Hej!
Jag hade behövt råd från någon fackman inom området.
Ska dra ny frånluftskanal från badrum igenom kallvind och ut genom taket. Kommer även montera en mekanisk frånluftsfläkt.
Min fråga:
Bör man isolera röret på vinden för att undvika kondens? I så fall vilken isolering och hur mycket?
Har sökt på egenhand men de är ju en riktig djungel så hade verkligen behövt råd
Tack
/Alexander
Ska dra ny frånluftskanal från badrum igenom kallvind och ut genom taket. Kommer även montera en mekanisk frånluftsfläkt.
Min fråga:
Bör man isolera röret på vinden för att undvika kondens? I så fall vilken isolering och hur mycket?
Har sökt på egenhand men de är ju en riktig djungel så hade verkligen behövt råd
Tack
/Alexander
Står inför precis samma utmaning. Kommer först bli en fläkt från dusch. Sen tillkommer två till från toa och sedan tvättstuga i takt med att dom blir färdigrenoverade.
Jag är helt inne på att isolera men med vad och hur mkt överlåter jag till någon annan att svara på.
Jag är helt inne på att isolera men med vad och hur mkt överlåter jag till någon annan att svara på.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Sitter fläkten på taket så behövs inte isoleringen iom att du har undertryck i kanalen. Sitter fläkten i badrummet så blir det övertryck.Alexander Roth skrev:
Hej!
Min fråga:
Tack
/Alexander
Det viktiga är egentligen då att kanslsystemet är tätt så du inte trycker ut fuktig luft med högt rh som i sin tur höjer RH på en kall vind.
Isolering skadar dock inte i något av fallen. Men är inget som inte är nödvändigt eftersom det inte är någon återvinning.
Bästa svaret
Ja, kanalen måste isoleras.
Du har en kanal med varm och fuktig luft som passerar ett kallt utrymme, om du inte isolerar kan det bildas kondens på insidan av kanalen.
Då fukten är på insidan av kanalen behöver du ingen extra diffusionsspärr (plast etc.) på isolering.
Och du har ingen återvinning så det gör inget om du skulle förlora lite värme genom isolering.
Normalt räcker det med cirka 5cm isolering glasullmatta eller stenullsmatta i detta fall.
Jag skulle använda 45mm "byggmatta" (glasull) och svepa runt kanalen 2 varv. (billigt och rätt lätt att jobba med)
För att hålla isolering på plats hade jag använt spoltråd.
Exempel på byggmatta 45mm:
Du har en kanal med varm och fuktig luft som passerar ett kallt utrymme, om du inte isolerar kan det bildas kondens på insidan av kanalen.
Då fukten är på insidan av kanalen behöver du ingen extra diffusionsspärr (plast etc.) på isolering.
Och du har ingen återvinning så det gör inget om du skulle förlora lite värme genom isolering.
Normalt räcker det med cirka 5cm isolering glasullmatta eller stenullsmatta i detta fall.
Jag skulle använda 45mm "byggmatta" (glasull) och svepa runt kanalen 2 varv. (billigt och rätt lätt att jobba med)
För att hålla isolering på plats hade jag använt spoltråd.
Exempel på byggmatta 45mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden