Bart Bart skrev:
Gick du på den lätta:cool: hälsningar Putin.

Nu har jag mätt upp klingan på alla möjliga sätt. Mitt problem här är att allt ser perfekt ut. Den skillnad jag möjligen kan se är mindre än 0.2 mm med hjälp av ett digitalt skjutmått, och då är det så att säga åt fel håll. Lite toe-in alltså. Ändå drar klingan lite ut från skenan. Har testat med två olika Makitaskenor och en Jula Meecskena som passar.

Jag funderar på om jag ställa ännu mer toe-in som jag ser i testerna av sågen.

ca 5:45

[media]
Har exakt samma problem som dig. Har provat att justera den massor med gånger, ny klinga mm men funkar iaf inte.

Jävla skitsåg.
 
Rickard.
Har du justerat bort glappet mellan såg och skena? Tänker att ett glapp här borde kunns orsaka samma fel.

En roterande klinga gör ju allt den kan för att såga sitt rakt så jag kan inte komma på något annat än att klingan inte är parallell med skenan som skulle orsaka detta. Jag tycker dock makitas lösning är dålig då det är skenan man borde mäta mot. Min såg var så dålig så efter 1m snitt var det så mycket tryck på sidan av klingan att sågen knappt orkade och ämnet blev bränt men blev bra efter justering.
 
Om jag ska svara för min egen del har jag försökt med det mesta. Allt är åtskruvat och inpassat. Nu har jag då även mätt in klingan, både mot kanten och banan där skenan får. Jag har kontrollerat skenan så den är rak. Jag har testat med skenan fastsatt med tvingar och liggande löst. Jag har testat med olika skenor.

Jag har testat att köra ritsfunktionen först och sedan såga på djupet. Jag har testat med mjuka, hårda, tunna och tjocka material.

Det enda som verkligen fungerat är att köra successivt nedåt.

jag får intrycket att någonting tvingar bladet att flexa utåt.

Jag ska fortsätta testa olika saker, men får jag inte ordning på det blir det en Bosch istället,
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om jag ska svara för min egen del har jag försökt med det mesta. Allt är åtskruvat och inpassat. Nu har jag då även mätt in klingan, både mot kanten och banan där skenan får. Jag har kontrollerat skenan så den är rak. Jag har testat med skenan fastsatt med tvingar och liggande löst. Jag har testat med olika skenor.

Jag har testat att köra ritsfunktionen först och sedan såga på djupet. Jag har testat med mjuka, hårda, tunna och tjocka material.

Det enda som verkligen fungerat är att köra successivt nedåt.

jag får intrycket att någonting tvingar bladet att flexa utåt.

Jag ska fortsätta testa olika saker, men får jag inte ordning på det blir det en Bosch istället,
Vi sitter onekligen i samma sits. Känns som det är ett måndagsex eller liknande. Ska bli intressant att se om du får ordning på din. Själv köper jag nog en ny, typ festool så går man hoppas på lite bättre kvalitet.
 
O Octavianus skrev:
Vi sitter onekligen i samma sits. Känns som det är ett måndagsex eller liknande. Ska bli intressant att se om du får ordning på din. Själv köper jag nog en ny, typ festool så går man hoppas på lite bättre kvalitet.
Boschs sänksåg sägs vara en brandad Mafell, just saying :cool:(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Boschs sänksåg sägs vara en brandad Mafell, just saying :cool:(y)
”Inspirerad av” är nog närmare sanningen. Men inte tillräckligt verkar det tyvärr som. Just saying.. :p
 
Är och åker skidor i en vecka nu. Sen ska jag sätta av några timmar på att försöka få ordning på det här. Jag vill inte tro att Makita har så stora kvalitetsvariationer i sin tillverkningsprocess.

Det måste finnas en möjlighet att ställa in sågen.

såg att Mafell sänksåg med skena gick att få för 6430kr på Amazon.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Ok, ett antal försök senare verkar det ha blivit ganska bra.
Först försökte jag mäta upp någon sorts skillnad, men det gick helt enkelt inte. Sen bestämde jag mig för att helt enkelt knacka in plattan lite till dess att det blev bra, vilket resulterade i att det faktiskt blev bra. Snittet såg dock lite vinklat ut, så efter att kollat med vinkelhake fick jag ställa om markeringen lite för 0 - 45 grader så att den stod i 0(90) grader.

Nu blev snittet konstant efter gummiläppen. Dock har läppen blivit tillräckligt söndertrasad av att klingan varit lite off, så jag åkte och köpte ny gummilist, passade även på att plocka upp en 1500 mm skena.

Nu är nog sågen så bra som den kan bli. Jag är nöjd i alla fall och kommer fortsätta med Makitan.
Mitt tips. Drar klingan, skit i att mäta för mycket. Jag kunde i alla fall inte på ett enkelt sätt få fram några bra mätresultat. Rörelsemånen på plattan är dessutom så liten, så bara testa att knacka plattan i rätt riktning. Lossa alla skruvar utom en som används som pivotpunkt. För mig räckte det inte att knacka heller till slut då plattan fjädrade tillbaka. Jag fick använda en kombination av att knacka och dra den på plats med handkraft och hålla den där medan jag drog åt skruvarna.

Slutsats. Ställ in grejerna noggrant och ofta.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Ni som har haft problem med detta har ni haft det hela tiden sedan den var ny?
 
Jag har haft problem sedan den var ny, dock inte lika märkbart i början. Vid byte av klinga med färre tänder var problemet nästa borta ett tag. Sen har det eskalerat.
Det märkliga är att jag aldrig tappat sågen, eller varit oförsiktig på något sätt. Men efter att jag jobbat med att ställa om sulan/plattan känns det som om den nästan är fjäderbelastad och vill dra sig sned. Kanske handlar om att lossa helt och göra rent under?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.