N
Naren79: Nu har jag gjort de första mätningarna av luftfuktigheten, gjordes med billiga smarta hem Tuya sensorer köpta på Amazon. Tog med referens från en som ligger på altanen under taket mot huskroppen. Vinden är alltid varmast och torrast, känns bra i ett regnigt Sverige
4 svar · 1,8k läst
·
L
lulegurra: Jag har bestämt mig för att köra 2st 100 don på 13 l/s, får se hur det blir, jag meddelar facit. Ska man undvika 90grader böjar om man kan? Blir det mycket högre tryckfall med 90grader mot tex 45grader i de fallen man kan lösa det på det sättet?
9 svar · 1,7k läst
T
TypRätt: [citat] Både inflation och elpriser ska nog upp lite till för att vi ska hamna där men lägg på en 30år o försäljning o stämning om dolt fel så är vi i hamn :)
3 svar · 2,7k läst
·
M
mrPersson67: Hej! Vid vissa perioder går min rot vvxlare igång för att 5-10 min senare stängas av igen. Dessa cykler kan pågå en natt, en fm, en em eller en kväll. Sätter beteendet i relation till yttertemp. Gissar på att växlaren går igång när uteluften behöver värmas eller kylas och att när uteluften fått rätt temp så stannar den igen och i så fall är det ju inget konstigt. Men det
0 svar · 1,2k läst
D
Dilato: [citat] Jag har en drös såna här liggandes: men dom är nog tunnare än dina? Sökordet är "spaltventil" 😉
3 svar · 878 läst
·
F
fluffe97: Hej, Finns ju vätskekopplad värmeåtervinning, inte supervanligt och du får en sämre verkningsgrad, (runt 50%) snarare än om du kört med roterande/korsströms som du får 75-85% på. Men du undviker all risk för överföring/läckage. Men mitt råd skulle vara att köra på en korsströmsväxlare.. Verkligen minimalt med överföring.
4 svar · 3,2k läst
D
Dashio: Fortsätter på tråden då vi håller på att montera och stöter på flera problem. Vi har en takfläkt ovanpå skorstenen och när jag gjorde hål i skorstenen så upptäcker jag att det är ett metallrör som ligger där i? Jag förväntade mig att det skulle vara tomt i kanalen. Jag misstänker att det kanske är kanalen men blir lite osäker på hur jag ska ta reda på det. Bifogar en bild
5 svar · 3,9k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] En plåtskiva som täcker hålet som du gör ett hål i lämpligt stort för ventilen?
1 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Inga direkta konstigheter men man kan ju måla allt inkl elledningen i fasadens färg så ser det bättre ut och plasten håller förmodligen längre.
1 svar · 892 läst
·
Thattallguy
Thattallguy: [citat] tack för tipset, ska kolla närmare på detta
9 svar · 1,2k läst
F
fluffe97: [citat] Skulle kört på en takfläkt som suger ut allt. Det är inte det mest energieffektivaste sättet men det är nog "lättaste" lösningen :) Men det är helt klart värt o skaffa en bra EC fläkt så behöver du inte köra full krut på fläkten 24/7 och du kan anpassa farten lite utefter behov
7 svar · 2,1k läst
·
J
Josth: Danska Nilan har sedan länge haft något liknande. Kanske finns det mer info därifrån? Jag tänker på de som testat att bygga frikyla från bergvärme via ett kondensisolerat FTX-system och ganska ofta rapporterar att kylan blir otillräcklig. Luftflödet i den normala ventilationen är helt enkelt för lågt när solen gassar och det blir riktigt varmt ute. Jag tror man bör konsultera
1 svar · 709 läst
S
seerikand: [citat] Tack för bra svar :)
14 svar · 5,9k läst
·
M
mojjen: [citat] Då är det ju bara en fördel med lite extra hård ventilation där. Hjälper tvätten att torka. En bra ide att kunna ställa ner lite på vintern dock. Så du inte drar in mer kalluft än nödvändigt
17 svar · 2,1k läst
·
F
fluffe97: [citat] Nej det skall inte påverka. Vet att vissa aggregat, exempelvis några från Systemair, har att när man ändrar fläktstyrningen, exempelvis från flödestyrt till tryckstyrt så behöver man ändra min/max gräns på trycket för annars stänger fläkten av sig när de inte nått nått börvärdet, och då har larm som ditt kommit.. men tror inte de skall vara något sånt på ditt
3 svar · 1,6k läst
N
Ngea: [citat] Tack!
