Batterierna passar nog inte. Det går åtminstone inte att använda 14,4 batterier på 18v maskiner. De går att trä dit en bit men inte helt.
Om det går tvärtom, som i ditt fall med trimmern vet jag inte eller om 14,4v maskinen tar skada av ett 18v batteri törs jag heller inte säga. Men det går ju att prova.
Jag har Bosch gröna BT-radio och den kan köras med 12, 14,4 och 18v batterierna. Men det är å andra sidan bara en radio och ingen trimmer.
I värsta fall havererar trimmern, om nu batteriet passar, och du får skaffa en annan. Jag köpte min begagnade 18v Bosch trimmer på Tradera för en hundring, så de går att hitta billigt om du vill ha en sån.
Annars finns 14,4 batterier att köpa nya på Clas Ohlson.
Om det går tvärtom, som i ditt fall med trimmern vet jag inte eller om 14,4v maskinen tar skada av ett 18v batteri törs jag heller inte säga. Men det går ju att prova.
Jag har Bosch gröna BT-radio och den kan köras med 12, 14,4 och 18v batterierna. Men det är å andra sidan bara en radio och ingen trimmer.
I värsta fall havererar trimmern, om nu batteriet passar, och du får skaffa en annan. Jag köpte min begagnade 18v Bosch trimmer på Tradera för en hundring, så de går att hitta billigt om du vill ha en sån.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 522 inlägg
Jag har haft AEG borrmaskiner där 18 volts batterier passade på 14,4 voltsmaskinerna...
Det funkade utmärkt, äldre borstade universalmotorer (tror jag de kallas
) funkar ju på ett hyfsat stort voltspann...
Nu körde jag ju inte fullt ös med högt motstånd (typ blanda betong med visp) tills batteriet tog slut, men lite lättare användning bör inte ta död på den..
Det funkade utmärkt, äldre borstade universalmotorer (tror jag de kallas
Nu körde jag ju inte fullt ös med högt motstånd (typ blanda betong med visp) tills batteriet tog slut, men lite lättare användning bör inte ta död på den..
Jag vill minnas det var 14,4V skruvdragaren jag testade på om 18V batteriet gick i.Keiller skrev:
Batterierna passar nog inte. Det går åtminstone inte att använda 14,4 batterier på 18v maskiner. De går att trä dit en bit men inte helt.
jo, det är ju det att batterierna passar alldeles utmärkt. Har även testat trimmern ett par min och den fungerade men det är ju så klart skillnad på ett par min och ett längre pass. Bryr mig inte jättemycket om trimmern så jag kommer nog se hur länge den håller.Keiller skrev:
Ja, precis. Laddaren funkar till både 14 och 18 V.wertok skrev:
Men jag tror det är så att de olika spänningarna sitter på olika positioner i kontakten. Det kommer alltså sannolikt inte hända något alls om du försöker köra en maskin med fel batteri.
Nej, jag kanske hade fel. Batterier med båda spänningarna verkar ha + och - på samma positioner. Däremot verkar Boschs system ha något de kallar för Syneon-chip för power management. Kanske appliceras högre spänning först när batteriet och verktyget har kommit överens om rätt spänning.T tomasfr skrev:
Eller så har jag för högt förtroende för Bosch och allt bara går åt skogen om man använder för hög spänning.
Ja, de bägge yttersta stiften är +/- men jag kan tycka att det bör göras någon kontroll i maskinen eftersom batterierna passar och det kanske är det du nämner.T tomasfr skrev:Nej, jag kanske hade fel. Batterier med båda spänningarna verkar ha + och - på samma positioner. Däremot verkar Boschs system ha något de kallar för Syneon-chip för power management. Kanske appliceras högre spänning först när batteriet och verktyget har kommit överens om rätt spänning.
Eller så har jag för högt förtroende för Bosch och allt bara går åt skogen om man använder för hög spänning.![]()
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
På makita 14.4v måste man skära bort en plast plupp på maskinerna sen kan man köra 18v
Har tyvärr inte gjort några lång tester, kört endel med slagskruvdragare och upplevt ett högre varv men 18v maskinerna har bättre prestanda/effekt
Har tyvärr inte gjort några lång tester, kört endel med slagskruvdragare och upplevt ett högre varv men 18v maskinerna har bättre prestanda/effekt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
AAA laddningsbara 1,5 volts batterier?
Teknik -
Passar Makitabatteri BL1815N & tex BL1830 på samma maskin?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makita-batteri 18V och 21V
Trädgård allmänt -
Varför fick jag ström i mig av laddstation för 18-36 V batterier (telefon ikopplad i USB-uttag)?
El -
18volts batteri cirkelsåg Dewalt
Verktyg, Maskiner & Fordon