Verktyg & Maskiner
Tovin: Jag köpte den för 321kr. Men nu verkar den ligga på 499kr. Wiha skruvmejsel med Bit Magazin LiftUp electric (38611), 6 tlg, bit skruvmejsel för elektriker, skruvdragare med bitar, bitshållare, Phillips, PlusMinus/Pozidriv https://www.amazon.se/dp/B00GRXAULI/ref=cm_sw_r_cp_api_i_MGV6AJA6PXKW8BXA00G6?_encoding=UTF8&psc=1
Janus82: Om det är så små stenar så måste väl en Dremel vara bland det enklaste att använda.
Sthlm1891: Då kommer du garanterat bli nöjd om du köper Kapexen. Reglar, i alla fall långa kapar jag med cirkelsåg. Men det är enbart för att de inte får plats i min lilla snickeboa. Jag köpte min från Tyskland, för nästan 2 000 kronor lägre pris än billigaste stället i Sverige för tidpunkten.
Karl Olssvan: https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/semisyntetiska-oljor/semisyntetisk-motorolja-10w-40-2000022956 Skulle funka
poba53: Ladda ner manualen och läs. Oljenivån skall vara höjd med centrum av den röda ringen
champion: Det är så att jag är utefter en fuktmätare. Mätaren ska användas till husbil/husvagn. Då jag är sugen på att köpa en och vill inte komma hem med en fuktig. Vilken fuktmätare ska man ha till husbilar för att kolla så dom är torra innan man köper?
nino: [citat] Nej precis, ett nr eller bokstäver eller en kombo vore ju bäst om man säljer vidare
Nicke Nyfiken: [citat] STRO som du tidigare hävdat sitter på facit skriver: [Sedan några år tillbaka finns 3PMSF- (alptopp/ snöflinga) märkningen med funktionstest på snö som grund. Det är denna märkning och funktionstest som enligt UN ECE R117 kvalificerar ett däck för användning i ”svåra snöförhållanden”.] Och Transportstyrelsen skriver att däck märkta med Alptopp/snöflinga är
raveper: Det moderna sättet är att borra ett hål och banka i ett torx bits. Grispitt är och har aldrig varit bra
E_W: Jag tror de skall göra det om längden stämmer tillräckligt för att man skall kunna kompensera med spännbackarna till bladet, men jag vet inte hur länge de billiga håller. Om du menar hårda blad så skall det finnas men tror de är litet bredare än de för trä, iaf de gamla, fast det kommer ju nytt hela tiden så det kan ju ha ändrats idag, det var länge sedan jag höll på med
munspelarn: nej, det är underligt jag har funderat på det också... Jag hade en tanke att jag verkligen skulle pressa på bromsarna innan besiktningen, så på vägen dit stampade jag ganska rejält på bromsarna flera gånger, vilket verkar ha triggat läckan, för när de lyfte upp bilen så var det lite olja runt fästet...:( jag är glad att det gick att få till iaf, nu kan jag tokpressa bromsarna och
jonas_t_a: Hej alla! Nu har detta legat på is ett tag. Jag hittade inget uppenbart fel. Min far har en kompis som har jobbat mycket med liknande verktyg och den killen plockade isär den, rengjorde och satte ihop igen. Efter detta ska den enligt honom fungera. Det visar sig hur det går. Tack för alla svar.
myrstack: Har detta kit då det följde med något annat jag köpte. Kvaliteten är tveksam på borren men de funkar, mejslarna riktigt dåliga. För ett startskit av mejslar så rekommenderar jag Bosch som har ett sett i plastfodral med 3 stycken. För borr antingen Bosch igen och de set dom har med typ 5-12mm där du kan komplettera löst med extra långa borr eller vad du nu kan tänkas behöva. Även
marcusrosendahl: Så för att uppdatera. Köpte den kraftigare och tyngre borrmaskinen, men insåg ganska snabbt att min lätta slagskruvdragare var mycket trevligare jobba med. Så, sålde min ddf486 och köpte en ddf487, sjukt mycket trevligare! Och för mer krävande jobb har jag en äldre borrmaskin med sladd!
