Ni vet, Festool HK/HKC och Mafell KSS, dvs handcirkelsågar med möjlighet att såga i exakta vinklar med skena som sitter fast i sågen, möjlighet att använda som en vanlig handklinga med eller utan parallellanslag och möjlighet att använda som sänksåg.
Vilka finns på marknaden just nu, och framförallt, vad ska vi kalla dem?
Som rubriken?
Multihandklinga?
Kinderäggklinga (4 i en)
Något annat förslag?
Jag har tre stycken, och har inte använt någon raksågningsmojäng på länge, förutom den dedikerade till batteriklingan för stål och annan metall.
Farväl raksågningsmojänger, ni tjänade oss väl.
Som rubriken?
Multihandklinga?
Kinderäggklinga (4 i en)
Något annat förslag?
Jag har tre stycken, och har inte använt någon raksågningsmojäng på länge, förutom den dedikerade till batteriklingan för stål och annan metall.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Metabo har en ks 18 ltx med kapskena som tillbehör
Ja, just vad de ska kallas för är nog det enda svåra med dem.mattiasp skrev:
Ni vet, Festool HK/HKC och Mafell KSS, dvs handcirkelsågar med möjlighet att såga i exakta vinklar med skena som sitter fast i sågen, möjlighet att använda som en vanlig handklinga med eller utan parallellanslag och möjlighet att använda som sänksåg.
Som rubriken?
Multihandklinga?
Kinderäggklinga (4 i en)
Något annat förslag?
Handhållen kapgirklyvsåg? Rullar kanske inte direkt av tungan..
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Fast med tanke på hur stort spannet är på vad som kallas cirkelsåg känns det för mig inte så konstigt att göra det även för denna variant.nanowire skrev:
Annars är ju en beprövad lösning att ge namnet efter den som var först/störst. Jag kallar fortfarande slagskruvdragare för sid efter hiltis variant och alla vet ju vad en fein är oavsett färg på plasten.
Gäller bara att inte festool är först för dom har så ocatchiga namn
Redigerat:
Jag tror att Mafell var först, så Mafellsåg låter väl bra?
Fast jag tycker att Festools utförande fungerar bättre. Min Mafellvariant är inte tillräckligt tight i skenan, och det går inte att justera som man kan på HK/HKC.
I alla händelser är det en sågtyp som har varit ett riktigt ”quantum leap” på marknaden.
Fast jag tycker att Festools utförande fungerar bättre. Min Mafellvariant är inte tillräckligt tight i skenan, och det går inte att justera som man kan på HK/HKC.
I alla händelser är det en sågtyp som har varit ett riktigt ”quantum leap” på marknaden.