5 255 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Motorsågen plötsligt kraftlös.
Har du justerat bränslemängd på förgasaren?
Har du kunskap för att göra detta?
Det låter som att sågen kan få för lite bränsle om du upplever att den blivit onormalt het.
Vid sågning av plank ska det vara generöst med bensin. Så det bluddrar obelastat och går rent när det börjar gå tungt.
Kolvringen kan tappa spänst om det gått för varmt.
Det låter som att sågen kan få för lite bränsle om du upplever att den blivit onormalt het.
Vid sågning av plank ska det vara generöst med bensin. Så det bluddrar obelastat och går rent när det börjar gå tungt.
Jag håller med om skärvinkeln. När jag använder min motorsågsjigg så slipar jag kedjorna till ca 10 graders skärvinkel. Ek är hårt och plank ska inte sågas med std 45 graders skärvinkel. Använd gärna en plastkil för att öppna upp snittet så sågen inte behöver jobba extra i onödan.L L A Axelsson skrev:När man sågar längs med träfibrerna så skall skärvinkeln vara mindre, har du det?
Oavsett skärvinkel så ställer sågning längs med träfibrerna stora krav på kedjesmörjning. Tycker mig se att du har 16-18 tums svärd, ju längre svärd ju mer smörjning krävs annars går det torrt även om kedjesmörjningen är ställt på det högsta läget brukar det inte räcka till vid intensiv sågning som klyvning är. Inte ens vid kapning av grova stammar till ved.
En syntetisk olja kan minska problemet, förslagsvis 75W-140 som är en transmissionsolja.
Hej,B Bjober skrev:Har du justerat bränslemängd på förgasaren?
Nej jag har inte kunskap för att justera detta, så den har jag inte pillat på.
Jag har bara kört med akrylatbensin, aspen, utan egen extra inblandning av olja.
Hej,ClasseClas skrev:
Då jag köpte sågen påstår jag att det var en klyvkedja jag köpte tillsammans med svärdet. Jag tror förpackningen finns kvar, ska dubbelkolla. Men precis som du säger bör man ju kila upp så inte kedjan kläms i onödan.
Men visst har du en högfarts och lågfartsskruv på förgasaren? H och L?
Jag hade vridit H 45-90° moturs och testat igen.
Sen måste du latja runt lite med de här skruvarna för att lära dig hur motorn reagerar. Motorer som bara är att tanka och köra är en orimlig önskedröm. I vart fall allt som inte har elektronisk insprutning som justerar själv.
Braap braap -- bööö bööö. Lätt att justera när man lärt sig tvåtaktsspråket.
Jag hade vridit H 45-90° moturs och testat igen.
Sen måste du latja runt lite med de här skruvarna för att lära dig hur motorn reagerar. Motorer som bara är att tanka och köra är en orimlig önskedröm. I vart fall allt som inte har elektronisk insprutning som justerar själv.
Braap braap -- bööö bööö. Lätt att justera när man lärt sig tvåtaktsspråket.
Klicka här för att svara