nanowire: [citat] Inte ens börjat. Några putsade tak som jag tänkte ska få sig en omgång. Och känner jag mig själv kommer den inte säljas fast den tar rejält med plats. Ja, precis, när du är klar kan någon annan ta vid :)
heimlaga: Borde gå att nytillverka av trä skulle jag tro
ErOx: Hej, Villhöver begäret har kommit över mig och jag tänker då stilla det genom att införskaffa mig en sänksåg och sen lite längre fram även en handöverfräs. Jag har väl egentligen inget tilltänkt projekt för maskinerna (möjligen till det stundande fasadbytet på garaget) men mest i förebyggande syfte. :cool: Ej batteridrivna! Jag har fått för mig att maskinerna ska kunna nyttja
prototypen: Tyckte jag också, men får man ett jobb som innefattar inköp av en massa saker så går det träna bort ”rädslan”. Brukar ju finnas någon ruta med ”kontakt” och skriv ett mail. Protte
Djävulssnickarn: Nja, skruvarna å motorn har jag men inte pulsgivare. Ska försöka se vart man hittar en sån
Lovan83: [citat] Sänkningen är bra om du inte har en tillräckligt lång skena och behöver göra omtag. Om du inte behöver den sista precisionen så höjer och sänker man den två gånger när man tar andra omtaget för att den inte ska få sidobelastning och dra snett. Annars är det smidigt att justera in skenan med bladet nere vid omtag. Skulle aldrig starta motorn med den nedsänkt dock!
doubleH: [citat] Tack, byggställning har vi redan fixat (och en skylift). Men det finns ställen där det är svårt att nå med både ställning och lift, så det behövs en stege. Även tvätt inför målning planerar vi att göra mha stege.
K_arlstrom: Går även att lägga valfri byggskiva på det för att få ett tillfälligt arbetsbord ;)
snuttjulle: Känns som att mitt habegär för ett till verktyg har minskat. Skruvar inte mycket och är nöjd med den jag har men ibland känns den stor och i dessa fall funderade jag på en slagskruvdragare skulle fungera men det får nog hålla sig och så köper jag nått annat kul för de pengarna. ;)
kvirre: Jag började på amazon.de och upptäckte då att flera leverantörer verka använda amazon som annonspelare. dvs de har sen egna web-butiker med betydligt större utbud än vad de lagt upp på amazon. har nyligen köpt en del plåtbearbetningsverktyg den vägen
ClasseClas: Hela hemligheten med grovdammsugare är att använda en cyklon före dammsugaren. Då håller den bra mycket längre och filtrena behöver inte bytas ut lika ofta. Exempel här: https://www.amazon.se/gp/product/B08G4D934Y/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s00?ie=UTF8&psc=1
Anonymiserad 433451: jag skulle gissa.. håll emot och lossa centrumskruven. Sedan lossar du på segersäkringen. och sedan drar du ut hjulet....
arasmus: Jag behöver mecka ihop min Kärscher dammsugare med ytterdiameter 35mm med en gersåg med ytterdiameter 45mm. Har inte lyckats hitta en adapter som funkar. Några tips? Silikonslang?
Jocce81: [citat] Den där blev man sugen på. Speciellt när man såg att Bauhaus också har den, och till högre pris = 12% billigare än Julas pris. Får bli en trip dit i veckan :) /Jocce
Djävulssnickarn: Satsa på en begagnad, de kan man få tag på mycket billigt. Då kan du få tag på en riktigt rejäl maskin med utan att bli ruinerad. Har en själv på 11kw, den räcker bra till det mesta. Dock så har den separat tank men den är bara å ställa bredvid. När jag installerade min så fick jag höra att den ska stå på en plats där det aldrig hår under 0 grader så den hamnade i källaren.