8 915 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Kompressor förvaring utomhus
Sida 1 av 2
Ja jag fick höra att det kunde bildas isproppar i ventiler och att oljan blir trög av att va ute så att den får svårt att starta.
Så därför fick min kompressor stå i källaren, en bra sak till är ju att man då får nytta av värmen från kompressorn
Så därför fick min kompressor stå i källaren, en bra sak till är ju att man då får nytta av värmen från kompressorn
Nej det kan jag inte tänka mig. Möjligen att fukt/kondens kan samlas på ett olyckligt sätt så bäst är nog om det går att få lite luftigt. Angående minusgrader så är min kompressor alltid djupfryst vintertid då den förvaras i ett ouppvärmt uthus. Har aldrig haft problem på grund av det.D Derbyboy skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Har min kallt på vinden jag med, inga bekymmer på 5-7 år iaf
Dragit ned slang till vinda och motorskydd för start/stopp nere från garaget, bland det bästa jag gjort!
Mer plats i garaget och slipper oljudet
Dragit ned slang till vinda och motorskydd för start/stopp nere från garaget, bland det bästa jag gjort!
Mer plats i garaget och slipper oljudet
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
tänk på att under en pressening ända ner mot marken blir det fuktigt.
Protte
Protte
Aha det var skumt för jag fick höra att det bildas mycket kondens i kompressorn när det är kallt och att detta kan bli isproppar i ventiler vilket skulle kunna sabba kompressorn
Ja visst samlas det vatten i en kompressortank och ingen kan väl lova att det inte kan ställa till med något. Det funkar uppenbarligen för flera i praktiken men en viss risktagning är det säkert. Men om vi vänder på det, finns det någonstans "riktiga" exempel på att en kompressor skadats av sönderfrysta ventiler eller andra frostskador?D Djävulssnickarn skrev:
Har min kompressor 300 liter, i en "låda" oisolerad utanför garaget, har haft så sedan -82, inga som helst problem..
Kompressor vet jag inte, men dräneringsventilen på traktorns tryckluftstank vet jag av erfarenhet att den for illa och skadades när jag glömt dränera.Alfredo skrev:
Ja visst samlas det vatten i en kompressortank och ingen kan väl lova att det inte kan ställa till med något. Det funkar uppenbarligen för flera i praktiken men en viss risktagning är det säkert. Men om vi vänder på det, finns det någonstans "riktiga" exempel på att en kompressor skadats av sönderfrysta ventiler eller andra frostskador?
När det är kallt är det ju inte mycket vatten i luften, relativa luftfuktigheten närmar sig ju 100% men det är ju ändå inga stora mängder vatten då kall luft knappt binder något vatten. Men ändå tror jag absolut ventiler kan frysa, om än kanske inte så vanligt.
Min övertrycksventil har nog aldrig jobbat, eller gamla fallerande av ålder och höll ingen luft kvar. I alla fall, den dag jag får ett fel på kompressorn så den inte slutar fylla eller om trycket ökar av annan orsak vill jag ju att övertrycksventilen släpper ut trycket istället för att tanken exploderar.
Å andra sidan kanske sannolikheten för allvarliga konsekvenser av en exploderande kompressor utomhus vintertid är avsevärt mindre än en som står i samma rum man arbetar i.
Min övertrycksventil har nog aldrig jobbat, eller gamla fallerande av ålder och höll ingen luft kvar. I alla fall, den dag jag får ett fel på kompressorn så den inte slutar fylla eller om trycket ökar av annan orsak vill jag ju att övertrycksventilen släpper ut trycket istället för att tanken exploderar.
Å andra sidan kanske sannolikheten för allvarliga konsekvenser av en exploderande kompressor utomhus vintertid är avsevärt mindre än en som står i samma rum man arbetar i.