S
Staffan1946: Jag har själv ett FTX med roterande värmeväxlare. Jag har mätt upp följande: Utomhustemperatur 14,5 Efter 5m till FTX 15,5 Efter en stoppad rotor 19,5 Till luft på övervåningen 22,7 Rumstemperatur 23,2 Alla element från, förutom handdukstorkar vattenbaserade i badrummen. Den roterande värmeväxlaren är stoppad men det är en stor "metallklump" och värms upp på ena sidan med
8 svar · 3,6k läst
·
F
fribygg: Vanliga 110mm markavloppsrör
1 svar · 1,0k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: Ett gäng träkilar som fixerar röret och sedan skum/isolering.
3 svar · 765 läst
S
Staffan1946: Jag har också ett FTX aggregat och mätt temperaturen på olika ställen. Jag har märkt att temperaturen höjs med någon grad från uteluften till mätpunkten under inkommande filter, ca 5m från luftintaget. Sedan passerar luften den roterande värmeväxlaren (som inte roterar just nu) och då höjs temperaturen som är tilluften i huset med några garder till. När jag mäter tilluften på
1 svar · 2,6k läst
·
E
egge80: Skruva bort fläkten köp ett rör i rätt längd eller kapa och få det riktigt gjort, tar ju inte mer än 5 minuter och inte många kronor extra
4 svar · 1,6k läst
·
J
JSten: Instämmer med föregående talare, skaffa en avfuktare istället (förutsatt att det är fukt som är problemet som du försöker lösa). Att ventilera utan återvinning kommer vara dyrare eftersom du måste värma luften som omsätts. Vad gäller ftx aggregatet som länkades tidigare så är jag lite skeptisk, dels borde verkningsgrad vara ganska låg då den endast återvinner energin i luften
10 svar · 3,3k läst
·
A
Adam Robertsson: [citat] Den spottar ut genom vinden ut till ytterväggen. Nu ser set ut såhär så vad föreslår du?
2 svar · 950 läst
·
V
VallingbyJonsson: [citat] Ok, tack så mycket Josth!
4 svar · 1,7k läst
R
Runnis: Jag har ett Heru 100 S EC till 155m², det fick inte plats med ett större aggregat. Frånluftsfläkten går på 65% och mer än så ska man nog inte ha. Aggregatet är snart två år gammalt och inga problem än så länge. Allt i aggregatet sitter väldigt lättåtkomligt. Lager och rembyten bör gå enkelt att byta.
8 svar · 1,3k läst
J
Josth: Nja, är faktiskt inte så hemma på exakta aggregat. Du behöver fundera på du vill ha roterande värmeväxlare eller motströmsvärmeväxlare med deras olika för- och nackdelar. Finns säkert andra här som kan alla detaljer på djupet och ge råd. Tillägg: En sajt som jag tycker är bra är: https://ventilation.se/sv/categories/ftx-aggregat
11 svar · 2,0k läst
Oldboy
Oldboy: Intressant! Har aldrig sett detta agg i mina sökningar. Det är precis sådana här tips jag letar efter. 👍 Dock stämmer formfaktor och flödesriktningar/kanalutformning inte med min existerande anläggning. Principen för fuktåtervinning är samma som i roterande växlare, med den skillnaden att här har de angivit en ungefärlig siffra - 70%. Det var ju inte så svårt. Det blir en rejäl
24 svar · 3,8k läst
Totte_S
Totte_S: Det går ju att göra som på en del källarfönster, gräva upp en fyrkant där nivån sänks, säkra kanterna med betongplattor eller gjuten sarg, och fyll upp med makadam så det finns marginal till ventilen.
2 svar · 998 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Okej, har du någon tråd igång om det?
3 svar · 1,9k läst
·
S
Storn: [citat] Tack, ska höra med någon skorstensfejare
2 svar · 825 läst
T
Tjoa: Gamla asbestkanaler brukar ju vara sjukt otäta. Vilket gör att du förmodligen behöver köpa ett större aggregat än nödvändigt, alternnativt inte får ut rätt mängd frånluft alls. Hade satt nya plåtkanaler alla dar i veckan.
9 svar · 3,2k läst
T
Tjoa: [citat] Jo, OVK är ett lagkrav. Det ska definitivt följas som vilken annan lag som helst. Även om ovk:n var godkänd 2018 så kan saker hända på vägen. Tex att man renoverar och oklokt nog tar bort imkanal. Du anar inte hur tokigt det ibland är när man renoverat. Sett folk som flyttat köket till vardagsrum och byggt badrum i sovrum.
