Hejsan...

Har ett enplanshus på platta från 1965, på 140kvm, jag bor i mellersta sverige, ...
Har även en LL värmepump från 2002 (fujitsu)...det är direktverkande el förövrigt...
Nu till mitt problem...

Det är så att ventilationen är nästan obefintlig i mitt hus, det ska va självdrag...
Har satt upp "ventilationsglipor" ovanför fönstren i en del rum...
Men får iaf imma o fukt på fönstren, har även en liten instängd lukt i huset...

På vinden har jag nått som ja inte kommer på vad det kallas, ska förklara så gått det går...

Det är en grön stor "låda" av nått slag med rör som går ner i huset (förmodligen är det nå ventilationsgrej)...just nu fungerar den inte...
Men jag vet ej var rören tar vägen...vet att ett rör går ut i en klädkammare iaf...
Det kanske är nödvändigt att den ska gå för att ventilationen ska bli bra...

Skulle gärna vilja ha lite hjälp på traven med åtgärder...

//Mattias

ja det låter som om du har någon form av mekanisk frånluft men "lådan" funkar ej
ta dit någon bekant som har lite hum om kanaler och om lådan är inkopplad (elektriskt) och se vad som den är tänkt att utföra och försök få igång den, kanske fläktmotorn har pajat (finns alltid nya och är ej så dyrt)
kan tänkas finnas igensatta filter oxå

och innan du börjar plöja ner pengar så tror jag att du skall ta en titt på möjligheten (rel lätt pga en-plan och frånluftkanaler redan? finns) att sätta in en värmeväxlare dvs FTX

Hmm kan du beskriva den mystiska lådan lite bättre.
Storlek ?
Hur stora rör går från lådan och hur många?

Med tanke på byggåret så har det ursprungligen mest troligt varit självdragsventilation.

/Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.