2 248 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Woodstar PT65 spånsug å byte av hyvelstål
Tja
Nån som vet hur man byter hyvelstål i en Woodstar rikt å planhyvel å vart man får tag på nya stål till den? Eller går de att slipa stålen där de sitter i kuttern?
Å finns det nån färdig lösning för spånsug till denna hyveln eller måste man koka ihop nåt eget? Helst med 100mm anslutning
Nån som vet hur man byter hyvelstål i en Woodstar rikt å planhyvel å vart man får tag på nya stål till den? Eller går de att slipa stålen där de sitter i kuttern?
Å finns det nån färdig lösning för spånsug till denna hyveln eller måste man koka ihop nåt eget? Helst med 100mm anslutning
Har en sådan — när stålen blir slöa ska jag slänga den! Kommer dessvärre att ta tid eftersom jag aldrig vill använda den. Därför inte heller intresserat mig för hur man byter stål men googlar man dyker det upp både annonser med maskinhelvetet självt, ersättningsstål samt nedladdningsbara manualer.
Vad gäller koppling till spånsug följer det ju med en sladdrig plastgrunka/spånstos som du har under borden vid riktning och över borden vid planing. Passar mot en 70-millimeters slang på den som jag har. Förmodligen en del pill att anpassa den till 100-millimetersslang vilket maskinen garanterat inte är värd.
//Ronnie
Vad gäller koppling till spånsug följer det ju med en sladdrig plastgrunka/spånstos som du har under borden vid riktning och över borden vid planing. Passar mot en 70-millimeters slang på den som jag har. Förmodligen en del pill att anpassa den till 100-millimetersslang vilket maskinen garanterat inte är värd.
//Ronnie
Aha så det är ingen bra maskin?
Ville ha en mindre maskin att ha i lilla snickeriet å jag kollade först på Inca men de va så fruktansvärt dyra så det fick bli denna istället.
Aha då har du nog fått med nåt annat. För på min så finns det bara en spånhuv för planhyvling med fyrkantigt utlopp
Ville ha en mindre maskin att ha i lilla snickeriet å jag kollade först på Inca men de va så fruktansvärt dyra så det fick bli denna istället.
Aha då har du nog fått med nåt annat. För på min så finns det bara en spånhuv för planhyvling med fyrkantigt utlopp
Vad är problemet med Woodstar-hyveln, kanske är nåt som går lätt att åtgärda?
Rapplig, oprecis, kasst anhåll, kutterslag deluxe — kort sagt det finns inget som är bra med den.
Köpte den någon gång runt 2006 efter att idioterna på tidningen "Gör det själv" hade testat den och tyckte att den var ett utmärkt köp och gav extremt mycket valuta för pengarna så när de reade ut den för 1 690 kr på Harald Nyborg (ord pris 2 900 kr) slog jag till. Visade sig att jag betalat ett fruktansvärt överpris och har ångrat mig sedan dess.
Beklagar men det är ett förstklassigt stycke skrot.
//Ronnie
PS Min bror köpte samma hyvel av någon anledning och trots att han aldrig har använt en riktig rikt/plan tycker han också att den är ren skit... DS
Köpte den någon gång runt 2006 efter att idioterna på tidningen "Gör det själv" hade testat den och tyckte att den var ett utmärkt köp och gav extremt mycket valuta för pengarna så när de reade ut den för 1 690 kr på Harald Nyborg (ord pris 2 900 kr) slog jag till. Visade sig att jag betalat ett fruktansvärt överpris och har ångrat mig sedan dess.
Beklagar men det är ett förstklassigt stycke skrot.
//Ronnie
PS Min bror köpte samma hyvel av någon anledning och trots att han aldrig har använt en riktig rikt/plan tycker han också att den är ren skit... DS
Vet du om man nånstans kan få tag på en Inca, Emco eller motsvarande för ca 1000-1500?
Nåt som är bättre än denna
Nåt som är bättre än denna
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Har provat lite nu å jag tycker att min Woodstar är riktigt bra så jag satsar på att byta stål i den å få den i ordning. När jag googlade hittade jag bara stål från massa kinesiska sidor, finns det nån svensk sida som säljer stål till den. Hittar ingen svensk manual heller där det står hur man får bort stålen från kuttern
Här hittar du manual bl a på svenska:
https://www.manualslib.com/manual/2043718/Woodstar-Pt-65.html#manual
Företag med svenskspråkig hemsida som säljer hyvelstål:
https://www.helliston.eu/sv/produkt...stal-till-woodstar/till-hyvel-woodstar-pt-65/
Ev funkar hyvelstål till PT85/106?
//Ronnie
https://www.manualslib.com/manual/2043718/Woodstar-Pt-65.html#manual
Företag med svenskspråkig hemsida som säljer hyvelstål:
https://www.helliston.eu/sv/produkt...stal-till-woodstar/till-hyvel-woodstar-pt-65/
Ev funkar hyvelstål till PT85/106?
//Ronnie
Det blev inget med det, skaffade mig en Kitty 636 istället.
Den kan hyvla bredare å verkar va kraftigare byggd än Woodstar.
Så nu ska jag försöka sälja Woodstar hyveln
Den kan hyvla bredare å verkar va kraftigare byggd än Woodstar.
Så nu ska jag försöka sälja Woodstar hyveln
Klicka här för att svara