Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Någon som har erfarenhet av Biltemas spånsug DE650

1. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Har tittat lite på Biltemas spånsug är något att satsa på eller om någon har tipps på en vettig spånsug till skapligt pris.

2. D
    Medlem · 654 inlägg
    Har inte haft just den men jag hade en liknande 0.75kw 1 fas spånsug i lilla snickeriet i källaren å den visade sig vara alldeles för klen. Så det blev till att gräva ner ett rör till stora 15kw spånsugen ute i stora snickeriet...
    Om man vill ha någon bra effekt så ska man inte ha nåt med motoreffekt under 1.5kw. Å det är i minsta laget, ska helst va 2.2-4kw till ett mindre snickeri

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 654 inlägg
    Spånsugar till bra pris hittar du lätt på Blocket eller Facebook. Ett ännu bättre alternativ är dock att bygga en egen vilket jag har gjort. Fläktar finns det många av på skroten. Då får du den exakt som du vill ha den

4. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Har ingen större lust att börja slöjda på en egen variant och på blocket/facebook finns det inget just nu iaf i närområdet.
    Ska ha spånsugen hemma i boden för att suga upp dam oftast från sågar och ibland från överhandsfräsen, har bara 3X16 A in till hela fastigheten så att köpa en större spånsug faller på det.
    Kanske ska nöja mej med att bygga en cyklon+behållare till dammsugaren istället vet inte om det fungerar så vidare värst bra det heller.

5. D
    Medlem · 654 inlägg
    Ja till handöverfräs behöver du högvakuum, alltså en dammsugare. Beroende på vad du har för såg så kanske du kan koppla sågen till dammsugaren med.
    Du får nog som du sa bygga en cyklon, har provat en cyklon från Wish å den fungerade väldigt dåligt, skiten satt mest i dammsugarens filter.
    En 4kw spånsug å någon maskin går bra att köra på 16a 3-fas så länge du inte startar båda motorerna samtidigt.
    Vad har du för maskiner? Ä det bara sågen å handöverfräs?

• Laddar…
  6. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Just nu är det bara sågar och handöverfräs som jag använder
    Det är mest till klyvsågen och kap/ger sågen jag behöver dammsugaren till. Det är inga stora sågar som man har på snickerier. Det är typ byggsågar och jag använder dom långt ifrån dagligen men skulle vara skönt att slippa ha sågspån och damm i hela boden. Fräsen jag använder är en handöverfräs så det är ingen större maskin det heller spånen från den är lättare att soppa upp men det skulle vara smidigt om man koppla på en damsugare som suger upp en del iaf.
    Funderar på en.
    https://www.amazon.se/Cyklondammsug...967919&sprefix=dust+commander,aps,270&sr=8-22
    Den har iaf fått bra omdömen, men det är som med allt annat det beror på hur stora förväntningar man har på produkten.
    Problemet som jag ser det är att en 4kw spånsug och en till maskin samtidigt är att då räcker inte strömmen till framför allt på vintern när man har värmen igång.

7. K
    Medlem · 546 inlägg

kniv

Medlem
    Jag kör en cyklon med Kärcher WD6P och den duger hjälpligt. Typ i princip allt spån och damm hamnar i cyklonen vilket är riktigt bra! Därefter 3m slang från cyklonen till maskinen som används.

De maskiner jag har som spånar mest är fräsen samt bordssågen, samt kap/gersågen. Även om maskinerna är inkopplade till cyklonen blir en del jag får gå och suga upp ”manuellt” med slangen sen när jag är klar, men det är absolut bättre än inget alls. Syns tydligt i motljus att det flyger mycket damm i luften efter att jag fräst eller renkapat kanter (typ enbart klingbredd i sågsnittet) på bordssågen.

Damm och spån från kap/gersågen går inte att samla upp bra hur man än gör så där får man vara nöjd med att något sugs upp öht. Den får dock stå i ett hörn mot en vägg så det mesta som inte sugs upp hamnar i det hörnet.

• Laddar…
  8. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Jag har inga förväntningar på att det ska bli helt fritt från dam och sågspån, men det skulle va bra om det sugs upp merparten iaf.

9. K
    Medlem · 546 inlägg

kniv

Medlem
    Du har nog helt ett inställning, handlar om förväntningar vs verklighet. En cyklon från Amazon för 300kr gör knappast någon snickeriverkstad dammfri.

Men kan säga så här, att man märker stor skillnad på de gånger jag glömmer slå på dammsugaren… Då blire dammigt och mycket spån. Är ju en ganska liten investering att börja med, sen får man utvärdera om det duger eller om man vill ha något kraftigare. Cyklonen i sig tillför ju ingen sugförmåga utan enda fördelen är ju att slippa byta dammsugarpåse hela tiden vilket hade blivit tokdyrt.

Har kopplat den till ett fjärrstyrt uttag också så jag inte behöver gå bort och slå av och på den hela tiden utan kan göra det när jag står vid sågen istället, så slipper man att den går hela tiden.

• Laddar…
  10. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Nu är den beställd får se om det vad den klarar, är den bara skit så blev man iaf inte ruinerad.
    Förhoppningsvis fungerar den skapligt så man slipper ömma påsen så ofta, har en 60 liters och en 120 liters tunna att välja på som uppsamlings kärl, frågan är vilken man ska modifiera.
    Filtret på dammsugaren kan man ju alltid blåsa rent eller dammsuga rent med den andra dammsugaren:)
    Jag har maskinuttag på dammsugaren så start och stopp fungerar automatiskt.
    Får väl skriva en recension om projektet när grejerna har kommit och jag plockat ihop det.

11. P
    Medlem · Hallands län · 2 704 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Jag vet vilken jag skulle välja — 120 liter trädamm och -spån måste bli ohyggligt tungt. :)

Ska bli kul att få veta hur det utvecklar sig!
    //Ronnie

12. D
    Medlem · 654 inlägg
    Bygg ett automatiskt tömningssystem till din spånsug så att när du stänger av den så startar en fläkt som sprutar ut spånen på en hög utanför snickeriet. Det är bra om du nån gång skulle skaffa hyvel, då blir säckarna snabbt fulla

13. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Måste man köra tills tunnan är full?:surprised:

14. W
    Medlem · 1 827 inlägg
    Iden är bra men det är bättre för min del att slänga spån och damm i komposten eller använda det som jordförbättrare i rabatterna med en gång än att lägga den på hög utanför boden.
    Har inte tänkt använda säck i tunnan det är väl enklare att släpa ut tunnan och tömma den.
    Med den lösningen så är man iaf lite miljö knutte.:crysmile:

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Hallands län · 2 704 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Japp!

Enligt snickerilagarna, andra kapitlet tolfte paragrafen tredje stycket står det:
    "I de snickerier som innehar anordningar — ex vis spånsugar, dammsugare eller annat — för insamling av de avfallsprodukter som uppstår vid träbearbetning, s k spånor eller trädamm äger man ovillkorlig skyldighet att tillse att de behållare och kärl må det vara påsar, säckar, tunnor, lådor m m INTE töms förrän de är till brädden fyllda; vilket ska kontrolleras och godkännas av den person på snickeriet som genom särskild utbildning vid statens träbearbetningsstyrelse erhållit auktorisation inom ramarna för egenkontrollprogrammet för liten och stor träindustri, STBS 2019-33:12."

Så det så! ;D
    //Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.