Byggahus.se
Tja då kan du ju skyffla från högen ur i rabatterna, vilket jag faktiskt gör. Å så vill hästtjejer ha spån i stallet med. Det ä ju tur det, blir ett Kebnekaise av spån här efter mycket hyvling

• Gilla
Filuran
  • Laddar…
W
K
D Djävulssnickarn skrev:
Tja då kan du ju skyffla från högen ur i rabatterna, vilket jag faktiskt gör. Å så vill hästtjejer ha spån i stallet med. Det ä ju tur det, blir ett Kebnekaise av spån här efter mycket hyvling
I mitt fall är det nog enklare att tömma tunnan direkt i kompost/rabatt, slipper ösa upp i lämpligt kärl/skottkärra.

W
En uppdatering hur det går med spånsugandet.
Så här blev slöjdandet.
Spånsugaranläggning med en blå tunna ansluten till en svart sugslang i ett ljust arbetsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet efter jag sugit upp spån från golvet.
85% i tunnan
12% i dammsugaren
3% i filtret
Sågspån i botten av en blå tunna, resultatet av effektiv spånsugning efter klyvsågsarbete.
Skapa konto

Sågspån och damm i en genomskinlig uppsamlingsbehållare efter användning av spånsug.
Skapa konto

Ett smutsigt luftfilter täckt med spån och damm ligger på en träyta, resultatet av användningen av en klyvsåg.
Skapa konto

Resultat efter att jag kört klyvsågen 10 meter klyvning
99% i tunnan
0% i dammsugaren
1% i filtret
Spån och dammsamlas i botten av en blå tunna som en del av ett spånsugsystem vid träbearbetning.
Skapa konto

Rörlig bild av insidan av en spånsugstunna med sugeffekt, suget av spån delvis synligt.
Skapa konto

Rengjord och spånfri röd luftfilterpatron på ett träbord efter användning i träbearbetning.
Skapa konto

Inte mycket spån bakom klyvsågen, självklart klara den inte suga upp allt en del spån framför och på sidorna av sågen men det är spån som flyger upp från klingan när man klyver. Nöjd med resultatet.
Träspån och sågade träbitar på ett betonggolv, resultat av slöjdande och spånsugning.
Skapa konto

• Gilla
Tomteontheloft
  • Laddar…
Om du kortar slangen mellan dammsugare och cyklon så mycket som möjligt så tappar du mindre sugkraft där.

W
Frustrator Frustrator skrev:
Om du kortar slangen mellan dammsugare och cyklon så mycket som möjligt så tappar du mindre sugkraft där.
Jupp jag vet det, men det kan även leda till att mer spån hamnar i dammsugaren.
Även med så kort slang som möjligt mellan cyklon och såg så tappar man mindre med sugkraft.
Har ingen lust att börja kapa i dammsugarens original slang i det här skedet iaf eftersom det fungerar tillfredställande som det är.

Snyggt, jag fick dock aldrig den där cyklonen att funka till centralsugsystemet. Den mesta skiten hamnade i filtret så jag skaffade mig en stor 3fas centraldammsugare med en stor tygfilterpåse istället

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.