Hej!

jag har lånat hem en skylift som strular med mig, den gick sönder när jag var uppe i luften, bara klickar när jag försöker spaka, efter många timmars skruvande konstaterar jag att kolen är helt slut, även en kabel som är avnött.

monterade nya kolen igår och provstartade, men då när jag drog i en manöverspak så börjar det ryka från en anslutning på solenioden, och en på elmotorn, den på elmotorn är anslutningen där kabel kommer från solenoiden.

Vad kan det vara? Är det dåliga kontakter som kan göra en sådan kortis så det börjar ryka direkt jag försöker köra?
Kablarna till och från solenoiden har jag inte rört, utan endast dom två kraftkablarna till elmotorn.

Tacksam för idéer.

Snurrar motorn?

Jag kan snurra den för hand, men inget händer när jag spakar, endast klickande i solenoiden. Har inte provat att koppla batteriet direkt på motor dock.

Batteri eller 230?

Batteri. Elmotorn snurrade men det ryker, pumpen däremot gick inte av det

En möjlighet är ju att kolen var slut därför att det finns skador på lindningarna i rotorn. De nya kolen åtgärdar inte dessa skador. En annan möjlighet är att något är felkopplat. Har du några bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.