Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Motor (2300W) till kompostkvarnen började plötsligt brumma tydligt mitt i arbetet, men varvtalet och effekten verkar finnas kvar. Inga vibrationer i maskinen. Jag misstänker att kondensator är problemet. Plockar ur denna 20 uF som mäter 14 uF. Motor verkar också vibrera axiellt. Ställer man den med axeln lodrätt på en gummiduk hörs ingenting förrän man lyfter den lite i ena ändan.
Är det rätt slutsats? Byta konding?
Är det rätt slutsats? Byta konding?
Låter som nåt lager, hade kondingen pajat hade den nog inte startat alls.
Byt hellre motor till en 3-fas, du bör nog kunna få in en 4kw. Det lyckades jag med på min
Byt hellre motor till en 3-fas, du bör nog kunna få in en 4kw. Det lyckades jag med på min
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Det var kondensatorn trots allt. När man startade utan konding försvann brummet. Som tur var hade grannen elektrikern en likadan från en skrotad motor som passade perfekt.
3-fas? Jovisst skulle det funka, men det blir en jäkla ombyggnad om man ens kan hitta en motor som passar växelhuset. Därtill nya manöverbrytare och intag.
3-fas? Jovisst skulle det funka, men det blir en jäkla ombyggnad om man ens kan hitta en motor som passar växelhuset. Därtill nya manöverbrytare och intag.
Aha då måste det ha funnits en konding till för enfasmotorer behöver kondensator för att fungera. Om det nu inte är en kolborstmotor...
Aha så det ä växlar å grejer i din. På min va det bara att ta loss den gamla motorn å göra ett axelfäste till den nya motorn då knivskivan sitter direkt på motoraxeln. Blev bra mycket mer kraft med 4kw än 2.1kw
Aha så det ä växlar å grejer i din. På min va det bara att ta loss den gamla motorn å göra ett axelfäste till den nya motorn då knivskivan sitter direkt på motoraxeln. Blev bra mycket mer kraft med 4kw än 2.1kw
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Det är en induktionsmotor så den startar lite slumpvist utan konding. Kvarnen är med tystgående tugg, typ kutter, som snurrar med 40 varv/min. Växelhuset är lika stort som motorn.
Men hur går det till? Kondensator används ju för att "skapa" den tredje fasen?
Aha har både hugg med skiva å med kutter men båda sitter direkt på en 2800rpm motor. Sväljer ner skiten riktigt fort.
Ser din motor typ ut som en kuggväxelmotor, att motorn å växeln sitter ihop?
Ser din motor typ ut som en kuggväxelmotor, att motorn å växeln sitter ihop?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Ahaa för på mina 1 fas motorer så sitter fasen på U1, nollan på V1 å kondingen mellan U1 å W1
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
…och nu fick jag mätt den ”trasiga” kondensatorn med ett riktigt (LCR-) instrument. Inget fel på den. Måste ha varit något annat som störde. Lagerfel var det i alla fall inte.
Då borde väl de där va mycket starkare än de med direktdriven huggskiva?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Aha då är det typ som min hugg med kutter, den jag har är dock mycket snabbare å tar grövre grejer
Klicka här för att svara