Hej
Har köpt denna sthil kopia till motorsåg. Klöv lite gammal ek som ni ser på bilden. Motorsågen blev väldigt varm så jag lät den vila lite mellan varje snitt.
Men på planka nr tre så blev den plötsligt väldigt kraftlös.

Ganska ofta hoppar bakre kåpan av. Så det kan ju vara sågdamm som satt igen.

Har någon någon annan teori tar jag tacksamt emot den.

Sågen har väl gått totalt 3-5 timmar skulle jag gissa, samt alltid på akrylatbensin.

Mvh
Fredrik

PS har haft lite otur med mina sågar så tom sambon säger att investera i en riktigt riktigt bra istället. Kanske borde göra det men trist OM det går att fixa enkelt.

• Motorsåg på en uppskuren ekplanka i en trädgård, med gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyva ek sliter väldigt mycket på sågkedjan. Har du filat den något? Eller köp en ny kedja om du inte kan fila.

Köp en begagnad husqvarna eller stihl om du vill komma billigare undan. Vad är det för märke på sågen?

Den har ju iallafall stihls färger....

maah maah skrev:
Klyva ek sliter väldigt mycket på sågkedjan. Har du filat den något? Eller köp en ny kedja om du inte kan fila.
Hej
Slipa kedjan brukar inte vara några problem. Jag har en slipats från oregon jag brukar vässa ryttarna med.
I detta fal är det motorsågen som dör då den får lite att bita i. Jag kan vara upp den efter start, men mot trät märker man att den inte har någon kraft. Jättekonstigt.
/Fredrik

B bryggstun skrev:
Köp en begagnad husqvarna eller stihl om du vill komma billigare undan. Vad är det för märke på sågen?

Den har ju iallafall stihls färger....
Det är nog inte något märke alls. Men precis som du säger gissar jag att den görs med delar från Stihl pga färgerna. Kanske är det andra hands sortering.
/Fredrik

Stängde du av sågen eller fick den stå på tomgång?
Och att du tankat 2t och inte av misstag 4-bränsle blir bara en dum fråga?;)

A AndersS skrev:
Stängde du av sågen eller fick den stå på tomgång?
Och att du tankat 2t och inte av misstag 4-bränsle blir bara en dum fråga?;)
Hej Anders,
Jag stängde av sågen mellan körningar a ca 15-20 min. Men den var väldigt varm. Så pass varm så jag märkte att motorsågsjiggen oxå blev väldigt varm.
Jag har hela tiden kört med röda dunken akrylatbensin. Jag är ganska säker på att det är rätt. Har för mig att den andra är blå, va?
Men vad tror ni om min teori att luftfilter satt igen?
Kanske bör jag ta isär det och kolla. Okulärt så ser det lite dammigt ut, men inte så pass att jag trodde de skulle ha betydelse.
Har jag otur har den väl skurit. Minns en utombordare som gick att starta och köra med trots att ett ramlager pajjat. Smådelar hade plöjt rejäla fåror i cylinderfodret.
/Fredrik

Kör man en maskin väldigt varm ska man helst låta den gå på tomgång en stund och låta den svalna innan man stänger av. Risken är att den kan ha nypt för dig och att man använt enkelt material och halvdan tolerans som också bidrar.

Ja det låter ju inget vidare. Men om den "nypt" borde den väl inte gå runt. Jag tror den kommer starta igen. Dock så har det gått några timmar sen jag körde med den. Får testa imorgon kanske.

F
F fredand44 skrev:
Ja det låter ju inget vidare. Men om den "nypt" borde den väl inte gå runt. Jag tror den kommer starta igen. Dock så har det gått några timmar sen jag körde med den. Får testa imorgon kanske.
har den nypt så släpper nypet och sen går den lätt runt. Ofta lättare för den tappar komp. Med ett ordentligt nyp kommmer ofta effekten att den blir svårstartad, kanske inte direkt men det kan komma efter ett tag. Jag tror fö inte att det är byggt på några Stihl delar öht. Det är attraktivt märke att kopiera och du har köpt en kinesisk kopia med en riktig skitmotor skulle jag tro.

F fredand44 skrev:
Går den inte runt då har den skurit, mekaniskt havererat, och det är inte vad som hänt med din såg.
Även att belasta en motor väldigt hårt under längre tid med hög motortemperatur kan ge sådant slitage att man tappar effekt. Och då också utifrån materialkvalite.

F fredand44 skrev:
Men vad tror ni om min teori att luftfilter satt igen?
Kanske bör jag ta isär det och kolla. Okulärt så ser det lite dammigt ut, men inte så pass att jag trodde de skulle ha betydelse.
Luftfitret ska rengöras regelbundet, så det är väl ingen högoddsare. Det är ju framför allt lätt att kolla.

Ryttarna vässar man inte, man vässar/filar/slipar skären, men det är nog det du menar.
Bensinen ska ha olja i sig, men det har du också kläm på tror jag.
Har du kedjeolja?
Har du rätt kedjespänning?
Har du rensat luftfiltret?
Har du rengjort maskinen överallt, lossat kåpor etc?
Har du kontrollerat skicket på svärdet och rullen fram?
Har du läst på i manualen så du inte har vinterläge, på en del maskiner finns en liten plastplupp man tar bort vid kall väderlek?

Lycka till
/W

När man sågar längs med träfibrerna så skall skärvinkeln vara mindre, har du det?
Oavsett skärvinkel så ställer sågning längs med träfibrerna stora krav på kedjesmörjning. Tycker mig se att du har 16-18 tums svärd, ju längre svärd ju mer smörjning krävs annars går det torrt även om kedjesmörjningen är ställt på det högsta läget brukar det inte räcka till vid intensiv sågning som klyvning är. Inte ens vid kapning av grova stammar till ved.
En syntetisk olja kan minska problemet, förslagsvis 75W-140 som är en transmissionsolja.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ryttarna vässar man inte, man vässar/filar/slipar skären, men det är nog det du menar.
Bensinen ska ha olja i sig, men det har du också kläm på tror jag.
Har du kedjeolja?
Har du rätt kedjespänning?
Har du rensat luftfiltret?
Har du rengjort maskinen överallt, lossat kåpor etc?
Har du kontrollerat skicket på svärdet och rullen fram?
Har du läst på i manualen så du inte har vinterläge, på en del maskiner finns en liten plastplupp man tar bort vid kall väderlek?

Lycka till
/W
Tackar checklistan, den ska kollas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.