5 svar · 1,2k läst
·
N
5 svar · 1,2k läst
·
lutorm
lutorm: [citat] Ja det var ju det som var ursprungsfrågan... Vi får se när jag kommer upp på vinden.
21 svar · 1,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] Vi har denna typ i våra friskluftsintag: https://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/6266-stormsakring-95-7318118332641.html
4 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: Enklast är väl att göra en egen korrelations tabell. 21 grader i rum blir tex 25 grader i frånluften där tempmätaren sitter. Osv
3 svar · 800 läst
G
Gjutjärn: [citat] Sant, tack för input! Tror dock inte vi kommer använda skåpet sååå ofta! Mer som en nödlösning när barnen kommer hem helt dyngsura och man behöver torka lite ytterkläder. För den vanliga tvätten tror jag vi oftast kommer hänga upp tvätten på tvättställ. Men frågan är om tvättstugan med då en pax-fläkt hinner ta upp fukten som blåses ut från ett torkskåp? Annars
4 svar · 2,1k läst
·
1
13ackman: Du får mäta takgenomföringen, denna kanske funkar? Sen behöver du veta vilket flöde du behöver i huset.
5 svar · 2,3k läst
·
H
he-peter: [citat] Bra fråga. I så fall skulle man kanske sätte en filterlösning "inline" innan anslutningen som är lätt tillgänglig, och lät att öppna och byta filter i. Har inte undersökt det, men om man googla "filter luftkanal" , "filterlåda", "air intake filter box" finns ju en hel del.
5 svar · 3,3k läst
BirgitS
BirgitS: Självdrag brukar fungera lite bättre om tilluften sitter lågt och frånluften högt. Det är också bra om tilluften är på den sidan där vinden oftast ligger på och frånluften på läsidan. Att ha tilluften nära elementet bidrar till att luften blandas om bättre och minskar risken för kalldrag.
1 svar · 2,8k läst
J
Josth: [citat] Skaffa en elektriker som vet vad denne håller på med. För t.ex. nödvändig avfuktning under bygget ordnar man fram bygg-el från elverket. Där kopplar man in alla verktyg som ska laddas och alla aggregat som behöver el. När bygget är klart kopplar man om till den permanenta el-anslutningen. Som det är nu riskerar ni ju att det möglar lite överallt i källaren.
11 svar · 2,1k läst
H
Hakstr: Tackar för svaren! Det låter som en bra lösning med en högt placerad termostatstyrd ventil och nån glipa till köket där varmare luft kan sippra ut. Har liknande ventiler i sovrummen till vårt nästan 100 åriga hus nu och ser fram emot ftx i det nya. Kan vara en bra idé att dra fram en slang intill ventilen för att kunna styra bättre med hjälp av knx framöver misstänker jag
9 svar · 2,6k läst
·
T
Tubie: [citat] Vi upplevde inga problem i vår gamla bostad. Där hade vi på markplan tilluft/ frånluft 20/40 l/s och på ovanplan 45/25 l/s. I nuvarande bostad där FTX är på gång dimensionerar jag efter balans per våra tre plan, rätt eller fel vet jag inte. 🙂
3 svar · 2,5k läst
Niclas Gustafsson
Niclas Gustafsson: [citat] Nä. Välisolerad på det stora hela. Men trossbotten är lite trasig… inte hunnit fixa det i sommar…
7 svar · 1,5k läst
·
T
TypRätt: Det är väl så att fläkten alltid får strömmatning oavsett hur lysknappen är ställd men att det går ström genom 'jordkabeln' när du tänder lampan som då säger till fläkten att det är dags att köra igång, sedan när strömmen försvinner ifrån 'jordkabeln' så går fläkten ytterligare så länge som timern säger. Felet är alltså att använda en ledare avsedd för jord till
6 svar · 1,6k läst
·
J
Jonsjos: Det får bli ett lock! 😊👍 Tack så hemskt mycket allihopa för all hjälp!
31 svar · 2,4k läst
·
Niklas Bergman1
Niklas Bergman1: [citat] Men visst borde man kunna vända på ventilen och väderskydda den på utsidan så den funkar på inomhustemperaturen istället? [citat] Men visst borde man kunna vända på ventilen och väderskydda den på utsidan så den funkar på inomhustemperaturen istället?
19 svar · 14,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.