2 464 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Har någon installationstips vid nybygge?
Jag skall börja installera mitt ventilations system snart. Det blir enkel ventilation med mekanisk frånluft.
Vad skall jag tänka på. Hur skall rören fästas, konsoler eller band och hur tätt skall de sitta. såg en bild här på forumet där isolering var virat runt spirorören vid infästningarna, är det praksis?
Skall man skruva ihop skarvarna eller popnita? Skall man tejpa ihop skarvarna också?
Jag är tacksam för alla tips och idéer.
Vet någon om det finns någon bra hemsida om självmontering av ventilation.
Vad skall jag tänka på. Hur skall rören fästas, konsoler eller band och hur tätt skall de sitta. såg en bild här på forumet där isolering var virat runt spirorören vid infästningarna, är det praksis?
Skall man skruva ihop skarvarna eller popnita? Skall man tejpa ihop skarvarna också?
Jag är tacksam för alla tips och idéer.
Vet någon om det finns någon bra hemsida om självmontering av ventilation.
Skarvar:
Skruva eller popnita alla skarvar. Valfritt vilket du gör, men jag tycker der är lättare att skruva (t.ex. med Wingspedd 9.5mm).
Anänd detaljer med gummitätning (standard idag) så slipper du tejpa och kladda runt skarvarna.
Konsoller/Fäste:
Se till att fästa rören på så många ställe att det inte kan flytta på sig (enkelt sagt).
Är inga större mekaniska krafter som påverkar ett rör.
Isolering:
Antar att du skal ha frånluft utan återvinning (frånlyftsvärmepump), då räcker det att du virar runt en isolermatta för att undvika kondens i rören.
Om du skall ha återvinning bör du istället öka till en 20cm isolering och se till att det blir riktigt tätt.
Glöm inte en ljudfälla (eller fler) i systemet, tråkigt att sitta och lyssna på frånluftsfläkten.
Lycka till
Skruva eller popnita alla skarvar. Valfritt vilket du gör, men jag tycker der är lättare att skruva (t.ex. med Wingspedd 9.5mm).
Anänd detaljer med gummitätning (standard idag) så slipper du tejpa och kladda runt skarvarna.
Konsoller/Fäste:
Se till att fästa rören på så många ställe att det inte kan flytta på sig (enkelt sagt).
Är inga större mekaniska krafter som påverkar ett rör.
Isolering:
Antar att du skal ha frånluft utan återvinning (frånlyftsvärmepump), då räcker det att du virar runt en isolermatta för att undvika kondens i rören.
Om du skall ha återvinning bör du istället öka till en 20cm isolering och se till att det blir riktigt tätt.
Glöm inte en ljudfälla (eller fler) i systemet, tråkigt att sitta och lyssna på frånluftsfläkten.
Lycka till
Klicka här för att svara