7 045 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Meec gersåg
Sida 1 av 2
Har börjat pyssla med virke (som fanns hemma liggande efter renovering) på min fritid. Hittills har jag skaffat en uteköksö och just nu håller jag på med en solsäng.
Har använt bara cirkel-, och sticksåg hittills. Klarade mig, men en del av mina kapningar var det jobbigt (45 graders lutning), tråkigt (mängder) eller inte så snygg. Funderar köpa en billig men ändo bra gersåg.
Vad säger ni kunniga till denna maskin från Jula? (Idag kan jag få extra 200kr medlemsrabatt)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ZeDnzkFCwCm7SrPDjMhoCNAMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Har använt bara cirkel-, och sticksåg hittills. Klarade mig, men en del av mina kapningar var det jobbigt (45 graders lutning), tråkigt (mängder) eller inte så snygg. Funderar köpa en billig men ändo bra gersåg.
Vad säger ni kunniga till denna maskin från Jula? (Idag kan jag få extra 200kr medlemsrabatt)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ZeDnzkFCwCm7SrPDjMhoCNAMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Den har iaf fåt bra omdömen.drbodyjr skrev:
Har börjat pyssla med virke (som fanns hemma liggande efter renovering) på min fritid. Hittills har jag skaffat en uteköksö och just nu håller jag på med en solsäng.
[länk]
Om kapaciteten räcker så är det nog en skaplig hobbysåg.
Som någon skrev så kan man byta klinga så blir det snyggare sågsnitt.
Kör på farsans gamla meec (10 år gammal c.a.) och det går utmärkt. Ett par saker bara:
1: Byt klinga (om du ska ha den till mer än att såga brasved typ). Kanske bättre nu förtiden, ingen aning.
2: justera vinklar, så att 90° verkligen stämmer t.ex.
3: ska du såga -mycket-, så välj annan. Jag skulle definitivt inte vara utan mjukstart och klingbroms om jag använde ofta (men så sällan jag sågar nu, funkar meecsågen bra)
4: Kolla upp centrummått på klingan om du ska byta, farsans gamla har 5/8" om jag minns rätt. Kan ju ha skärpt sig där, dom byter ju leverantör hyfsat ofta på sina maskiner.
Edit: såg att dom kör standard 30mm centrum nu
1: Byt klinga (om du ska ha den till mer än att såga brasved typ). Kanske bättre nu förtiden, ingen aning.
2: justera vinklar, så att 90° verkligen stämmer t.ex.
3: ska du såga -mycket-, så välj annan. Jag skulle definitivt inte vara utan mjukstart och klingbroms om jag använde ofta (men så sällan jag sågar nu, funkar meecsågen bra)
4: Kolla upp centrummått på klingan om du ska byta, farsans gamla har 5/8" om jag minns rätt. Kan ju ha skärpt sig där, dom byter ju leverantör hyfsat ofta på sina maskiner.
Edit: såg att dom kör standard 30mm centrum nu
Redigerat:
wildeside skrev:
Jag skäms, men jag är så mycket okunnig i dagsläget att jag vet inte ens vilken sågkapacitet jag behöver.
Kan inte riktig förstå siffrornas betydelse.
Vilken virke kan jag kapa med 90 och 45° utan att jag behöver vända virket?
drbodyjr skrev:
En behöver sällan mer än 216(210) mm klinga, med den kan du snedkapa regelvirke. Står det ex. 90° 57 mm och 90° 48 mm kan du kapa med 57 mm djup rakt och 48 mm djup med 45° vinkel. Det kan locka att köpa en större klinga (254 mm elller 305 mm) för att gå mer kapdjup men det är sällan det behövs och maskinen blir tyngre och större.
H Huzzbutt skrev:En behöver sällan mer än 216(210) mm klinga, med den kan du snedkapa regelvirke. Står det ex. 90° 57 mm och 90° 48 mm kan du kapa med 57 mm djup rakt och 48 mm djup med 45° vinkel. Det kan locka att köpa en större klinga (254 mm elller 305 mm) för att gå mer kapdjup men det är sällan det behövs och maskinen blir tyngre och större.
Ok, då börjar jag fatta.
Så om jag vill kapa plankor, virke men inte större bytar borde denna Meec vara ok som första såg för mig. Vid 90° kan det 120x60 det betyder väl att 95x95 stolpar behöver kapas i flera omgångar.
Vad är betydelsen att det har glidstänger?
Det finns ingen mjukstart i denna, men vad gör den här funktionen?
Hur mycket kan 1500w begränsa arbetet? Ser andra modeller som är 2000w...
Den funkar fint till plankor och bräder, 90x90 behöver du vända eller avsluta med handsåg. Glidstänger ger markant större kapdjup jmf med sågar med fasta sågar med samma kling diameter.drbodyjr skrev:
Ok, då börjar jag fatta.
Så om jag vill kapa plankor, virke men inte större bytar borde denna Meec vara ok som första såg för mig. Vid 90° kan det 120x60 det betyder väl att 95x95 stolpar behöver kapas i flera omgångar.
Vad är betydelsen att det har glidstänger?
Det finns ingen mjukstart i denna, men vad gör den här funktionen?
Hur mycket kan 1500w begränsa arbetet? Ser andra modeller som är 2000w...
Märkeffekten spelar inte någon större roll. Mjukstart är däremot önskvärt, utan det så kastar sågen igång med full effekt. Tänk också buy once cry once, lägg gärna mer pengar på en mer kompetent maskin så slipper du betala för två.
Tack för alla fina förklaringar!H Huzzbutt skrev:Den funkar fint till plankor och bräder, 90x90 behöver du vända eller avsluta med handsåg. Glidstänger ger markant större kapdjup jmf med sågar med fasta sågar med samma kling diameter.
Märkeffekten spelar inte någon större roll. Mjukstart är däremot önskvärt, utan det så kastar sågen igång med full effekt. Tänk också buy once cry once, lägg gärna mer pengar på en mer kompetent maskin så slipper du betala för två.
Då ska jag överväga köpet. Jag har egentligen bra tillgänglighet för maskinen (vänner i närheten har något som är ganska lika kvalitetsmässigt) så det är inte en måste att köpa något.
Meecen jag kör är 254mm och det sliter till i handleden när man startar.
Det kommer vara mindre på den sågen du kollar på och ingen fara alls.
Ska du däremot såga mycket, året runt, så kommer du slita på leder.
Jag har lagt 1200kr på ett ergonomiskt tangentbord för att jag använder det varje dag i jobbet... Så resonerar jag med maskiner också.
Sen är det ju mycket roligare att köpa maskiner och ha bra grejer
Det kommer vara mindre på den sågen du kollar på och ingen fara alls.
Ska du däremot såga mycket, året runt, så kommer du slita på leder.
Jag har lagt 1200kr på ett ergonomiskt tangentbord för att jag använder det varje dag i jobbet... Så resonerar jag med maskiner också.
Sen är det ju mycket roligare att köpa maskiner och ha bra grejer
Japp har själv uppgraderat diverse maskiner med mjukstart.drbodyjr skrev:
https://www.ebay.com/itm/Soft-Start...=p2349624.m2548.l6249&mkrid=707-127634-2357-0