Jag kommer att radonsanera hemma genom att leda ut övertrycket under husgrunden via spiro genom en ledig ventilationskanal i befintligt schakt.

Problemet är bara var jag skall sätta fläkten. Som jag ser det har jag tre alternativ:

1. Sätter jag den vid sugpunkten så finns ju viss risk för läckage vid skarvar o.s.v
2. Sätter jag istället fläkten i schaktet måste jag riva eternitplattor, stöka och dona och sedan brandisolera igen (rökrören går i schaktet).
3. Kan man sätta en takfläkt, typ Östbergs i befintlig huv? Någon som har erfarenhet av denna problematik?

Andra tips eller synpunkter beträffande mitt sätt att radonsanera?

 
Förstår inte riktigt din insändare...övertryck under plattan
Man gör väl ett undertryck och suger med en radonsug där.
Är ju små flöden det handlar om...
 
Tullamore skrev:
leda ut övertrycket
Jag menar tryckkompensera det övertryck jag har under plattan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.