4 934 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Installera FTX spiro rör
Hur skall man hänga upp eller lägga rör för FTX?
Jag hade tänkt att i mellanbjälklaget "skumma" fast dom med vanligt isolerskum på var 3:e meter. Dom kommer alltså att "hänga" i skummet utan direkt kontakt med träkonstruktionen. Bör väl vara OK med tanke på att det dämpar oljud och vibrationer?
Samma procedur för rören som går mellan takstolarna upp på andra våningen.
Finns det något annat sätt som är bättre?
Hur många "ljud dämpare rör" skall man använda?
Finns det någon rekommendation?
Var skall man lämpligast placera dom? Så nära aggregatet som möjligt eller??
Tack för alla era goda råd!
Jag hade tänkt att i mellanbjälklaget "skumma" fast dom med vanligt isolerskum på var 3:e meter. Dom kommer alltså att "hänga" i skummet utan direkt kontakt med träkonstruktionen. Bör väl vara OK med tanke på att det dämpar oljud och vibrationer?
Samma procedur för rören som går mellan takstolarna upp på andra våningen.
Finns det något annat sätt som är bättre?
Hur många "ljud dämpare rör" skall man använda?
Finns det någon rekommendation?
Var skall man lämpligast placera dom? Så nära aggregatet som möjligt eller??
Tack för alla era goda råd!
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte större risk att oljud fortplantar sig i träkonstruktionen om man skruvar "fast" rören i hålband. Eller skall dom, så att säga, hänga fritt i banden?
Jag har hört något om att man skall använda någon sorts nylon band att fästa rören med för att dom inte skall överföra oljud??
Jag har hört något om att man skall använda någon sorts nylon band att fästa rören med för att dom inte skall överföra oljud??
Jag använde hålband men lindade in rören i lite isolering först just för att undvika resonans:
http://www.familjenlindstrom.se/images/spiro.jpg
Angående ljuddämpare har jag en stor rackare precis innan frånluftsfläkten - hindrar väl fläktljud att transporteras in i huset.
Något jag ångrar är att jag inte satsade på fler ljuddämpare i systemet - nu kan man höra samtal/oljud genom ventsystemets frånluftsdon i hela kåken. Så installera fler ljuddämpare är mitt råd
http://www.familjenlindstrom.se/images/spiro.jpg
Angående ljuddämpare har jag en stor rackare precis innan frånluftsfläkten - hindrar väl fläktljud att transporteras in i huset.
Något jag ångrar är att jag inte satsade på fler ljuddämpare i systemet - nu kan man höra samtal/oljud genom ventsystemets frånluftsdon i hela kåken. Så installera fler ljuddämpare är mitt råd
Fästa spirorör:
Jag fäster alltid rören med hållarband + skruv. Skall normalt inte vara vibrationer i rören (fel på aggeratet/släktar i så fall).
Ljuddämpare:
Ljuddämpare finns i olika längder (300, 600, 900, 1200 mm).
Vid aggregat (på tilluft och frånluft) bör du ha längd=900.
Imellan rum bör en längd=300mm räcka, alternativt flexibla ljuddämpare (ser ut som en alu-slang med en plasttrumpa utan på).
Skruva på
Jag fäster alltid rören med hållarband + skruv. Skall normalt inte vara vibrationer i rören (fel på aggeratet/släktar i så fall).
Ljuddämpare:
Ljuddämpare finns i olika längder (300, 600, 900, 1200 mm).
Vid aggregat (på tilluft och frånluft) bör du ha längd=900.
Imellan rum bör en längd=300mm räcka, alternativt flexibla ljuddämpare (ser ut som en alu-slang med en plasttrumpa utan på).
Skruva på
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden