Hej!
Jag vet att fukt på vinden är ett vanligt problem. Kan nån kunnig person avgöra vad det är för missfärgningar vi ser på bilderna och skatta hur allvarligt det är?
All hjälp mottages tacksamt!
Jag vet att fukt på vinden är ett vanligt problem. Kan nån kunnig person avgöra vad det är för missfärgningar vi ser på bilderna och skatta hur allvarligt det är?
All hjälp mottages tacksamt!
Ja, det är jag nästan säker på (att det såg lika ut). Vi har inte tidigare kollat så noga som vi gjorde idag, vi gick upp med stark lampa och lyste och fotograferade. Så jag vet inte exakt. Men det var missfärgningar tidigare.
Är detta mögel? Hur allvarligt är det? Vad kan man göra?
Är detta mögel? Hur allvarligt är det? Vad kan man göra?
Tack för svar!
Bara så jag säkert fattar vad du säger: Du menar att det nog är mögel, men att det troligen är gammalt och uttorkat?
Det var ju isf skönt att höra. Vi har beställt en sån där fuktmätare som har stift man sticker in i träet. Visar den inga konstiga värden är det m.a.o. nog ingen fara. Tänker jag rätt?
Bara så jag säkert fattar vad du säger: Du menar att det nog är mögel, men att det troligen är gammalt och uttorkat?
Det var ju isf skönt att höra. Vi har beställt en sån där fuktmätare som har stift man sticker in i träet. Visar den inga konstiga värden är det m.a.o. nog ingen fara. Tänker jag rätt?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Inte ens säkert att det varit läckage. Jag tycker mer det liknar kondens. Under 30-60-talet var man dålig på att lämna luftspalter. Inte heller alltid som man använde undertak. Om du har/hade plåttak, är det inte heller ovanligt med varm fuktig luft på vinden som kyldes av mot det kalla taket.
Hursomhelst ser det bra ut nu. Inget du behöver oroa dig för.
Hursomhelst ser det bra ut nu. Inget du behöver oroa dig för.
Ser ut som röta, förhoppningsvis från ngt gammalt läckage eller felaktig ventilation. Gå upp å kolla hur det ser ut efter ett skyfall. Skicka också upp ngn med en bra näsa och fråga om de känner ngn mögeldoft.H Herr Apa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden