Ventilation
TRJBerg: Tydligen ett (numera) spritt problem med luktspridning med roterande värmeväxlare, dvs i flerbostadshus. Byggherrarna anser tydligen inte det vara ett problem medan ventilationsbranschen inte rekommenderar sådana. https://www.hemhyra.se/nyheter/ventilationen-knackte-cecilia-fick-ha-oppna-fonster-hela-vintern/
BirgitS: [citat] Avfukta är ju bara vettigt om det är ett rätt stängt utrymme. Annars så försöker man avfukta hela omgivningen. [citat] Har du bott där flera somrar? Den här sommaren är ju rätt unik för västkusten och det är kanske inte så meningsfullt att lägga pengar på något som egentligen bara behövs vart 10:e år. [citat] Ventilation bör ske per våningsplan och därmed bör inte
TH-huset: [citat] Ja det var ingen dålig idé, borde ju gå att köpa någon utomhus tålig cancan eller dylikt
BirgitS: Så bra :) se bara till att det kommer in luft i tvättstugan under/över dörren.
Catharina Karlsson1: [citat] Ja det ser ju bättre ut än galler. Det får ev. bli en sådan lösning. Tack för dina svar! :)
FrittDrag_II: Ja, kanalen måste isoleras. Du har en kanal med varm och fuktig luft som passerar ett kallt utrymme, om du inte isolerar kan det bildas kondens på insidan av kanalen. Då fukten är på insidan av kanalen behöver du ingen extra diffusionsspärr (plast etc.) på isolering. Och du har ingen återvinning så det gör inget om du skulle förlora lite värme genom isolering. Normalt räcker det med
seerikand: [citat] Tack för din input…! 🙌🏻
Demmpa: "Badrumsfläkt" tex PAX, Fresh i kökstaket, eller en kanalfläkt någonstans längs kanalen.
brabrabra11: [citat] Nej, faktiskt inte. Ska få ett samtal från hyresvärden imorgon. Får se vad de säger. Ska ta upp detta då.
fixarsvensson: Gav mig på att försöka öppna spjället, men det är definitivt fastmurat. Är det bara att kapa tror ni?
Colafjert: [citat] Tack för det svaret! Nu förstår jag i alla fall varför. Huset är från 1940 så det stämmer säkert. Tidigare hade alla lägenheter i huset köksfläkten ansluten till kanalen. Tror att det är kring hälften av de 10 lägenheterna som har kopplat ifrån. Men man kan alltså installera en fläkt på taket för att på så sätt dra ut matos osv? Man kan inte på något sätt täta
Installation: [citat] Det är ett Halton spjäll för injustering.
Jonatan79: [citat] Rätt. Inget att bry sig om dessa tider på året
Kirre2021: Ska tillfälligt under ett par månader sätta in en duschkabin i vår tvättstuga då vi ska renovera badrummet. Har två valmöjligheter för ventilation. Alternativ 1…. Finns idag en frånluftskanal uppe på väggen nära taket (självdrag). Det är en 90 böj och sedan rakt rör hela vägen upp till takhuven. Är en helt egen kanal och sitter inte ihop med någon annan. Uppskattar längden
FrågLisa: Pax Passad 30 hjälp med manuell inställning! Undrar om eftergångstiden på fläkten som startar via belysningen ska gå att skruva ner manuellt via vä. knapp (ljussensor) på framsidan? Glömde fråga elektrikern om detta och blev aktuellt nu när barnen varit hemma (blir ju fler toabesök då) och fläkten varit igång i princip hela dagarna även då ingen duchat. Någon som vet?
mrPersson67: [citat] Va bra :) Då får ni bara hålla lite koll på vad som hänt efter en rejäl störtskur 👍
mattias.rask: [citat] Ska jag trycka in den i skorstenskanalen och täta runt om?
so85: [citat] ah men då har dom kanske ett syfte ändå och bör inte tejpas igen? 😅
ToT15: [citat] Ok. Hoppas det blir bra för er efter den. Vad fick ni betala för sanering?
Jonatan79: [citat] Hehe, byt kaffe till espresso så får du mindre syra i magen och gaser i systemet ;)
Lars Efternamn: Det är nog smidigast om det får plats, större duameter torde också vara bättre. Kåpan (eller vad det heter) som går upp från min fläkt är precis runt 160 mm och ska ut med Imkanal genom ytterväggen så sjukt tight i vilket fall, ville helst inte gå ner i diameter heller då det kan bli mer ljud (efter det jag läst här).
Argastesnickaren: Tätningar till där ventilationen går igenom bjälklaget?
Dashio: [citat] Tack verkligen! Jag gjorde som du sa och märkte genast vilken skillnad det blev! :D Tack återigen!
Jompa94: Hej hjärngänget! Har en fråga: Hur gör jag bäst/korrekt för att ansluta slangen från min spiskåpa till denna frånluftskanal? Ska man köpa typ en väggstos likt den på bild, täta med silikon och skruva fast och sedan ansluta slangen med en slangklämma, eller vad gör man? Kanalen/röret i väggen gör en ganska skarp böj uppåt direkt innanför väggen.
Antemoo: [citat] Har du inte plats för aggregatet i källaren? Dumsnålt att spara in på pengarna. Har du 200m2 så skulle jag köra med ett aggregat som fixar 300m2
Antemoo: [citat] Du kan göra det mesta själv och kan du inte det så har du säkert en granne du kan be om hjälp. Betala för ett vettigt aggregat. Resten fixar du själv.
Demmpa: Det åligger fastighetsägaren/nyttjaren att underhålla imkanalen (hålla den ren). https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/energi/uppvarmning/hur-rengor-du-imkanalen/ https://www.brandkaren-attunda.se/privatperson/sotning/fragor-och-svar/ https://rsvr.nu/fastighetsagare
Josth: Har även hört en helt ny takfläkt låta otrevligt högt när man står utanför huset. Det bästa tror jag är att välja en något för stor fläkt och sedan dra ner varvtalet så att ljudet minskar snabbt och ganska mycket. De nya energisnåla EC-motorerna är ju bra på ett sätt men de jobbar med ett mycket högre varvtal än de gamla AC-fläktarna.
Ocuf: [citat] Jag tänker också det? Om än lite mindre sug kraft kanske. [citat] Ja detta var inget vi reflekterade över när vi köpte huset. Flera i kvarteret har liknande. [citat] Ja så blir det ju tyvärr. Kanske får leva med det? [citat] Ja vi har ju rum med bara tallrik ventiler till andra rum så den luften är ju begagnad den också isåfall. Och ja, använder vi uterummet så öppnar vi i