5 516 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Rekommenderad ventilation?!
Hej!
Vill minnas att jag läst att den rekommenderade luftomsättningen i ett hus skall vara att hälften av luften har omsatts på två timmar. Dvs i mitt fall med hus på 110m2 och 2,30 i takhöjd blir det ca 63m3 i timman om jag räknat rätt.
Vi har bara mekanisk frånluft genom badrumsfläkt som alltid går och så via köksfläkten emellanåt. En vanligt badrumsfläkt skickar ju ut ca 100L i minuten vill jag minns, dvs ca 6m3 i timman, alltså en tiondel av rekommenderat.
Kan det verkligen va så att i vårat lilla hus skall man i princip behöva 10 paxfläktar för att ha en tillfredsställande ventilation?
Givetvis kanske det blir lite mer i praktiken när man öppnar dörrar och det drar genom ventilerna ändå men ändå, är det inte lite väl mycket? Kan man uppnå detta på annat sätt än genom ftx typ?
Bara undrar!
Mvh Andreas
Vill minnas att jag läst att den rekommenderade luftomsättningen i ett hus skall vara att hälften av luften har omsatts på två timmar. Dvs i mitt fall med hus på 110m2 och 2,30 i takhöjd blir det ca 63m3 i timman om jag räknat rätt.
Vi har bara mekanisk frånluft genom badrumsfläkt som alltid går och så via köksfläkten emellanåt. En vanligt badrumsfläkt skickar ju ut ca 100L i minuten vill jag minns, dvs ca 6m3 i timman, alltså en tiondel av rekommenderat.
Kan det verkligen va så att i vårat lilla hus skall man i princip behöva 10 paxfläktar för att ha en tillfredsställande ventilation?
Givetvis kanske det blir lite mer i praktiken när man öppnar dörrar och det drar genom ventilerna ändå men ändå, är det inte lite väl mycket? Kan man uppnå detta på annat sätt än genom ftx typ?
Bara undrar!
Mvh Andreas
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hej igen, läste precis att det var hel omsättning av luft på två timmar, dvs 20 pax fläktar i vårt hus, låter ju helsjukt eller?
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Hej det var jag igen, konstaterade precis ett fel till, en pax klara visst upp emot 100m3 per timma så jag tror jag lägger ner det här och går och lägger mig.
Ursäkta!
Mvh Andreas
Ursäkta!
Mvh Andreas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden