ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49318
3 svar · 2,9k läst
V
vento: REGLER I Boverkets Byggregler står att rum ska ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l per m² golvarea
6 svar · 5,5k läst
V
vento: 14 000 nått hos www.usv.se
4 svar · 3,7k läst
P
Pottan: Jag håller på att nedmontera min gamla Bacho minimaster som kommer att ersättas med en vindsplacerad HERU och undrar vad jag gör med den gamla inkommande kanalen. den består av ett isolerat flexibelt plaströr som ligger i utrymmet mellan köksskåp och tak, röret slutar med en ventil (har kollat med ficklampa) i "lådan" under takfoten, har svårt att komma åt röret därifrån utan att
0 svar · 2,9k läst
L
Lurvnos: 70% är väl nån gräns som rekommenderas i krypgrunder. På vintern är det lågt vatteninnehåll i uteluften, problemen uppstår under sommarhalvåret när varm uteluft som innehåller en massa fukt kommer in i den svala grunden. Så mät igen i sommar, tills dess är det ingen fara.
1 svar · 5,4k läst
F
FrittDrag: En annan sak att tänka på är att garaget normalt en egen brandcell, så tänk på att brandisolera kanalen från hus till garage.
4 svar · 6,2k läst
T
ThordJ: Det blev lite trångt mellan rören på sina ställen, och att göra ett enda stort bandage av alltihop skulle kunna underlätta isoleringen. Planen är att rulla på 70 mm standard isolering, sedan 20 mm tjock värmeisolering med alufolie utsida på mina 160 och 125 spiro. Hälsningar Thord
2 svar · 2,8k läst
U
Ulvtand: självdrag med 4 ventiler ( 1 kök, 2 badrum, 1 "storstugan"). Vi har ca 70 % fuktighet i huset, 60 kvm I det beröda rum inget, och planerar att sätta in både in och ut ventiler. rumet är 9kvm.
2 svar · 3,7k läst
saturnus
saturnus: Vårt system är 11 år gammalt och blev då intrimmat av pannleverantörens representant. Det har funkat perfekt sedan dess. har aldrig ändrat på takdonens inställning eller fläktens varv. 4 av fönstren i vardags samt alla i sovrummen har öppning upptill. Kombinationen med öppen spis (braskamin) har varit  ett förträffligt val. Nu på vintern eldar vi så gott som varje kväll i
2 svar · 3,8k läst
V
vento: 100 mm kanal kan du köra ca 15 liter luft,men en sak till glöm inte att du bör ha ljuddämpare på frånluft och tilluften :)
1 svar · 3,0k läst
thomas33
thomas33: Du kan lösa det med en självdragshuv på taket. Kostar mellan 2000 och 4000 Kr men drar ingen el.  :D http://www.ventbutiken.se/ självdragshuvar http://www.ventbutiken.se/Grossistkop/images/shop/Aspiromatic%20240%20C.gif Från sidan: "SuperSnurran Aspiromatic – Ett genialt sätt att ordna ventilation på ett billigt och effektivt sätt. Takhuven är vinddriven, ingen elektricitet! Även bra
1 svar · 3,7k läst
H
holder: Om ett aggregat tar hand om ca 80 % av värmen som finns/fanns i frånluften och värmer upp tilluften så borde det finnas en vinst med att luften är "färvärmd av marken till några grader och inte minus tjugo! Det finns billiga solvärmepaneler , disk på annan plats i detta forum, som kunde gå in och värma ingående luft åtminstone vår och höst. Kanske även en frostvaktsslang skulle
4 svar · 3,1k läst
H
TN-Funkis: Gå in på www.ekb.se och kolla deras "slangutbud". Deras adress är Mölletofta / Klippan så det kanske duger avståndsmässigt.
1 svar · 3,1k läst
T
thjomejl: Hej ! Har ett sovloft på ca 40 kvm idag utan till luftsventiler alls. Då det blir kallt så blir det kondens på dom fönster som finns vilket säkert beror på att luften står still. Men är det inte som så att om jag skulle sätta in till luftsventiler så skulle dom sannolikt bli utluftsventiler i stället då varm luft från våningen under skulle stiga ut i stället ? Hur får jag i så
0 svar · 5,3k läst
A
AndersG: FTX-systemets förbrukning kan du väl se ur databladet? Tvp fläktar plus ev växlarmotor. Vår tar ca 300W på fullfart.
1 svar · 5,1k läst
A
AndersG: Varför inte. Kolla annars med de som säljer specialmatta för ljuddämpning vad de rekommenderar (det tänker jag göra i vår) En annan sak som du måste se till om det är en kallvind är att isolera kring FTXen och kring alla rör. Skall du blåsa lösull så bygger du en låda runt som du kan öppna för filterbyte etc.
