Har ett heru aggregat som tar hand om värmen i utegående luft, Ca 80% enligt reklamen. Då den tar in vanlig uteluft så har jag en tanke om att gräva ner slang på frostfritt djup samt en slinga runt trekammarbrunnen (ca 15 meter slang) allt för att få en förvärmd luft på vintern samt kanske svalka på sommaren. Är det någon som provat på detta eller känner att man vill tycka till så vore jag tacksam.
Häls por mans jordvärme!!

Gissar att en så kort slinga ger väldigt lite. Jämför bergvärme där man har 100-200 meter slanglängd och värmeutbyte via vätska (som ju leder värme betydligt bättre än luft) samt högre omgivande temperatur (lägre djup än din slinga).

Dessutom blir det mer arbetsamt för ditt aggregat att suga in luft om den ska gå genom en slang.

Har haft en sån anläggning igång sedan 1989. Jag har ca 25 m 120mm korrugerad slang (ser ut som en dräneringsslang men utan hål) nergrävd på ca 150-180 cm djup med lutning mot huset för att ev kondens ska kunna ta vägen någonstans. På vintern ligger tempen mellan - 0,5 som kallast och 4,5 grader på hösten (för närvarande ligger tempen på + 4,0 grader) och på sommaren går den upp mot 12-15 grader, för mig har det funkat kanon. Får se hur det går i vinter, har tagit bort returluften i sommar.

Intressant. Hur mycket luft suger du genom anläggningen då? Har du möjligen några bilder?

Om ett aggregat tar hand om ca 80 % av värmen som finns/fanns i frånluften och värmer upp tilluften så borde det finnas en vinst med att luften är "färvärmd av marken till några grader och inte minus tjugo!
Det finns billiga solvärmepaneler , disk på annan plats i detta forum, som kunde gå in och värma ingående luft åtminstone vår och höst.
Kanske även en frostvaktsslang skulle kunna hjälpa till vid ev passage upp för husvägg för att förhindra nedkylning under den kallaste årstiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.