Walle85
Walle85: Nu har jag flyttat konvektorn och har måttat in spirorören. Nästa steg är att få på plats kopparrör och borra hål i innertaket för att kunna montera till-/frånluftdon. Sedan ska rören skruvas ihop och tejpas i skarvarna. Vart tvungen att dela upp rören i sektioner för att få in dem emellan takstolarna. [bild] [bild] [bild] [bild]
18 svar · 3,0k läst
·
Garningen
Garningen: Denna monterade vi [HEADING=2]Väggventil TL 80F dBs[/HEADING]
2 svar · 2,5k läst
Z
Zlatje: [citat] Bilen ska må bra!
3 svar · 2,2k läst
M
Manja-20: Helt novis på det här, så tar gärna emot era funderingar/tips. Finns inga reglade väggar, utan alla väggar är i timmer. Men finns ju förvaringsutrymmen typ garderober, är det möjligt att gömma rör där, som ska upp från källaren, och leda ut högt upp på vägg på övervåningen? En källare med golvvärme i platta, här finns teknikrum där bergvärmepump ska stå. På detta står
0 svar · 990 läst
·
Demmpa
Demmpa: Alla om inte nästan alla frånluftsfläktar kan man kompetera med kolfilter å göra dem till återcirkulerande. Man behöver inte ha kallrasskyddet i, å på iaf en del kallrasskydd går det att ta bort en del utav, ska även finnas stopp/kuddar som gör att de inte stänger helt.
1 svar · 1,6k läst
I
Installation: [citat] Kondensen du får i ett LB med PVX sker ju oftast på frånluftssidan vintertid. Det förekommer vår/höst också på tilluftssidan vid hög RH ute där du når daggpunkt i PVX Den lilla fukten tas om han med en dropplåt. Vintertid kommer avfrostningssekvensen tillverka lite vatten. Men en pumplösning är att ta i så man kräks. Inte ens i LB med flöden på 10m3 kör man med pumpar.
11 svar · 1,9k läst
T
Tim Svensson: Jag våldade tills hela släppte. Den sitter fast med metallspännen. Men med lite våld får man bort dessa. Stor risk att ventilen går sönder tyvärr
14 svar · 17,3k läst
·
P
perstorp..: Oki får bli ett jobb efter sommaren.vinden e ju lagom varm nu hehe
6 svar · 4,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Det går säkert
1 svar · 1,3k läst
·
N
ninhuo: [citat] Har löst det, det var liten glapp i elkabeln
7 svar · 10,4k läst
·
P
Pumabjörnen: Hej, nu vet jag inte exakt vilken typ av fläkt du har och vad du menar med mekanisk då det inte gick att utläsa av texten men fick lite dåliga vibbar ang brandskyddet. För att slippa skriva allt saxade jag detta från nätet från känd byggdatabas. följande gäller; Det är inte bara att installera vilken köksfläkt som helst när köket renoveras eller fläkten är slut. Det finns en
1 svar · 4,7k läst
V
Vardagsrum: Som inlägget ovan, tror ni hade klarat er med det som Birgit skrev också, men sätt två tilluft av tallriksmodell, så går det att justera efter behov. Glöm inte att hänga in mätare av valfri typ, de som mäter både Co2 och RF (relativ luftfuktighet) kommer man väldigt långt med.
6 svar · 1,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nu är ju det här en urgammal tråd, men det som visas i displayen är temperaturen på den vätska som cirkulerar genom aggregatet. Nu står den ovanpå en VVB, men det borde finnas en berg-/jordvärmepump inblandad också. Det FLM30 gör är att överföra värme från frånluften till köldbäraren (bergvärmevätskan). Med (i teorin, alltså) exakt temperaturvisning kan man jämföra
9 svar · 3,5k läst
·
A
andreasö: [citat] Ja det sitter en pax fläkt i tvättstugan, badrummet med dusch ligger mellan tvättstuga och kök. [citat] Det kommer vara en kolfilterfläkt, så det blir ingen ny kanal ut. Ovanför innertaket finns en vind man kan krypa på. Hade gärna sluppit dra någon ny ventilation där uppe. Men om jag sätter igen hålet där tidigare köksfläkt suttit och istället monterar nån form av
7 svar · 2,0k läst
·
H
Handell: Såhär blev det till slut.
10 svar · 2,3k läst
·
P
perstorp..: Kontakta pax Dom skickar en ny motordel på posten. Svinbra support Men frågan står endå för framtida problem,går det öppna o rengöra/smörja
2 svar · 2,5k läst
·
P
perstorp..: Har varit ett matrums rum förr i tiden. Idag är har det blivit ett sovrum.nyborrat ventil 100 mm fullt öppen. Så luft in räcker.men takventilen drar oxå in. så stänger dom.
3 svar · 1,8k läst
S
Stig L: [citat] Har ett Essvex aggregat med trasigt styrkort tel 0705782217
9 svar · 6,4k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Det är inget problem att det regnar ner i avloppet.
7 svar · 1,2k läst
·
Z
Zebra62: Hej! Undrar om någon kan hjälpa en novis?... Takventilen på min hästtransport skottades olyckligtvis bort under vintern... så nu är det bara ett hål. Tänkte "ta tag i" problemet, men har ingen "fysisk" affär i närheten att rådfråga, så allt material måste införskaffas på nätet. Men😣hjälp!! Så lite information man får! Kan någon vänlig själ hjälpa mig att berätta vad
0 svar · 1,0k läst
S
Stubai: Jag är lite sent ute med svar, men jag skulle definitivt lufta taket. Den vanliga luftningen av nock med det du kallar hätta gillar jag inte alls. Jag förordar en eller flera venthuvar.
2 svar · 1,2k läst
J
Josth: Om det går att byta modell vid reklamationen så titta gärna på de äldre traditionella modellerna av Woods avfuktare: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw38fw-made-in-sweden/ De är enkla i konstruktionen och håller väldigt många år som din förra Mitsubishi.
41 svar · 6,5k läst
·
F
freddijonsson: [citat] Ja den för lan var ju ”gömd” bakom kablage 🫣😂
5 svar · 2,7k läst
J
Jochi: [citat] Böjbar ljuddämpare https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/kanalsystem-galvat/ljuddampare/flexoduct-1120039974-ljuddampare-bojbar-1-m-125-mm-3055592
11 svar · 4,2k läst
·
T
thomaslj: Har du någon mekanisk frånluft eller ligger platonmatta direkt mot golv och skapar barriär för självdrag?
3 svar · 2,0k läst
·
P
perstorp..: [citat] Jag beställde den idag,återkommer när den kommit och är installerad hur det blev.
14 svar · 3,8k läst
·
P
perstorp..: Mitt problem löst. Lukten kom från översvämmningshålet/bottenventil hål till översvämmning. Trots massiv rengörning med klorin osv innan. Köpte en billig ångmaskin där det var ett litet munstycke till. Så man kom in i översvämningshålet. Körde pulserand i 5 min,släppte flagor trots massiv rengörning innan. Sen spruta jag in ett antimögel medel jag köpt. Ingen lukt på en
6 svar · 2,4k läst
·
P
perstorp..: Mitt problem löst. Lukten kom från översvämmningshålet/bottenventil hål till översvämmning. Trots massiv rengörning med klorin osv innan. Köpte en billig ångmaskin där det var ett litet munstycke till. Så man kom in i översvämningshålet. Körde pulserand i 5 min,släppte flagor trots massiv rengörning innan. Sen spruta jag in ett antimögel medel jag köpt. Ingen lukt på en
8 svar · 10,1k läst
E
Eby90: [citat] Luften tar inte slut Syret tar inte slut Det som händer är att det blir varmare i rummet och du upplever den varma luften som kvav. Ställ ner temperaturen via radiatorventilerna så märker du skillnaden. Jag har varit på otaliga felanmälningar där man beklagar sig över att det inte går att andas, och i samtliga fall var det för varmt i rummet.
19 svar · 7,4k läst
J
Josth: Ok. När ni senare vet mer om huset ni ska bygga och vilket effektbehov det kommer att få vid DVUT så skulle jag kontakta en större återförsäljare för t.ex. NIBE och be att de gör energiberäkningar med olika alternativen. De har väldigt bra dimensioneringsprogram för detta. Då kan ni se hur mycket extra det skulle gå att spara med jordvärme och om det är värt det. Antingen
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.