Tänkte fixa till rekorderlig ventilation i mitt ena badrum. I dagsläget finns det två(!) ventiler, en till en kanal där det bör vara självdrag och en ut genom ytterväggen. Den sistnämnda sitter i golvnivå (!).

Tänkte smäcka upp en PAX-fläkt för att garanterat bli av med ev fukt.

Vad är det bästa sättet att lösa detta på?

Kan jag sätta en fläkt till kanalen och plugga igen ventilen som går ut genom ytterväggen?

Eller skall jag sätta en fläkt med kallrasskydd till den som sitter i ytterväggen (i golvhöjd)?

Annat alternativ?

För som det är nu gissar jag att den som sitter i ytterväggen fungerar som tillluft o den i kanalen som frånluft och tillluft skall man väl inte ha den vägen?
 
Verkar märkligt med tilluft i badrummet..? Har det suttit någon bastu eller något?
Jag skulle montera en fuktstyrd takfläkt utan kallrasskydd i taket. (Se upp så att kanalen är riktigt isolerad på vinden!)
Den andra ventilen skulle jag stänga, förutsett att du har tilluft på normala vägar in i badrummet från ex. sovrummen.
 
GoForIt skrev:
Verkar märkligt med tilluft i badrummet..? Har det suttit någon bastu eller något?
Jag skulle montera en fuktstyrd takfläkt utan kallrasskydd i taket. (Se upp så att kanalen är riktigt isolerad på vinden!)
Den andra ventilen skulle jag stänga, förutsett att du har tilluft på normala vägar in i badrummet från ex. sovrummen.
Ja, tycker också det låter som det vettigaste alternativet..

Varför är det viktigt att kanalen är ordentligt isolerad på vinden? För att draget skall funka önskvärt antar jag, men en fläkt borde väl orka trycka ut det om det är en kortare sträcka?

Tilluften är inte som den skall men skall ordna till det tänkte jag. Vad tror du om följande ingrepp:

Just nu så är tilluften i garderoberna under snedtaket.
-Tänkte sätta ventil mellan sovrummet in till garderoberna.

Ingen ventil in till badrummet i nuläget.
-Tänkte ordna till en större glipa i dörrkarmen
 
Rogerio skrev:
Varför är det viktigt att kanalen är ordentligt isolerad på vinden?
Är kanalen dåligt isolerad är det risk att fuktig luft, från badrummet, kondenserar inuti kanalen vintertid.
 
C
GoForIt skrev:
Verkar märkligt med tilluft i badrummet..? Har det suttit någon bastu eller något?
Jag skulle montera en fuktstyrd takfläkt utan kallrasskydd i taket. (Se upp så att kanalen är riktigt isolerad på vinden!)
Den andra ventilen skulle jag stänga, förutsett att du har tilluft på normala vägar in i badrummet från ex. sovrummen.
Det kallas "stockholmsventilation". Enligt vår sotare därför att enda stället i världen det förekommer på är i stockholm.
Men det brukar ge grymt bra fart på självdraget. Behöver du verkligen förstärka detta?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.