Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Hej, önskar tips på en lämplig borrmaskin som huvudsakligen ska sitta monterad i ett borrstativ. Kommer borra mestadels trä, men även lite stål och alu ibland. Vad bör man titta efter mer än att maskinen bör ha 2 växlar? Slagfunktion går ju helt bort. Vore väldigt bra om det går att ”låsa” avtryckaren i mer än bottenläget? Sen en bra chuck och så lite glapp som möjligt i maskinen. Några tips?
Produkter som diskuteras: "borrstativ"

Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Har du inte eller kan få någon gammal avlagd sladdmaskin?P petterovski skrev:Hej, önskar tips på en lämplig borrmaskin som huvudsakligen ska sitta monterad i ett borrstativ. Kommer borra mestadels trä, men även lite stål och alu ibland. Vad bör man titta efter mer än att maskinen bör ha 2 växlar? Slagfunktion går ju helt bort. Vore väldigt bra om det går att ”låsa” avtryckaren i mer än bottenläget? Sen en bra chuck och så lite glapp som möjligt i maskinen. Några tips?
För att få ett stativ som inte är rappligt behöver du nog spendera i åtminstone 2/3 av vad en Bosch PBD 40 kostar när det är kampanj hos någon och man kan prismatcha hos Bauhaus eller Hornbach. Skall du dessutom köpa en inte helt kass sladdborrmaskin så är du uppe samma kostnad.
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Stativ har jag redan fyndat, känns hyfsat rejält. Har ingen sladdmaskin, bara skruvdragare. För mig har en handhållen maskin fler användningsområden även om jag kan köpa argumentet att det kanske varit bättre med en renodlad bänkborrmaskin.
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Tack för tips, den verkar vara ett bra alternativ. Jag är egentligen inte i behov av någon slag/hammar-funktion då jag har en större maskin med sds-fäste för det.
Hittade denna makita som verkar ha det jag behöver, till ett hyfsat humant pris:
DP4011
https://www.proffsmagasinet.se/mask...hkkP0zPcUjVfNPCUJCYeibzpZnukUUoRoCVVUQAvD_BwE
Hittade denna makita som verkar ha det jag behöver, till ett hyfsat humant pris:
DP4011
https://www.proffsmagasinet.se/mask...hkkP0zPcUjVfNPCUJCYeibzpZnukUUoRoCVVUQAvD_BwE
Det ser ut som att fästet där stativet klämmer blir ganska kort pga taggarna för sidohandtaget.P petterovski skrev:
https://www.netbid.com/images/13452/X13452-162_1_slide.jpg?w=569&h=427&404=default
Kan vara svårt att klämma 1mm borr med en chuck som tar 13mm, men kanske är det inget problem för dig.
/Höghus
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Ja det har du rätt i, blir att kika vidare då.
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Efter att ha kikat runt en del så föll valet på en Metabo SBEV 1000-2
Det är en slagborrmaskin, med två växlar (finns även utan slagfunktion men är då dyrare). Den har elektronik så varvtalet hålls i princip konstant under belastning, ett stort plus är också att reglaget för valvtal sitter lättåtkomligt på maskinens ovansida och det går att låsa avtryckaren på vilket valvtal man vill. Sen så var det inga splines i vägen på halsen så gott om plats att klämma fast den ordentligt i borrstativet.
Det är en slagborrmaskin, med två växlar (finns även utan slagfunktion men är då dyrare). Den har elektronik så varvtalet hålls i princip konstant under belastning, ett stort plus är också att reglaget för valvtal sitter lättåtkomligt på maskinens ovansida och det går att låsa avtryckaren på vilket valvtal man vill. Sen så var det inga splines i vägen på halsen så gott om plats att klämma fast den ordentligt i borrstativet.
Hur är det med slagborrdelen, innebär det att axeln är fjädrad i axiell riktning? Eller låser den när funktionen inte är aktiverad? Om den är fjädrande, innebär det några problem i ett stativ? Jag tänker att djupstopp borde kunna bli lite svårt (i alla fall i mjukare material)?
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Nej det fjädrar inget axiellt när den står i borrläget.
Skönt! Då bör ju inte möjligheten till funktionen innebära några större nackdelar på den maskinen. Vet inte hur det är på min sladd-borrmaskinen med slag men på skruvdragaren är det alltid ett par mm "fjädring" oavsett om funktionen är aktiv eller ej, därav frågan.P petterovski skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta till snabbchuck Morse 3 på Arboga borrmaskin
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makita 18V LXT borrmaskin som inte är tillverkad i Kina
Borrmaskin till att såga hål i vägg?
Rensvajer till borrmaskin
Badrum -