OK. Om jag har 540 kubik luft i mitt hus och ventilationen klarar max 110l/s. Då betyder det att det tar 1,36h att byta all luft vid fullfart?

Eller om det behövs 1,3kWh att värma en kubik så just nu är det -4C ute och luften som blåses in är 18C. 1,3*0,11*22=3,14kWh. Dvs om jag inte hade växlaren skulle jag behöva 3,14kWh till?

Hittade även denna jämförelse:
http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5004.pdf
 
MG68 skrev:
OVK gäller inte får småhus, dock ska en första kontroll göras innan vent. tas i drift.
Vem gör detta, är det kommunen som ska se till detta?
Det är ingen på våran kommun som har haft synpukter på att vi skulle ha F-vent. i vårat nya hus. Av de två (stora) husfirmor som vi valde mellan så hade man inte satt in FTX i ett enda hus med fjärrvärme. När jag kontaktade den ena firmans huvudkontor så hade man inte heller offererat ett enda FTX agg. på "ett bra tag".
Jag har läst lite i BBR (6:23) om vent. men hittar inget om kravet på att fjärrvärmeverket skall eldas med minst 50% för att få ha F-vent??!?
Tacksam om du kan hänvisa med länkar till var jag kan hitta de ny BBR reglerna som du pratar om!?
Det jag kan läsa i nuvarande BBR:
"Uteluftsflödet skall vara minst 0,35l/s per m2 golvarea. När rummen inte används får luftflödet reduceras".
Jag tycker det finns utrymme för "smart" ventilation här!
OVK skall göras innan anläggningen tas i drift. Kvalitetsansvarige skall tillse att det blir gjort, du anlitar behörig OVK besiktningsman som upprättar OVK protokoll som skickas till kommunen genom kvalitetsansvarige.

Du får titta längre fram i BBR i kap ) Energihushållning och värmeisolering:
http://www.boverket.se/novo/filelib/forfattningar/bbr/bbr2002/bbr2002fulltext.pdf
9:3 Effektiv värmeanvändning
Byggnader vars energibehov för uppvärmning av ventilationsluft
överstiger 2 MWh/år, skall förses med särskilda anordningar som
begränsar energiförlusterna om värmeenergibehovet
– i huvudsak tillgodoses med olja, kol, gas eller torv eller
– tillgodoses med el helt eller delvis under perioden november
t.o.m. mars.
Anordningarna skall medföra att byggnadens behov av energi
minskas med minst 50 % av den energimängd som behövs för
uppvärmning av ventilationsluften.
Råd: Föreskriftens krav är uppfyllt om byggnaden förses med
lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till distributionsf
örluster och förkommande drivenergi,
– ventilationsv ärmeväxlare ,
– värmepump eller
– solvärmeinstallation
eller om annan byggnadsteknisk åtgärd vidtas, som ger
motsvarande minskning av värmeenergibehovet.
(BFS 1998:38)

Kommande BBR finns bara som remissutgåva, eftersom den inte ännu är fastslagen så finns den inte heller på Boverkets hemsida, det finns dock endel skrivet om de nya ändringarna i endel branschtidningar dock ej tillgänligt på nätet.

Du får ha F-vent om energin tillgodoses med annat än "olja, kol, gas eller torv" mao biobränsle, men som jag sagt tidigare så kommer detta att försvinna så möjligheten försvinner under 2006.

Jag ser genom dina länkar att det är Torkel Anderssons teorier om förstärkt självdrag som dragit ditt intresse.

Torkels teorier är ganska omtvistade och lågt ifrån alla anläggningar där han varit inblandad fungerar väl.
Här kan du läsa om en av anläggningarna som ej fungerat:
http://www.nyalt.se/artikel.asp?id=639787

Torkel riktade in marknadsföringen av sina teorier på arkitekter och brukare alltså skolpersonal, de flesta byggnaderns som byggts efter hans principer är skolor.
I övriga VVS branschen finns det en stor skepsis mot hans teorier.

Det normala sättet att räkna energiförlust är genom ortens årsmedeltemperatur gå i tabeller för antalet gradtimmar. Det är svårare att räkna på när flödet varierar, men för att förenkla så får du försöka räkna ut någon form av genomsnittligt luftflöde över året.
Tala om genomsnittligt flöde och var i landet du skall bygga så kan jag hjälpa dig med årsmedeltemperaturer och antalet gradtimmar för att beräkna energiförbrukningen.

