Men då kanske jag ska ha en tryckbrytare utan avlastning då det redan finns i kompressorn

Du kan välja vilken typ av tryckströmbrytare du vill i ditt fall. Du behöver inte funktionen med avlastning där om det redan ligger via magnetventil och Y/D-kopplaren som är en vanlig lösning. Däremot bör du passa på att sätta en backventil mot din nya större tank när du nu bygger om.

C
D Djävulssnickarn skrev:
Nä har inte hunnit bygga om den än.
Frågan är om det behövs då? Avlastaren brukar ju också snarast vara en del av kompressorblocket på större maskiner?
Jag har en Atlas Copco LE6 (2,2 kW) och den använder bara avlastningen i tryckströmbrytaren, medan dess storebröder (>= 4kW) använder en särskild avlastare.

P.s. kan skicka över manualen om du vill så kan du se hur dessa är kopplade, pneumatiskt och elektriskt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja gör det, vet dock inte vad min heter. Den är från Biab å motorn är på 11kw

Ja tack Cpalm då kanske jag kan köra samma koppling på min kompressor.
Vad gör backventil för nytta?

C
D Djävulssnickarn skrev:
Ja gör det, vet dock inte vad min heter. Den är från Biab å motorn är på 11kw
Oj, 11 kW är en rejäl pjäs :rofl:
Menade mer att du skulle kunna hämta inspiration från hur det är löst på andra fabrikat.

Kom på att manualen finns online, så du kan hämta den här:
https://www.veteranverkstan.se/pdf/Atlas-Copco_LE11.pdf

Har läst lite om den nu å Atlas LE kompressorn verkar inte ha avlastningsventilerna inbyggda i cylindrarna som min har. Å så tror jag att avlastningsventilen är NO kopplad för min kompressor avlastas när det kommer luft in i avlastningsventilerna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.