5 svar · 5,3k läst
jarlh
jarlh: [citat] Troligtvis tyristor. Frågan är bara varför surrande tilltog markant i samband med att förra fläkten lade av. (Alltså innan nya fläkten monerats.) Efter ett år med samma fläktstyrning borde man hört surret tidigare kan man tycka. Jag är lite tveksam till att styrningen alltid surrat lika mycket och först när fläkten tystnade noterade man surret, och nu när man känner till
8 svar · 10,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ja, priset torde bli ungefär densamma oavsett lösning. Däremot så blir det mer jobb med riktiga böjar men byggherren bestämmer ;) Svårt att säga hur många böjar du behöver utan att ha varit på plats men mellan 3-4 låter ju vettigt. Sikta på att få det så smidigt det går, små vinkelböjar (15, 30, 45) m.a.o. Övriga tips: * Kapa spiro:
7 svar · 4,1k läst
D
dendennis: Har kostaterat radon i huset. Ventilation är beställd. Även fått tips om att måla innerväggarna med plastfärg. Kan det vara bra för väggarna??? Behöver väggen "andas"?? Tacksam för synpunkter
0 svar · 5,2k läst
M
MG68: Om du har imma på insidan av fönstrena har du definitivt problem med din ventilation. Vad är det för ventiler du pratar om, tilluft? Jag bor själv i ett äldre hus (1924) med kopplade tvåglasfönster. Vi hade också bara självdrag ibörjan och dåligt med tilluftsventiler. Vi satte ganska snart in två Pax fläkar i resp. i toa/badrum. Vi kunde då också få en uppfattning om hur bra
12 svar · 3,8k läst
L
LinaoMarkus: [citat] Om du tappat en bokstav till hade det blivit riktigt skoj! Vad kostar ljuddämpare?
5 svar · 4,9k läst
S
SkaneErik: Jag upprepar: Glöm inte ljuddämparen. Det gjorde vi nämligen. Väsnas i nästan hela huset. Och nu måste man riva upp ett tak för att få den på plats (endast ca 40cm rör är synligt mellan FVP och innertak..) :( :( :(
3 svar · 2,5k läst
A
animon: Jag återkommer med tillverkaren,har några samtal till husqvarna kvar att göra.Rättelse mitt styrkort fungerar (än) men i samband med ett haveri i en fläkt hörde jag mig för om andra reservdelar. Då fick jag reda på det här om korten.Tillverkningen av korten lades ner faktiskt för två år sedan.
3 svar · 4,5k läst
L
LinaoMarkus: tackar för länkarna - är inte så bra på att leta själv
3 svar · 3,0k läst
F
FrittDrag: Lite liten lägenhet, men kan gå att sätta en takfläkt istället för din Essvent och sedan en köksfläkt typ Futurum Alliance (styr även din takfläkt). Essventen tillhör en av dom minsta fläktarna, och även en fördel att man kan rensa (sota) fläkten inne ifrån lägenheten (slipper klättra på taket).
2 svar · 8,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Avluft: Skall kondensisoleras (strumpa med plastöverdrag) Frånluft: Behöver inte isoleras om den redan finns inbäddad ordentligt i isoleringen Imkanal (köksfläkt): Stenull 30 mm http://www.familjenlindstrom.se/images/spiro.jpg
1 svar · 4,4k läst
L
TN-Funkis: Generellt 50 på elplattor och 65 på gashällar för brandsäkerhet. Detta är dock inget skydd om man glömmer att göra ren filtrena så att fett droppar ner och ev antänds (speciellt för gasspisar)-rek rengöringsintervall är runt varannan månad för gas och var 3:e för el (men brassar man mycket bör det göras oftare) Ev kolfilter byts c:a 1ggr per år för el och lite kortare
4 svar · 25,0k läst
M
mrbond_2002: Hej, hur gör ni med till-luften till pannrummet kalla vinterdagar. Stänger ni tillufts-ventil efter eldning (vedpanna) eller öppet hela tiden. Finns ju frysrisk med 20 cm öppning direkt ut och temperaturer ute som kan gå ner till -20 , -30 som värst.
0 svar · 4,0k läst
J
TN-Funkis: Jag tyder att detta är i köket, om det nu är den s.k "imkanalen"-dvs utlufsventilen som sitter ovanför spisen är kravet att denna skall vara av metall ( i händelse av brand). Om den inte sitter ovanför spisen kan du köra med plast. Ventiler får förlängas med spirorör om arean blir den samma och röret inte blir för långt. Du bör kontakta sotare eller ventfirma som får utföra s.k
2 svar · 2,9k läst
F
FrittDrag: Tveksam om det funkar. En Alliance fläkt ger bra mycket mer luftflöde än vad Minimastern kan suga ut. Minimastern är tänk att fungera med en "Volymkåpa". Varför byta bara kåpan när du kan byta hela aggregatet ? (kostar mer, men går att få aggregat med bättre filter och värmeväxlare idag)
1 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.