wildeside
L Lovan83 skrev:
Fundera på hur långa reglar och brädor du ska kapa. Det största problemet är att balansera en lång regel för att kapa av en decimeter på ändan. Cirkelsågen funkar att kapa med direkt på brädhögen.
Har man ett sågbord så har iaf jag inga problem att kapa bort nån cm för att få en rak ände på en 580 cm lång bräda, inte lika säker på att jag skulle lyckas med 90 graders kapning med cirkelsåg på en brädhög.
 
wildeside wildeside skrev:
Har man ett sågbord så har iaf jag inga problem att kapa bort nån cm för att få en rak ände på en 580 cm lång bräda, inte lika säker på att jag skulle lyckas med 90 graders kapning med cirkelsåg på en brädhög.
Väldigt stabilt sågbord du har. De flesta jag sett är bara rangliga tycker jag. Har dock inte undersökt de bättre modellerna :cool:
(Kör HKC själv istället för kap)
 
wildeside
L Lovan83 skrev:
Väldigt stabilt sågbord du har. De flesta jag sett är bara rangliga tycker jag. Har dock inte undersökt de bättre modellerna :cool:
(Kör HKC själv istället för kap)
Det är nog lite som så att kvalité och pris följer varandra ganska bra.
 
wildeside wildeside skrev:
Det är nog lite som så att kvalité och pris följer varandra ganska bra.
Helt rätt (y)
 
wildeside wildeside skrev:
Det är nog lite som så att kvalité och pris följer varandra ganska bra.
wildeside wildeside skrev:
Har man ett sågbord så har iaf jag inga problem att kapa bort nån cm för att få en rak ände på en 580 cm lång bräda, inte lika säker på att jag skulle lyckas med 90 graders kapning med cirkelsåg på en brädhög.
Trots det så är det ingen (mobil) kombination av bord/gersåg som som är speciellt bra för att kapa ändar på långt regelvirke.
Det folk ofta gör för att få rätvinkliga kapningar m en vanlig cirkelsåg är att låta sågen löpa mot en kraftigare vinkelhake/speedsquare.
 
wildeside
nanowire nanowire skrev:
Trots det så är det ingen (mobil) kombination av bord/gersåg som som är speciellt bra för att kapa ändar på långt regelvirke.
Det folk ofta gör för att få rätvinkliga kapningar m en vanlig cirkelsåg är att låta sågen löpa mot en kraftigare vinkelhake/speedsquare.
Nu är det en viss skillnad mellan regelvirke och brädor.
Panelbrädor och liknande vill iaf jag renkapa pga att dom kommer att synas regelvirke brukar jag inte renkapa.
Det mesta virket man köper har en acceptabel rätvinklighet i ändarna men inte ovanligt att dom inte är så snygga.
 
wildeside wildeside skrev:
Nu är det en viss skillnad mellan regelvirke och brädor.
Panelbrädor och liknande vill iaf jag renkapa pga att dom kommer att synas regelvirke brukar jag inte renkapa.
Det mesta virket man köper har en acceptabel rätvinklighet i ändarna men inte ovanligt att dom inte är så snygga.
Så är det men det är lite bredvid poängen med att det, särskilt för längre/tyngre virke, är smidigare att ta verktyget till arbetet än arbetet till verktyget.
 
L Lovan83 skrev:
Väldigt stabilt sågbord du har. De flesta jag sett är bara rangliga tycker jag. Har dock inte undersökt de bättre modellerna :cool:
(Kör HKC själv istället för kap)
Köpeborden är både rangliga och för korta. Jag har byggt ett eget som är knappt fem meter långt.
Dubbeljobbar som avställningsyta och fräsbord också...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.