Hej!

Jag vet att fukt på vinden är ett vanligt problem. Kan nån kunnig person avgöra vad det är för missfärgningar vi ser på bilderna och skatta hur allvarligt det är?

All hjälp mottages tacksamt!

• Träbjälkar och reglar med spindelnät inne i en byggnad, tecken på försummelse eller oanvänt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv eller tak, slitet och fläckigt, möjligen på vinden, behov av renovering.
    Skapa konto
  • Vindsgolv med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, konstruktionsdetaljer, behov av renovering eller underhåll.
    Skapa konto
  • Isolering på vindsbjälklag, träkonstruktion syns, slarvigt dragen grön elkabel.
    Skapa konto
  • Träbjälkar, spikar, grovkornig struktur, möjligen en byggnadskonstruktion eller loft, med tecken på slitage.
    Skapa konto
  • Träbjälklag med mögelskador, isoleringsmaterial syns, konstruktion och vatteninträngning antyds. Renoveringsbehov föreligger.
    Skapa konto
  • Vindutrymme med träbjälkar, isoleringsmaterial, kablar, och skymt av metallföremål, möjligen cykeldelar. Dustigt och oinrett.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och kablar på ett vindutrymme, dammigt, oisolerat, lutande tak, spindelnät, oklara fokusområden.
    Skapa konto
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Kanske något gammalt eller pågående läckage. Är taket omlagt?

• Gilla
Herr Apa
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske något gammalt eller pågående läckage. Är taket omlagt?
Japp, taket omlagt av föregående ägare för bara ett par år sen. Vi tillträdde i november (2022).

Ok, förmodligen från ett gammalt läckage. Såg det lika ut när ni köpte som idag ?

• Gilla
Herr Apa
  • Laddar…
Ja, det är jag nästan säker på (att det såg lika ut). Vi har inte tidigare kollat så noga som vi gjorde idag, vi gick upp med stark lampa och lyste och fotograferade. Så jag vet inte exakt. Men det var missfärgningar tidigare.

Är detta mögel? Hur allvarligt är det? Vad kan man göra?

Det är mest troligt gammalt och uttorkat. Mögel växer ej om det inte tillförs fukt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar!

Bara så jag säkert fattar vad du säger: Du menar att det nog är mögel, men att det troligen är gammalt och uttorkat?

Det var ju isf skönt att höra. Vi har beställt en sån där fuktmätare som har stift man sticker in i träet. Visar den inga konstiga värden är det m.a.o. nog ingen fara. Tänker jag rätt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inte ens säkert att det varit läckage. Jag tycker mer det liknar kondens. Under 30-60-talet var man dålig på att lämna luftspalter. Inte heller alltid som man använde undertak. Om du har/hade plåttak, är det inte heller ovanligt med varm fuktig luft på vinden som kyldes av mot det kalla taket.
Hursomhelst ser det bra ut nu. Inget du behöver oroa dig för.

• Gilla
Herr Apa och 1 till
  • Laddar…
H Herr Apa skrev:
Hej!

Jag vet att fukt på vinden är ett vanligt problem. Kan nån kunnig person avgöra vad det är för missfärgningar vi ser på bilderna och skatta hur allvarligt det är?

All hjälp mottages tacksamt!
Ser ut som röta, förhoppningsvis från ngt gammalt läckage eller felaktig ventilation. Gå upp å kolla hur det ser ut efter ett skyfall. Skicka också upp ngn med en bra näsa och fråga om de känner ngn mögeldoft.

• Gilla
Herr Apa
  • Laddar…
M mrPersson67 skrev:
Ser ut som röta, förhoppningsvis från ngt gammalt läckage eller felaktig ventilation. Gå upp å kolla hur det ser ut efter ett skyfall. Skicka också upp ngn med en bra näsa och fråga om de känner ngn mögeld
Sambon har mkt gott luktsinne, och känner ingen mögeldoft.

H Herr Apa skrev:
Sambon har mkt gott luktsinne, och känner ingen mögeldoft.
Va bra :) Då får ni bara hålla lite koll på vad som hänt efter en rejäl störtskur 👍

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.