Ska du kyla ner från 33 ° så vill jag påstå att en kraftig fläktkonvektor är det du måste ha.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Gissar på att vid 33 grader ute skulle det bli 29 inne.
Vid utetemperaturer på över 27 grader använder jag en luft-luft värmepump för att hålla innetemperaturen under 24 grader.
Min värmepump-app påstår att det går åt 0,9kWh/dygn att kyla till 24 grader vid max 32 grader utomhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Jag installerade ftx med kylbatterier på vinden i våras. Så vi kyler all tilluft till huset. Än så länge är vi riktigt nöjda. Framförallt känslan av att få sval och frisk luft in i huset jämfört med tidigare somrar när självdraget i princip stod stilla. Tilluften har varit ca 12-15 grader svalare än ute temperaturen under de senaste veckorna. Rum med tilluft håller ungefär 21-22 grader på kvällen medans rum med frånluft varit ca 1 grad varmare. Ytterligare 1 grad svalare på morgonen. Dock tog vi i ordentligt när installationen gjordes. 200mm på all frånluft, 200mm stammar på tilluften med 200mm don i vardagsrummet och 160mm don i sovrummen.
 
  • Gilla
RSRC och 3 till
  • Laddar…
Jag slänger ut en summa här som vi har räknat för hos en kund med två innerdelar på första plan med lite håltagning och det mesta rördragningen i källare..... 55 tusen men som kunden säger å även vi, mycket låg driftkostnad, miljövänligt, osv...
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
P
V Vector skrev:
Jag slänger ut en summa här som vi har räknat för hos en kund med två innerdelar på första plan med lite håltagning och det mesta rördragningen i källare..... 55 tusen men som kunden säger å även vi, mycket låg driftkostnad, miljövänligt, osv...
Tackar. Det är ju inte så farligt om man kan få till trevligare inneklimat. Problemet med vårt sovrum kommer ju att försvinna då det ska ner i källaren när det är färdigt och där hade vi ca 20 grader vid middagstid idag.
Dock kommer det ju ändå finnas sovrum kvar där uppe.
 
R
larsbj larsbj skrev:
Funkar gör det i alla fall, finns otroligt många såna anläggningar utan problem, håller man sig till tillufttemp 6-8C under rumstemp går det fint utan isolerade rör, och ger en rejäl förbättring av inneklimatet utan extra installationer.
Ok, du pratar om en värmeväxlad installation där man cirkulerar varmare vätska än den i bergvärmeslingan? Det lär säkert fungera men med en låg verkningsgrad. Jag är faktiskt tveksam till att effekten är vad du skriver även om jag misstänker att jag är inkompetent i ämnet.

Och som jag sa innan, kondensmässigt borde det inte fungera på exempelvis en vind där ventilationsrören går i en temperatur på 60-70C.
 
richardtenggren
Jag ska i veckan skicka ut förfrågningar på fläktkonvektor, styrning, cirkulationspump mm.
Räknar med att det hamna kring 30-ish.
Då tänkte vi oss Eveco skystar ECM-52.

Installationen gör jag själv och är delvis redan påbörjad.

Osäker om det nämnts för TS, men det normala är att cirkulera brinen eller köra mot värmeväxlare, på så vis är aldrig VP:n involverad i ”systemet”. Idag kan man ju dock köra aktiv kyla via VPn, men det är väl onödigt om det inte behövs.
 
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag ska i veckan skicka ut förfrågningar på fläktkonvektor, styrning, cirkulationspump mm.
Räknar med att det hamna kring 30-ish.
Då tänkte vi oss Eveco skystar ECM-52.

Installationen gör jag själv och är delvis redan påbörjad.

Osäker om det nämnts för TS, men det normala är att cirkulera brinen eller köra mot värmeväxlare, på så vis är aldrig VP:n involverad i ”systemet”. Idag kan man ju dock köra aktiv kyla via VPn, men det är väl onödigt om det inte behövs.
Man måste väl spara på värmepumpen om man kör det separat? Nu är den ju som sagt installerad 2002 så byte om några år får man väl räkna med. Men även om man sätter in en ny så kör jag nog gärna utanför den.
 
Rkarlsson skrev:
Man måste väl spara på värmepumpen om man kör det separat? Nu är den ju som sagt installerad 2002 så byte om några år får man väl räkna med. Men även om man sätter in en ny så kör jag nog gärna utanför den.
Klokt tänkt...
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Jag installerade ftx med kylbatterier på vinden i våras. Så vi kyler all tilluft till huset. Än så länge är vi riktigt nöjda. Framförallt känslan av att få sval och frisk luft in i huset jämfört med tidigare somrar när självdraget i princip stod stilla. Tilluften har varit ca 12-15 grader svalare än ute temperaturen under de senaste veckorna. Rum med tilluft håller ungefär 21-22 grader på kvällen medans rum med frånluft varit ca 1 grad varmare. Ytterligare 1 grad svalare på morgonen. Dock tog vi i ordentligt när installationen gjordes. 200mm på all frånluft, 200mm stammar på tilluften med 200mm don i vardagsrummet och 160mm don i sovrummen.
Bra gjort med dimensionerna
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.