Hej

Bor i ett nytt stenhus. I varje rum sitter det en tilluftsventil (tror det heter så). Samtliga dessa är fullt öppna, så när vinden ligger på när det är kallt ute blir det ett väldigt kallras vid dem. Ska det verkligen vara så att alla ska vara fullt öppna?
 
Hej och välkommen till Forumet!

Ja, i princip skall det vara så om ventilationen f.ö. är rätt intrimmad. Om nu besväret är relaterat till när det blåser mycket finns det typ "stormsäkring" att komplettera med:

Läs mera här:
http://www.fresh.se/p8/files/TL-F_SE.pdf



 
ClasseClas
golf1 skrev:
Hej

Bor i ett nytt stenhus. I varje rum sitter det en tilluftsventil (tror det heter så). Samtliga dessa är fullt öppna, så när vinden ligger på när det är kallt ute blir det ett väldigt kallras vid dem. Ska det verkligen vara så att alla ska vara fullt öppna?
Vad har du för ventiler? Mina Fresh 80 har jag kompletterat med en kallrasvinge, luftriktare kallas det.

 
Mina heter Fresh 90.
 
Svårt att glömma bort dem när man sitter vid datorn och känner hur det drar.
 
Johan Gunverth skrev:
http://www.liljengrens.se/products_v.php?lang=sverige

Så slipper du bry dig. Har mångårig erfarenhet av dessa och de är typen installera-och-glöm-bort. De fungerar perfekt i alla väder (ehehe!) ;D
Jag antar att dessa begränsar ventilationen vid kallare temperaturer och kanske helt stänger vid extremt kallt? Kan förstå att det känns bra under/vid sängen MEN du kan ju inte ha dessa överallt - huset måste ju ha ventilation även på vintern ;) Eller skall man öpnna fönstrerna på glänt när de buktar inåt :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.