2 949 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hjälp med ventilationsfråga...
Jag har en hel del huvudvärk pga ett ventilationsutsug som finns på en vägg där jag nu önskar få upp ett köksskåp. Jag bor i en bostadsrätt, men har funnit måna goda råd här och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta? :'(
Min tanke är att montera upp ett skåp på den vägg där utsuget finns och att i den passbit som kommer att behövas mot tak montera in ett ventilationsgaller. Är detta att klassa som ombyggnation? Kan detta förändra ventilationen? Skåpet är cirka 35 cm djupt och det blir ju ingen direkt förträngning av ventilationen och i och med att jag lämnar ett galler där så bygger jag inte heller för ventilationen...
Jag har försökt att få till stånd en förlängning av ventilationen med ca 1.5 meter, men föreningen knorrar. Så detta är en enklare lösning. Vad tror ni om detta?
Många hälsningar och hopp och goda råd.
Min tanke är att montera upp ett skåp på den vägg där utsuget finns och att i den passbit som kommer att behövas mot tak montera in ett ventilationsgaller. Är detta att klassa som ombyggnation? Kan detta förändra ventilationen? Skåpet är cirka 35 cm djupt och det blir ju ingen direkt förträngning av ventilationen och i och med att jag lämnar ett galler där så bygger jag inte heller för ventilationen...
Jag har försökt att få till stånd en förlängning av ventilationen med ca 1.5 meter, men föreningen knorrar. Så detta är en enklare lösning. Vad tror ni om detta?
Många hälsningar och hopp och goda råd.
Rent spontant så låter det som en dålig idé. Det låter som om skåpets baksida även delvis kommer att täcka den befintliga ventilen vilket inte är bra. Ventilationen skall avslutas med en lämplig ventil och det måste också gå att komma åt för att kontrollera och sota.JonasR skrev:Min tanke är att montera upp ett skåp på den vägg där utsuget finns och att i den passbit som kommer att behövas mot tak montera in ett ventilationsgaller. Är detta att klassa som ombyggnation? Kan detta förändra ventilationen? Skåpet är cirka 35 cm djupt och det blir ju ingen direkt förträngning av ventilationen och i och med att jag lämnar ett galler där så bygger jag inte heller för ventilationen...
En förlängning låter som en bättre lösning.
Problemet är att föreningen är ansvariga för att ventilationen uppfyller alla regler och fungerar som den skall. Om det vid kontroll - som måste göras med jämna mellanrum, visar sig att det inte är OK så får föreningen ett föreläggande att fixa till detta. Föreningen kommer då säkert i sin tur att kräva att du fixar till det, och detta kan i slutänden betyda att du får riva ner skåp, etc. vilket du inte kommer att vilja och så är karusellen igång. Man får därför ha viss förståelse för att föreningen knorrar.
MEN... beroende på vad som står i stadgarna så har föreningen normalt inte rätt att neka dig att göra denna typ av ändringar. De kan däremot ställa vissa krav på hur ändringarna genomförs.
En god idé kan vara att föreslå föreningen att du tar dit sotaren som får ta sig en titt och kan tala om hur du kan göra, och sedan när jobbet är klart ta dit sotaren igen för att göra en besiktning. Protokollet lämnas sedan till föreningen som därmed har "ryggen fri". Detta kanske kostar en par-tre tusen men borde få föreningen att mjukna.
/C
Jag tyder att detta är i köket, om det nu är den s.k "imkanalen"-dvs utlufsventilen som sitter ovanför spisen är kravet att denna skall vara av metall ( i händelse av brand).
Om den inte sitter ovanför spisen kan du köra med plast. Ventiler får förlängas med spirorör om arean blir den samma och röret inte blir för långt. Du bör kontakta sotare eller ventfirma som får utföra s.k OVK-besiktning, prova och ring byggnadsnämnden, uppge din fastighets kvartersnamn + nummer ( står i köpekontraktet) så får du besked om när besiktningen gjordes och av vem, sen kan du ringa denna firma och höra dig för i ditt ärende. Föreningen kan inte neka dig om det görs på ett korrekt sätt och uppfyller sotarens (försäkringens) krav.
Om den inte sitter ovanför spisen kan du köra med plast. Ventiler får förlängas med spirorör om arean blir den samma och röret inte blir för långt. Du bör kontakta sotare eller ventfirma som får utföra s.k OVK-besiktning, prova och ring byggnadsnämnden, uppge din fastighets kvartersnamn + nummer ( står i köpekontraktet) så får du besked om när besiktningen gjordes och av vem, sen kan du ringa denna firma och höra dig för i ditt ärende. Föreningen kan inte neka dig om det görs på ett korrekt sätt och uppfyller sotarens (försäkringens) krav.
Klicka här för att svara
