4 757 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Frånluftsfläkt
Jag kommer att radonsanera hemma genom att leda ut övertrycket under husgrunden via spiro genom en ledig ventilationskanal i befintligt schakt.
Problemet är bara var jag skall sätta fläkten. Som jag ser det har jag tre alternativ:
1. Sätter jag den vid sugpunkten så finns ju viss risk för läckage vid skarvar o.s.v
2. Sätter jag istället fläkten i schaktet måste jag riva eternitplattor, stöka och dona och sedan brandisolera igen (rökrören går i schaktet).
3. Kan man sätta en takfläkt, typ Östbergs i befintlig huv? Någon som har erfarenhet av denna problematik?
Andra tips eller synpunkter beträffande mitt sätt att radonsanera?
Problemet är bara var jag skall sätta fläkten. Som jag ser det har jag tre alternativ:
1. Sätter jag den vid sugpunkten så finns ju viss risk för läckage vid skarvar o.s.v
2. Sätter jag istället fläkten i schaktet måste jag riva eternitplattor, stöka och dona och sedan brandisolera igen (rökrören går i schaktet).
3. Kan man sätta en takfläkt, typ Östbergs i befintlig huv? Någon som har erfarenhet av denna problematik?
Andra tips eller synpunkter beträffande mitt sätt att radonsanera?
Klicka här för att svara