/Patrik
 
OVK skall göras innan anläggningen tas i drift. Kvalitetsansvarige skall tillse att det blir gjort, du anlitar behörig OVK besiktningsman som upprättar OVK protokoll som skickas till kommunen genom kvalitetsansvarige.
Samma krav gäller i Finland. Dvs vid inflyttningssyn skall mätprotokoll företes. I Finland förefaller FTX vanligare än FVP, kanske därför att det är relativt ovanligt med uppvärmning med direktverkande el?
 
Som sagt, ingen på kommunen här eller några andra har haft invändningar på våran F-vent. och när jag frågat om FTX så känns det som jag har varit den första!
Nu bor jag också i södra Sverige så det kanske inte är riktigt lika aktuellt här.

Det som tilltalar mig i Torkels artikel är att flödet kan varieras efter årstiden.
BBRs krav på 0,35l/s m2 verkar oerhört trubbigt.
Om jag förstår det rätt gäller detta även för kontor/dagis/skolor?
Ventilationsbehovet för en normalvilla jämfört med en skolsal är lite för mig som lekman att jämföra äpplen och päron.
Jag tycker AndersG länk var intressant, om behovet av ventilation överhuvudtaget.
I denna rapport nämns bla CO2, luftfuktighet, lukt mm som anledningar till att man ventilerar. Med en för dålig ventilation, var "slår man i taket" först?
I en fullsatt skolsal är det kanske CO2, men i en vanlig villa?
Torkels tankar för bostadsventilation är att man kan varierar omsättningen av luften med 0,3 - 1,5 oms. beroende på årstid (0.5 oms verkar motsvara BBRs 0,35l/s m2)
Han verkar ju dock tänka på luftfuktighet främst och det kanske är rätt.
Man kanske inte kommer upp i några större CO2 halter i en vanlig villa iallafall?
Mina tanker är ju dessutom att i en vanlig villa så är det ganska många timmar på ett år där ingen är i huset. Då borde man kunna ventilera oerhört sparsamt!
I detta fall är det ju inte CO2 som går i taket och inte heller borde det vara några problem att hålla en låg fuktighet med minimum ventilation. Jag tänker naturligtvis här på den kalla årstiden då man ville ventilera ut så lite värme som möjligt. Vad är det för fara här, kondens i rören, eller något annat?  

Det som jag också undrar är om man kan förvänta sig något självdrag i en ny villa?
Kanske blir självdraget så stort en kall vinterdag att frånluftsfläkten kan stängas av helt?

Min tanke är att skaffa en luftfuktighetsgivare för kanal samt en flödesgivare, då kan jag ha full kontroll på ventilationen

 
vi pratar väl vanliga villor här
Ja vi pratar vanliga villor 2 MWh = 2 000 kWh vilket man snabt kommer upp i vid frånluftsventilation bara mindre fritidshus klara sig med mindre.

BBRs krav på 0,35l/s m2 verkar oerhört trubbigt.
Om jag förstår det rätt gäller detta även för kontor/dagis/skolor?
Nej i lokaler är 0,35l/s ett grundflöde som måste ökas med ca 7 - 10 l/s. person, och i personalrum skall det vara ca 5 l/s. m², det är AFS som styr i miljöer där folk arbetar.

Ventilationsbehovet för en normalvilla jämfört med en skolsal är lite för mig som lekman att jämföra äpplen och päron.
Håller med.

I denna rapport nämns bla CO2, luftfuktighet, lukt mm som anledningar till att man ventilerar. Med en för dålig ventilation, var "slår man i taket" först?
CO2 är inte det stora problemet men CO2 + temperatur kan användas i skolor och lokaler med höga personbelastningar för att mäta styra ventilationen då CO2 får vara måttet på luftkvaliteten. CO2 är dock inte lämpligt att styra bostadshus med.

Mina tanker är ju dessutom att i en vanlig villa så är det ganska många timmar på ett år där ingen är i huset. Då borde man kunna ventilera oerhört sparsamt!
Men kan reducera flödet då ingen vistas i huset och i dagens BBR får man till och med köra intermitent drift alltså helt stänga av ventilationen när ingen vistas i bostaden.
Men man skall inte snåla allt för mycket på luftflödena man skall tänka på emisioner från byggmaterial också, det är inte bara personlasterna som smutsar ner luften.

