Hej!
Är precis på väg att köpa min första fräs. Ett av syftena är bl a att fräsa tapphål till en arbetsbänk. Enligt mina beräkningar behöver jag då kunna fräsa 42,5 mm djupt (givetvis i omgångar om ca 5 mm) plus ev mall på 12 mm, dvs totalt 54,5 mm djupt. En fräs jag funderar på är DW621K. Om jag förstår specifikationerna rätt går den sänka 55 mm och med ett 36 mm långt stål borde det innebära att den går 55 mm ner i stycket? Då mallen redan har "hål" för tapphålet skulle i teorin ett längre frässtål kunna monteras (uppemot 12 mm längre om mallen är 12 mm tjock)?
https://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW621K/
Ett annat sätt då detta är precis på gränsen skulle vara att börja med mallen och efter några cm byta stål till ett mallfrästål (tänkte använda en mallhylsa från början).
Pallar fräsen (med 8 mm hylsa) av detta djup (i sannolikt gran eller furu)? Tänker jag fel någonstans?
Vänligen,
Marcus R
Är precis på väg att köpa min första fräs. Ett av syftena är bl a att fräsa tapphål till en arbetsbänk. Enligt mina beräkningar behöver jag då kunna fräsa 42,5 mm djupt (givetvis i omgångar om ca 5 mm) plus ev mall på 12 mm, dvs totalt 54,5 mm djupt. En fräs jag funderar på är DW621K. Om jag förstår specifikationerna rätt går den sänka 55 mm och med ett 36 mm långt stål borde det innebära att den går 55 mm ner i stycket? Då mallen redan har "hål" för tapphålet skulle i teorin ett längre frässtål kunna monteras (uppemot 12 mm längre om mallen är 12 mm tjock)?
https://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW621K/
Ett annat sätt då detta är precis på gränsen skulle vara att börja med mallen och efter några cm byta stål till ett mallfrästål (tänkte använda en mallhylsa från början).
Pallar fräsen (med 8 mm hylsa) av detta djup (i sannolikt gran eller furu)? Tänker jag fel någonstans?
Vänligen,
Marcus R
Det finns låskistfräsar med långt skaft, dubbla kullager rekommenderas.
Exempel: https://www.tooltrust.se/shop/product/laskistfras-d16-l15-tl110
Exempel: https://www.tooltrust.se/shop/product/laskistfras-d16-l15-tl110
Tapphål är en perfekt ursäkt att skaffa dig en Festool Domino! 
Tapphål för arbetsbänk låter ganska stort. Du kan förborra hålet och bara jämna till kanterna med fräsen, går snabbare och så minskar du belastningen och slitaget på frässtålet.
Tapphål för arbetsbänk låter ganska stort. Du kan förborra hålet och bara jämna till kanterna med fräsen, går snabbare och så minskar du belastningen och slitaget på frässtålet.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Varför en 12mm tjock mall? Du klarar dig på tunnare.
Har redan utmanat husefriden med en Festool sänksåg, får ligga lite lågt med dominon ett tag. Det där med att förborra hade jag redan planerat!Microkatten skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ett gyllne tillfälle att skaffa en skiva till, går alltid åt.
Protte
Protte
Precis. Fördelarna är ökad anläggningsytan mot mallen vilket minskar belastningen och vibrationerna. Skulle ett kullager gå sönder så kommer det andra förhoppningsvis att rädda situationen och arbetsstycket. Du får också lite mer marginal mot mallen m.a.p. djupinställningen.M marcusrosendahl skrev:
Dewalt 625 och en Trend CRB är den lyxiga lösningen, 621 funkar också. Din lösning funkar dem med, men börja med att tillverka några extra mallar av mallen, plywood mallar kan lätt få inbuktningar när det är roligt och går fort.
Om du fräser i omgångar (5mm som skrevs) spelar det totala djupet ingen roll i fråga om vad fräsen orkar. Det är endast djupet i varje omgång som är relevant.
Något som dock är relevant är hur du tänker följa mallen. Tar du (som skrevs) ett 36mm långt stål och sänker ner 5mm i arbetsstycket, kommer det att utan motstånd tugga i sig mallen också. Du behöver antingen ett kullager som följer mallen, och då kan du inte välja ett mindre djup (då hamnar kullagret ovanför mallen) eller så behöver du en mallring. Med mallring kan du välja vilket djup du vill.
Något som dock är relevant är hur du tänker följa mallen. Tar du (som skrevs) ett 36mm långt stål och sänker ner 5mm i arbetsstycket, kommer det att utan motstånd tugga i sig mallen också. Du behöver antingen ett kullager som följer mallen, och då kan du inte välja ett mindre djup (då hamnar kullagret ovanför mallen) eller så behöver du en mallring. Med mallring kan du välja vilket djup du vill.
Under förutsättning att mallen ligger dikt an mot ämnet som ska fräsas... Finns många bra, smarta och kreativa sätt att komma runt det. Mall av tillräckligt tjockt material (i detta exempel ca 30mm - förslagsvis två 15mm plyfa på varandra) eller att man höjer upp mallen med distanser. Jag personligen skulle köra mallring och ett up-cut stål, men det går på andra sätt också med ett stål med kullager om man vill.P pyro skrev:Om du fräser i omgångar (5mm som skrevs) spelar det totala djupet ingen roll i fråga om vad fräsen orkar. Det är endast djupet i varje omgång som är relevant.
@pyro belyser en viktig aspekt.
Hur breda är plankorna det ska fräsas i?
Jag har fräst tapphål på många vis men aldrig med en mall o ska det mallas är det styrhylsa som gäller.
Är plankorna breda kan du köra direkt ovanpå dom med dubbla anhåll. Att bygga ett extra sidoanhåll tar inte mycket längre tid än att bygga en mall.
Är det smalare plankor kan du tvinga nåt tjockt på sidorna om ämnet som ska fräsas för att få större anläggningsyta, fortfarande dubbla anhåll.
Annars hade jag byggt en enkel L-form. Ämnena tvingas mot tjocka plankan, fräsen går uppe på toppen, dubbla anhåll som styr mot ytterkanterna. Urtaget styr inte alls utan är överstort. Även om det mallas med styrhylsa så hade en sån här L-form underlättat. Fördelen med dubbla anhåll gentemot styrhylsa är att fogen är enkel att justera i sidled o urtaget kräver noll precision.
Jag har fräst tapphål på många vis men aldrig med en mall o ska det mallas är det styrhylsa som gäller.
Är plankorna breda kan du köra direkt ovanpå dom med dubbla anhåll. Att bygga ett extra sidoanhåll tar inte mycket längre tid än att bygga en mall.
Är det smalare plankor kan du tvinga nåt tjockt på sidorna om ämnet som ska fräsas för att få större anläggningsyta, fortfarande dubbla anhåll.
Annars hade jag byggt en enkel L-form. Ämnena tvingas mot tjocka plankan, fräsen går uppe på toppen, dubbla anhåll som styr mot ytterkanterna. Urtaget styr inte alls utan är överstort. Även om det mallas med styrhylsa så hade en sån här L-form underlättat. Fördelen med dubbla anhåll gentemot styrhylsa är att fogen är enkel att justera i sidled o urtaget kräver noll precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips! Bänken är lika mycket ett projekt för att fräscha upp gamla kunskaper och lära mig nya, så kommer nog testa lite olika grejer när det blir av!Ola C skrev:
@pyro belyser en viktig aspekt.
[bild]
/Marcus
Klicka här för att svara