Jodå, jag har en sån och har använt den i ett par, tre år nu. En liten och smidig sak med både för- och nackdelar.
Fördelar:
* Den tar inte mycket plats.
* Du kan rikthyvla och planhyvla utan att ställa om nånting på sågen, vilket gör den väldigt snabbarbetad.
* Den räcker i allmänhet till. Den storknade när jag försökte köra fullbredd ek i den och tog mer än 1 mm, men det är enda gången.
Nackdelar:
* Saknar i original uttag för spånsug.
* Väldigt omständlig att posta eftersom stålen inte kan dras åt när de är i sitt högsta läge. Man måste rotera dem ungefär ett sjättedels varv innan man kommer åt insexskruvarna som låser stålen.
* Anhållet som följer med är av trä och ett skämt. Det viker sig vid belastning vilket gör det hopplöst att hyvla nåt i 90 grader. Jag har tillverkat ett eget som fungerar bättre.
* I och med att den är så pass kort är det svårt att rikthyvla längre virke.
Med reservation för att det är den enda hyvel jag har jobbat med i modern tid så jag har inte så mycket att jämföra med och det kan hända att just mitt exemplar tillverkades på en måndag morgon.
Jag skulle sammanfatta med att har du plats så skall du skaffa en större, men är platsen mycket begränsad så kan den vara ett gott val.
Fördelar:
* Den tar inte mycket plats.
* Du kan rikthyvla och planhyvla utan att ställa om nånting på sågen, vilket gör den väldigt snabbarbetad.
* Den räcker i allmänhet till. Den storknade när jag försökte köra fullbredd ek i den och tog mer än 1 mm, men det är enda gången.
Nackdelar:
* Saknar i original uttag för spånsug.
* Väldigt omständlig att posta eftersom stålen inte kan dras åt när de är i sitt högsta läge. Man måste rotera dem ungefär ett sjättedels varv innan man kommer åt insexskruvarna som låser stålen.
* Anhållet som följer med är av trä och ett skämt. Det viker sig vid belastning vilket gör det hopplöst att hyvla nåt i 90 grader. Jag har tillverkat ett eget som fungerar bättre.
* I och med att den är så pass kort är det svårt att rikthyvla längre virke.
Med reservation för att det är den enda hyvel jag har jobbat med i modern tid så jag har inte så mycket att jämföra med och det kan hända att just mitt exemplar tillverkades på en måndag morgon.
Jag skulle sammanfatta med att har du plats så skall du skaffa en större, men är platsen mycket begränsad så kan den vara ett gott val.
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Beklagar sent svar, upptäckte följdfrågan av en slump.
Fastsättningen är i original en skena som går vinkelrätt ut från hyvel och som sedan anhållet löper på. Detta gör det möjligt att förskjuta anhållet i sidled, något som möjligen är praktiskt om man vill slita lite mer jämnt på hyvelstålet men helt onödigt för mig. Det är dessutom den här skenan som sviktar så jag kastade hela paketet.
Min lösning kan lite förenklat beskrivas som en träkloss som är fastskruvad i det lilla gods som finns tillgängligt och på denna sitter sedan själva anhållet. Jag hade föredragit ett anhåll i stål eller aluminium, men man tager vad man kan åstadkomma.
Fastsättningen är i original en skena som går vinkelrätt ut från hyvel och som sedan anhållet löper på. Detta gör det möjligt att förskjuta anhållet i sidled, något som möjligen är praktiskt om man vill slita lite mer jämnt på hyvelstålet men helt onödigt för mig. Det är dessutom den här skenan som sviktar så jag kastade hela paketet.
Min lösning kan lite förenklat beskrivas som en träkloss som är fastskruvad i det lilla gods som finns tillgängligt och på denna sitter sedan själva anhållet. Jag hade föredragit ett anhåll i stål eller aluminium, men man tager vad man kan åstadkomma.
Fick ärva en emco rex b20 men fattar mig inte på planhyveln. Jag förstod det som att ingen ändring behövde göras mellan rikt och plan men både "stödrullen" och utmatningen sitter på lägre höjd än kuttern så den tar ingenting. Ingen instruktionsbok följde med och jag är för trög för att förstå vad som är fel ???
Jag undrar om MickeÖ nånsin fick hyveln att funka, har exakt samma problem. Ser ingenstans att det skulle finnas någon fjädringsinställning och i manualen som visar delar (sida 18 i länken under) har jag inte heller sett det. Kan hända den ser ut som den är gjort för att gå upp och ner dock...
http://www.emco.or.at/index.php/downloadneu/doc_view/82-emco-rex-b20-english
http://www.emco.or.at/index.php/downloadneu/doc_view/82-emco-rex-b20-english
Jag tog isäer hyveln idag och fick en bättre titt på rullarna och fjädringen. På min modell finns ingen inställning alls för fjädrarna, dom bara sitter där. Jag undrar om dom helt enkelt är gamla och behöver bytas... eller om man ska försöka tvinga lite liv i dom genom att trycka ner rullarna en jäkla massa ggr...
Kolla pos. 13 och 25 på sprängskissen. De borde vara spännare och fjäder. Jag antar att du borde ta isär, rengöra och smörja på något sätt, helst med något som inte kladdar och beckar ihop tillsammans med sågspån. Jag har använt Finish Line torr cykelkedjesmörjning till dylika projekt, men det kanske kan gå även med grafit?
http://www.cyclecomponents.com/finish-line-teflon-dry-olja-120-ml.html
http://www.cyclecomponents.com/finish-line-teflon-dry-olja-120-ml.html
Hej. Jag har samma maskin och den ser inte heller så bra ut men börjar man slipa så finns ju risken att du påverkar den plana ytan.
Däremot så upplever jag att den är ganska trög i matningen, dvs det känns som att brädan går tungt och man får hjälpa till lite med handen gör att den ska mata igenom utan stopp. Jag hat blivit tipsad om att spraya ytan med silicon spray, har dock inte testat det ännu.
Mvh
Tobbe
Däremot så upplever jag att den är ganska trög i matningen, dvs det känns som att brädan går tungt och man får hjälpa till lite med handen gör att den ska mata igenom utan stopp. Jag hat blivit tipsad om att spraya ytan med silicon spray, har dock inte testat det ännu.
Mvh
Tobbe
hamstah skrev:
