Dum fråga kanske, men jag behärskar uppenbarligen inte det. Jag har skyllt på dålig såg, men insåg att det blev samma med en annan. Så:

Varför drar alltid sågsnittet iväg till höger för mig och gör att det bli hopplöst att kapa lite grövre ved. Invig mig i hemligheten så att jag slipper skämmas!

Tryck mindre nedåt och låt sågen jobba istället. Sågen är kanske slö så du måste trycka på för att den ska skära?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
ev behöver du spänna klingan

Cheesen
B Bigfoot skrev:
Dum fråga kanske, men jag behärskar uppenbarligen inte det. Jag har skyllt på dålig såg, men insåg att det blev samma med en annan. Så:

Varför drar alltid sågsnittet iväg till höger för mig och gör att det bli hopplöst att kapa lite grövre ved. Invig mig i hemligheten så att jag slipper skämmas!
Börja för guds skull inte med att fundera över detta.
Det beror antagligen på skränkningen på tänderna. Om du börjar försöka dig på att lära dig handsågningens grunder så kommer all din framtida fritid att gå åt till detta. Nu är du varnad.

Med detta ur världen så kan det bero på massor av olika saker. Här är några få...
-bladets spändhet.
-användarens styrka.
-användarens finess.
-bladets skärpa.
-bladets montering i sågen.
-bågens böjning.
-användarens böjelser.
-vedens fukthalt.
-tändernas skränkning.
-handtagets utformning.
-användning av höger eller vänster hand.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Måste nästan vara nått fel med bladet. Till och med jag lyckas såga bra med Jem o Fix's billigaste, kostar väl en 70:- eller nått.

edit: Ahh, såg att du testat med en annan (ny?) också. Ja, då vet jag inte hur du gör :)

Drar du långa drag? Om du drar små korta drag evakueras inte spånen lika bra plus att det blir lägre hastighet i snitt.

Många gör samma misstag med fil, bågsåg, bågfil och fogsvans. Med sågar blir det snett, med filen så blir spåren mättade.
Många "sågar" både bakåt och framåt en såg, precis som en fil ska arbetas framåt, bakåt ska den bara glida. Bortsett från japansågen förståss som funkar baklänges

F
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Många gör samma misstag med fil, bågsåg, bågfil och fogsvans. Med sågar blir det snett, med filen så blir spåren mättade.
Många "sågar" både bakåt och framåt en såg, precis som en fil ska arbetas framåt, bakåt ska den bara glida. Bortsett från japansågen förståss som funkar baklänges
En fil ska egentligen inte ens "glida" baklänges utan lyftas. Det fick jag lära mig av chefen för mekanikerverkstaden på jobbet. Dras den baklänges påverkas de huggna eggen negativt och det gäller tydligen grövre filar (pansarfilar) särskilt mycket.

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
En fil ska egentligen inte ens "glida" baklänges utan lyftas. Det fick jag lära mig av chefen för mekanikerverkstaden på jobbet. Dras den baklänges påverkas de huggna eggen negativt och det gäller tydligen grövre filar (pansarfilar) särskilt mycket.
Det är precis det jag menar. Med en enkelhuggen fil så mättar man spåren och sliter ut den i onödan, med en såg så blir det snett. Genom att se hur en traditionell kallsåg jobbar så lär man sig. Den trycker igenom hela bladet, lyfter någon cm och sedan trycker igen

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag "slipade" två slitna gräsklipparknivar igår med fil (i brist på slipmaskin i fritidshus). Från helt rund till vass. Ja det tar mycket bättre om man lyfter filen på returen.
Bågsåg är lite lurigt. Det finns sågblad för färsk ved och torr ved. Jag har upptäckt att fogsvansen är effektivare än bågsågen. Den sågar dessutom rakt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag har fått lära mig att man styr bågfilen genom att trycka den åt höger (i sidled s a s med lika kraft i nos och bak) för att få den att styra vänster (ur ett vertikalt perspektiv) och vice versa.
Logiskt om man tänker på hur bladet vinklas p g a fästpunkterna i bågen och ingreppet i ämnet.

Samma sak bör ju gälla för sågar med liknande kontruktion oavsett vad de är avsedda för.
TS kanske oavsiktligt lägger för stor press åt vänster vid sågning?
//Ronnie

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har upptäckt att fogsvansen är effektivare än bågsågen
Intressant. Jag gillar verkligen att såga för hand, även om jag har motorsågar etc också. Fogsvans är en favorit, jag brukar använda den när jag lägger parkettgolv istället för en kap/ger.
Till ved är fogsvans ett nödverktyg tycker jag. Min bågsåg för 200 kr är så mycket effektivare.

En riktig bågasåg skall helst skära båda vägarna då man kapar grövre stammar. Därför finns det ett extra handtag nedanför bladet. När man håller i det med andra handen blir vinkeln sådan att sågen skär också på dragande utan att man trycker på. Då man kapar klenare bitar håller man i ovanför bladet och då skär den bara på skjutande.
Det skall vara minst 90 cm bladlängd för ved tycker jag. Annars blir det bara ett evigt gnagande fram och tillbaka.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det är precis det jag menar. Med en enkelhuggen fil så mättar man spåren och sliter ut den i onödan, med en såg så blir det snett. Genom att se hur en traditionell kallsåg jobbar så lär man sig. Den trycker igenom hela bladet, lyfter någon cm och sedan trycker igen
Kolla in detta test på om man ska lyfta filen eller ej.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kolla in detta test på om man ska lyfta filen eller ej.
[media]
Filarna i filmen är dock dubbelhuggna, om du läser vad jag skrev så hänvisar jag till enkelhuggen

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.