7 680 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Avfrostning roterande värmeväxlare
Temovex är inte en roterande värmeväxlare - det är en motströmsväxlare. Temovex har ändrat lite i sina modeller och har även blivit uppköpta av rec-indovent. Titta gärna på http://www.rec-indovent.se där det finns priser och sånt.
Är det verkligen en roterande växlare du vill ha så titta på typ HERU eller liknande.
Är det verkligen en roterande växlare du vill ha så titta på typ HERU eller liknande.
En roterande värmeväxlare har inget behov av avfrostning, den har också mellan 20 och 30 procent högre verkningsgrad jämfört med en motströmsvärmeväxlare.
Nackdelen med en roterande växlare är att den kan överföra lukter från frånluften till tilluften. Men det torde vara ett litet problem i en villa.
Nackdelen med en roterande växlare är att den kan överföra lukter från frånluften till tilluften. Men det torde vara ett litet problem i en villa.
Hmm... måste ha läst slarvigt, det står ju att det är en motströmsväxlare...
Hursomhelst, den avfrostar genom att stanna tilluftsfläkten. Hur ofta tror ni att avfrostning kommer att ske i kalla Norrbotten?
Är det någon som har efarenhet av detta ventilationsaggregat?
Hursomhelst, den avfrostar genom att stanna tilluftsfläkten. Hur ofta tror ni att avfrostning kommer att ske i kalla Norrbotten?
Är det någon som har efarenhet av detta ventilationsaggregat?
Klicka här för att svara