20 svar · 4,1k läst
M
Mattikoleman: Tack så mycket för förslagen, synd att det inte finns några stationära butiker, men det är bra också
2 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Nej, bara frånluft i tvättstugan, tilluft i övriga rum i källaren.
6 svar · 1,3k läst
·
J
jayal1972: [citat] Hej! I nedanstående post så efterfrågade en forum medlem möjligheten att styra en fläkt vid den öppna spisen. I det exempel jag beskrev så hade jag en gammal badrumsfläkt med manuell kontroller i det då nyinköpta huset som behövdes styras digitalt .-) detta implementerades med SonOff styrning. Trådlös fjärrkontroll hänger på badrumsväggen. Den pratar ned SonOff gateway
6 svar · 3,7k läst
Luddis_1
Luddis_1: Använd så stort rör du kan så får du ut större volym luft, att förminska röret med adaptern för att sätta på mindre rör gör att du tappar effekt.
2 svar · 868 läst
BirgitS
BirgitS: Ventilationen tillhör det som föreningen är ansvarig för och normalt får man inte göra några som helst förändringar av den utan att först få lov av styrelsen. Styrelsen bör kunna svara på vad för filter det ska vara (de bör ju byta sina egna då och då). Ventilerna kommer att synas mycket mindre när det kommer upp gardiner.
1 svar · 636 läst
·
L
Anonymiserad 238506: Hej! Har samma typ av hus fast med installerad kamin. På vår besiktningar fick vi också "Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket. Fick även detta i protokollet: Vanliga åtgärder är att täta mot vindsutrymmen och förbättra inomhusventilationen (tilluft ska helst finnas i alla "torra" utrymmen och fläktar i våtutrymmen, helst med kontinuerlig drift som sedan ökar vid
9 svar · 2,1k läst
·
P
Phge: Ah, typ trä röret genom en sån här? https://www.bauhaus.se/takgenomforing-aduro-eco-flex-5-32?gbraid=0AAAAADxd_kzFtN_ScYYO47WunLsyYUMKt&gclid=EAIaIQobChMIsvDqz4m7gAMVTpRoCR0NXQ34EAQYBSABEgI4r_D_BwE#go-to-description Men det som övergår mitt förstånd är hur man kan garantera att det blir varaktigt tätt där röret tränger igenom?
2 svar · 2,3k läst
F
Fannys: Kan vara något som ger ifrån sig emissioner, ex. garderoben. Kan också vara något inne väggen, t.ex. gammal fuktskada. Värt att undersöka. Annars är mitt tips att ställa in en luftrenare i sovrummet.
6 svar · 1,6k läst
·
Wigert
Wigert: [citat] Tack för idéer! Röret är 100 mm men jag isolerade det med dämpmatta på utsidan för att slippa stomljud och vibrationer med gott resultat. Har en VL 100 i garaget och är mycket nöjd med funktionen. Ljudet är liksom inget problem där. Jag gör ett test att bygga en kvadratisk kanal 500 mm lång med innermått 140x140 mm som jag sedan klär med någon form av dämpningsmatta eller
4 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Sällan fiffigt, låt minst en ventil vara öppet och se till att luften kan strömma genom källaren. Kolla så att dörrarna inte slutet tätt mellan rummen
1 svar · 696 läst
BirgitS
BirgitS: Om fönstren är från 70-talet och inte väl underhållna med nya tätningslister så kan de vara så otäta att de räcker till för tilluften så att få ordning på frånluften med fläktar är mest prioriterat som jag ser det.
2 svar · 517 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I slutet av februari så skrev du att det arbetades på huset med byggnadsställningar. En gissning är att det är damm från det arbetet som sökt sig in i lägenheten och avsatt sig kring frånluftsdonet. Kanske behövs några rejäla städningar i lägenheten för att minska mängden av detta byggdamm?
6 svar · 1,3k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Har badrummet en yttervägg? I så fall kan du göra ett hål i ytterväggen och montera en Pax-fläkt, t.ex. denna. https://www.clasohlson.com/se/Pax-Passad-30-badrumsfl%C3%A4kt-f%C3%B6r-v%C3%A4gg-eller-tak/p/36-4493?gclid=CjwKCAjwlJimBhAsEiwA1hrp5kpjj9BSuGih7vzMEBo8vZJEKaTVW-WuoljMD7Y3-CB6DaxAq9S5sxoCxgIQAvD_BwE
1 svar · 799 läst
Joe90
Joe90: [citat] Thanks for all the info, very kind👍
14 svar · 718 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.