Hur skall man hänga upp eller lägga rör för FTX?
Jag hade tänkt att i mellanbjälklaget "skumma" fast dom med vanligt isolerskum på var 3:e meter. Dom kommer alltså att "hänga" i skummet utan direkt kontakt med träkonstruktionen. Bör väl vara OK med tanke på att det dämpar oljud och vibrationer?
Samma procedur för rören som går mellan takstolarna upp på andra våningen.
Finns det något annat sätt som är bättre?
Hur många "ljud dämpare rör" skall man använda?
Finns det någon rekommendation?
Var skall man lämpligast placera dom? Så nära aggregatet som möjligt eller??
Tack för alla era goda råd!

Hålband och skruv skulle jag använda.

/Patrik

Är det inte större risk att oljud fortplantar sig i träkonstruktionen om man skruvar "fast" rören i hålband. Eller skall dom, så att säga, hänga fritt i banden?
Jag har hört något om att man skall använda någon sorts nylon band att fästa rören med för att dom inte skall överföra oljud??

Jag använde hålband men lindade in rören i lite isolering först just för att undvika resonans:
http://www.familjenlindstrom.se/images/spiro.jpg

Angående ljuddämpare har jag en stor rackare precis innan frånluftsfläkten - hindrar väl fläktljud att transporteras in i huset.
Något jag ångrar är att jag inte satsade på fler ljuddämpare i systemet - nu kan man höra samtal/oljud genom ventsystemets frånluftsdon i hela kåken. Så installera fler ljuddämpare är mitt råd ;)

Fästa spirorör:
Jag fäster alltid rören med hållarband + skruv. Skall normalt inte vara vibrationer i rören (fel på aggeratet/släktar i så fall).

Ljuddämpare:
Ljuddämpare finns i olika längder (300, 600, 900, 1200 mm).
Vid aggregat (på tilluft och frånluft) bör du ha längd=900.
Imellan rum bör en längd=300mm räcka, alternativt flexibla ljuddämpare (ser ut som en alu-slang med en plasttrumpa utan på).

Skruva på :)

FrittDrag skrev:
plastrumpa
Om du tappat en bokstav till hade det blivit riktigt skoj!

Vad kostar ljuddämpare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.