Tja
Finns det nån borrchuck jag kan sätta direkt på axeln till en 1.1kw motor? Har googlat men hittar bara chuckar med kona.
Nån som vet om det finns å vart man hittar det
Finns det nån borrchuck jag kan sätta direkt på axeln till en 1.1kw motor? Har googlat men hittar bara chuckar med kona.
Nån som vet om det finns å vart man hittar det
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
På samma sätt som vissa remskivor, att det är ett hål för axeln å sen spänner man fast chucken på axeln med en skruv
Känns som att centrering kan bli ett problem?
Jo om man gör nåt själv kanske men det jag menade var ifall det fanns fabriksgjorda chuckar som är gjorda för att fästas på en motoraxel
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Tror du behöver en adapter. Verkar överlag opraktiskt då du inte kan reglera varvtal på något vettigt vis så den kommer bara passa för en diameter på borr.
Det gör inget för att det ska bara va till en grej, ska användas för att borra djupa 8-10mm hål för kabeln i svarvade lampfötter. Motorn med borren ska sitta på en släde som åker mot lampfoten som är fastspänd i andra änden av banan
Om man nu vill reglera hastigheten mer är det ju bara att montera en frekvensomriktare, men då det bara är till borrning i lampfötter så kommer det inte att behövas
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Är det inte enklare att köpa en gammal borrmaskin med 43 mm halsfäste?
Jo det kanske det är?
Men hur fäster man den i släden?
Men hur fäster man den i släden?
Sen så känns det bättre med motorn då den är starkare
Violina, minns du hur chucken såg ut? Va den fabriksbyggd eller var det nåt dom nån hade kokat ihop själv?
Violina, minns du hur chucken såg ut? Va den fabriksbyggd eller var det nåt dom nån hade kokat ihop själv?
Jag är ganska säker på att den var hemmagjord..D Djävulssnickarn skrev:
Tror man tagit en chuck med kona och svarvat av till en slät axel, kört ett kilspår i, sen gjort en "sleeve" med kilspår och värmt den. Sen trär man den på den ena axeln och sätter i nästa axel..
Aha får kolla om det finns nån metallverkstad här som kan göra detta. Det kan dom kanske göra samtidigt som spindeln till vertikalfräsen