Vad är det för fara här, kondens i rören, eller något annat?
Kondens i avluftskanaler förhindras om man kondensisolerar kanalen utvändigt.

/Patrik



 
Japp, helt rätt, 2MWh är naturligtvis 2000kWh, ursäkta mitt hjärnsläpp här.

OK, jag tycker jag fått en del på fötterna för att fortsätta mitt "projekt", det dyker säkert upp i en annan tråd framöver.
 
Pasta skrev:
Kondens i avluftskanaler förhindras om man kondensisolerar kanalen utvändigt.
Finns ändå risk för kondens i kanal (avluft/intag) om man stänger av fläktar helt under längre perioder.
Detta då fuktig inomhusluft någonstans i kanalen kommer att möta kall uteluft.
Vanligt resultat (rinner vatten från donen) när frånlusftfläkten gått sönder på äldre villor.

När det sedan kommer till det tekniska tycker jag man gör det för komplicerat med massa styr hit och dit.
Möjligheten att kunna styra fläkten/fläktarna i 3 hastigheter tycker jag räcker (Min = ingen hemma, Normal = när man är hemma, Max=forceringsflöde vid t.ex. dusch/tvätt).

Jag ser även en risk i all denna diskution om att minska flöde, samma snack var det när oljekrisen var över landet. Massa firmor åkte runt och "sparade pengar" till fastighetsägare genom att helt enkel varva ner alla fläktar i husen till halva flödet.
Ingen brydde sig om hur folk mådde i husen.
 
MG68 skrev:
Det som tilltalar mig i Torkels artikel är att flödet kan varieras efter årstiden.
BBRs krav på 0,35l/s m2 verkar oerhört trubbigt.
Om jag förstår det rätt gäller detta även för kontor/dagis/skolor?
Ventilationsbehovet för en normalvilla jämfört med en skolsal är lite för mig som lekman att jämföra äpplen och päron.
Jag tycker AndersG länk var intressant, om behovet av ventilation överhuvudtaget.
I denna rapport nämns bla CO2, luftfuktighet, lukt mm som anledningar till att man ventilerar. Med en för dålig ventilation, var "slår man i taket" först?
I en fullsatt skolsal är det kanske CO2, men i en vanlig villa?
Torkels tankar för bostadsventilation är att man kan varierar omsättningen av luften med 0,3 - 1,5 oms. beroende på årstid (0.5 oms verkar motsvara BBRs 0,35l/s m2)
Han verkar ju dock tänka på luftfuktighet främst och det kanske är rätt.
Man kanske inte kommer upp i några större CO2 halter i en vanlig villa iallafall?
Mina tanker är ju dessutom att i en vanlig villa så är det ganska många timmar på ett år där ingen är i huset. Då borde man kunna ventilera oerhört sparsamt!
I detta fall är det ju inte CO2 som går i taket och inte heller borde det vara några problem att hålla en låg fuktighet med minimum ventilation. Jag tänker naturligtvis här på den kalla årstiden då man ville ventilera ut så lite värme som möjligt. Vad är det för fara här, kondens i rören, eller något annat?
I länken som du klippte in så nämns 0,3 oms + infiltration vilket antas bli ~0,5 oms. Om du nu vill underskrida det så är nog inte c02 något stort bekymmer om du har ett hyfsat stort hus och ni inte har barnkalas el. liknande. - iom som du skriver att man inte vistas 24h/dygn i huset.

Men luftkvaliteten kan bli dålig för det, Titta i fig 2 i din länk. Det finns det en hel del saker i hemmet som avger kemiska föreningar till luften som är mer eller mindre nyttiga för människokroppen. Elektronik med bromerade flamskyddsmedel, plastmattor, oljade möbler(men det luktar ju iaf gott :)). Har du en luftomsättning som fungerar så håller du ju även ner den typen av substanser i luften. Sedan så sänks ju även ev. förhöjda halter av radon med en ökad luftväxling.

Om du mot förmodan skulle överväga ftx aggregat så finns de ju även de som i viss utsträckning återvinner fukten (roterande vvx).

 
Som svar på frågan: "Räcker självdrag" så skulle jag säga att det inte fungerar i moderna hus. Att det fungerade i gamla hus berodde på att man eldade med ved.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.