4 958 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Frånluftsventilation låter högt
Hej,
Bor i ett hus med frånluftsventilation från -77, gissningsvis är ventilationen (”aggregatet”) från samma år. Den låter relativt mycket och tänker att det inte kan vara normalt / kan åtgärdas.
Hade en firma här för rengöring, inspektion och injustering men det gav inte mycket (jag var själv ej hemma vid tillfället). Hade bett dem i förväg att specifikt undersöka ljudnivån.
Filmade från ett av donen, uppskattar feedback. Tack!
Bor i ett hus med frånluftsventilation från -77, gissningsvis är ventilationen (”aggregatet”) från samma år. Den låter relativt mycket och tänker att det inte kan vara normalt / kan åtgärdas.
Hade en firma här för rengöring, inspektion och injustering men det gav inte mycket (jag var själv ej hemma vid tillfället). Hade bett dem i förväg att specifikt undersöka ljudnivån.
Filmade från ett av donen, uppskattar feedback. Tack!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det hade ju varit intressant att lyssna på aggregatet. Det brukar ju kunna bli missljud, t.ex. lager efter en tid.
Man kan sätta ljuddämpare mellan aggregatet och donen, och det finns även don med ljuddämapare att installera, men om ljudet blivit värre än tidigare så borde ju inte det vara lösningen på ditt problem
Man kan sätta ljuddämpare mellan aggregatet och donen, och det finns även don med ljuddämapare att installera, men om ljudet blivit värre än tidigare så borde ju inte det vara lösningen på ditt problem
Aggregatet låter så mycket att man hör det när man står utanför huset, dvs rejält.B BSOD skrev:Det hade ju varit intressant att lyssna på aggregatet. Det brukar ju kunna bli missljud, t.ex. lager efter en tid.
Man kan sätta ljuddämpare mellan aggregatet och donen, och det finns även don med ljuddämapare att installera, men om ljudet blivit värre än tidigare så borde ju inte det vara lösningen på ditt problem
Är det någon idé att försöka få någon att serva det som sitter där eller skall man köpa nytt?
Skall klättra upp på taket och filma imorgon.
Om man ändå håller på, skall man titta på FTX? Fattar inte helt hur det fungerar dock - jag har idag frånluft i två badrum, tvättstuga och kök. (Två på nedre och två på övre plan)
Behöver man dra massa nya rör i huset då? (Och måste huset vara helt tätt?)
Redigerat:
Har även hört en helt ny takfläkt låta otrevligt högt när man står utanför huset. Det bästa tror jag är att välja en något för stor fläkt och sedan dra ner varvtalet så att ljudet minskar snabbt och ganska mycket. De nya energisnåla EC-motorerna är ju bra på ett sätt men de jobbar med ett mycket högre varvtal än de gamla AC-fläktarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
