till husbehov på eget ansvar.
Om man förser den med hemgjorda skyddskåpor kring drivremmen och kring axeln plus en lättåtkomligt stömbrytare så den går att panikstanna då blir den lika säker som en modern vedkap av god kvalitet och säkrare än de rangliga kinakaparna.
Om man förser den med hemgjorda skyddskåpor kring drivremmen och kring axeln plus en lättåtkomligt stömbrytare så den går att panikstanna då blir den lika säker som en modern vedkap av god kvalitet och säkrare än de rangliga kinakaparna.
Aj! Precis såna svar jag förväntade mig. Snubblade de in i klingan på något vis? :ORkarlsson skrev:
Hmmmm, det känns nog ändå som att jag skall mecka ihop några skyddsplåtar och kanske få till ett nödstopp innan jag börjar kapa. "Gör inga misstag" är lite för dåliga säkerhetsmarginaler för mig. 
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!