2 910 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Autotherm 550
I vårt hus har vi en Elektrostandard Autotherm 550. Den sköter frånluften och varmvattnet. Det är alltså återvinning på frånluften till varmvatten.
Problemet är att jag får kraftiga kallras vid fönstren då tilluften kommer in via ventiler där. Drar jag ner fläktvarvet så får jag ingen ventilation och därmed så kommer jag bli tvungen att köra elpatronen för att få varmvatten.
Huvudsakliga uppvärmingen är en luf/luftt värmepump. Har även elradiatorer som stöttar under kalla vinterdagar.
Skulle vilja att tilluften var lite värmd när den kommer in i huset samt att den kom in på annat ställe än vid fönsten.
Är det någon som har ideer och tankar runt detta?
Problemet är att jag får kraftiga kallras vid fönstren då tilluften kommer in via ventiler där. Drar jag ner fläktvarvet så får jag ingen ventilation och därmed så kommer jag bli tvungen att köra elpatronen för att få varmvatten.
Huvudsakliga uppvärmingen är en luf/luftt värmepump. Har även elradiatorer som stöttar under kalla vinterdagar.
Skulle vilja att tilluften var lite värmd när den kommer in i huset samt att den kom in på annat ställe än vid fönsten.
Är det någon som har ideer och tankar runt detta?
Ständigt problem med dessa friskluftsventiler.
Jag skulle föreslå väggventiler i ditt fall, brukar vara mindre klagomål på dessa (om man sätter tillräckligt många).
Problem med friskluftsventiler beror ofta på att det skall in för mycket luft per ventil.
I och med att du använder en luft/luft-värmepump för uppvärmning faller tyvärr et alternativ bort, det är att sätta friskluftsventiler bakom radiatorerna (kalla radiatorer ingen finess med den lösningen).
Jag skulle föreslå väggventiler i ditt fall, brukar vara mindre klagomål på dessa (om man sätter tillräckligt många).
Problem med friskluftsventiler beror ofta på att det skall in för mycket luft per ventil.
I och med att du använder en luft/luft-värmepump för uppvärmning faller tyvärr et alternativ bort, det är att sätta friskluftsventiler bakom radiatorerna (kalla radiatorer ingen finess med den lösningen).
Håller med FrittDrag om dessa ventiler,( höga luftflöden, känns kallt )men sätt in väggventiler och gärna ett par extra för att få ett lägre flöde i varje men effektivare blandningsförhållande med din inne luft,(mindre flöden i varje,mindre
kalldrag) men tillräckligt för din ventilation. 
Klicka här för att svara